• Queenie70

När började ni potträna ert barn?

Har aldrig tränat eller uppmuntrat eller trugat. Jag informerade honom med jämna mellanrum från ungefär ett års ålder om att pottan fanns som ett alternativ, där den stod framme, men den användes aldrig. Strax innan 2 årsdagen så bestämde han att det var dags att droppa blöjan och var från den dagen helt torr och började istället använda toan.

• Queenie70

Man kan konstatera i tråden att de flesta barn verkar bli torra På ett ungefär samtidigt vare sig man har börjat träna vid 8 månaders ålder eller inte tränat alls, vilket stöder min teori om att man kan skippa tränandet helt. Barn slutar med blöja när de är mogna för det, och att de i de flesta fall verkar rätt onödigt att kämpa med nedkissade kläder och massa misslyckanden för ungen. Mer än att informera min unge om att alternativ till blöja finns har jag aldrig gjort , och ett par månader innan tvåårsdagen, bestämde han sig själv för att sluta med blöja och började istället används toan, och jag skojjar inte när jag säger att vi inte haft en enda olycka vare sig hemma eller på dagis.

• Queenie70
    Mirali skrev 2013-07-15 14:18:56 följande:
    Konstig skala... Jag hade väntat mig typ:

Från födseln

2-4mån

5-7mån

8-10 mån

10-12 mån

1-1,5år

1,5-2 år

Senare.

Vem väntar 3-4 år innan de ens börjar liksom?

Jag, har fortfarandr inte börjat träna och mitt barn är 5 :)
  • Queenie70
    Mirali skrev 2013-07-15 20:48:06 följande:
    För mig är det väldigt viktigt att börja tidigt, alltså innan barnet fyllt 1år, då jag har några skräckexempel i släkten med fyraåringar som fortfarande tvärvägrar att bajsa någon annan stans än i blöja.

Tänker att det är viktigt att man börjar innan barnet kan argumentera emot liksom.

Så knäppt tänkt....
  • Queenie70
    Mirali skrev 2013-07-15 20:48:06 följande:
    För mig är det väldigt viktigt att börja tidigt, alltså innan barnet fyllt 1år, då jag har några skräckexempel i släkten med fyraåringar som fortfarande tvärvägrar att bajsa någon annan stans än i blöja.

Tänker att det är viktigt att man börjar innan barnet kan argumentera emot liksom.

Är heeelt övertygad om att det är betydligt större risk för låsningar i toabestyren om man börjar pressa ett barn som inte är redo och särskilt då ett barn som inte kan kommunicera omkring hur det upplever saken eller om de är nödiga eller inte.
  • Queenie70
    Mirali skrev 2013-07-16 17:11:35 följande:
    Ja.. börjar man när den är nyfödd är det ju inte direkt potträning utan EC.

Man vad jag vet har de flesta jag känner med barn i samma ålder också börjat introducera pottan. Och om jag ser till mina syskon och kusiner m.m. var nog de flesta mer eller mindre blöjfria när de blev 2.

Varför vänta tills barnet är 3?

Poängen är ju att de flesta blir blöjfria däromkring även utan nån träning.
  • Queenie70
    PerG skrev 2013-07-21 23:25:32 följande:
    Idag blir många blöjfria ungefär samtidigt ja, men för 20-30 år sedan var det nog betydligt tidigare och väldigt mycket ovanligare att äldre barn inte var blöjfria. Vilket jag tror har med blöjkvalité och norm att göra (idag har ju ålder förskjutits jämfört med då).  

Barn är ju generellt egentligen mogna betydligt tidigare än 2-3 års ålder att kontrollera kiss och bajs. Det ser man ju i Vietnam där föräldrarna aktivt "tränar" (ála EC) redan från nyfödd och där i princip alla (utom de med fysiska besvär eller funktionsnedsättningar) är torra före ett års ålder.. 

www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/vietnamesisk-visselteknik-gor-spadbarn-blojfria.cid1132707

"?I Sverige har vi vant oss vid att små barn inte kan pottränas utan att vi måste invänta att de är mogna, vilket oftast betyder när barnen själva vill sluta med blöjor. Exemplen från Vietnam visar att vi med hjälp av utvecklad kommunikation mellan föräldrar och barn skulle kunna starta potträningen betydligt tidigare också i västvärlden."

En annan artikel i ämnet:

www.bt.se/vardagsliv/barn-blir-torra-senare(2898409).gm 

Fast uppenbarligen verkar ju det som om det inte funkar att träna eftersom, som synes i tråden de flesta ungar tydligen inte blir torra förrän omkring två även om man börjat träna vid 8 månaders ålder. Blöjfri kan man ju vara redan från födseln, det är inte samma sak som att vara "torr" i bemärkelsen att barnet själv kontrollerar sitt kissande medvetet. EC handlat enligt mig mer om att träna föräldern att uppfatta barnets signaler så att föräldern då kan sätta barnet å pottan eller hålla ut barnet från kroppen så att det kan göra ifrån sig utan att söla ned sjalen.
  • Queenie70
    Mirali skrev 2013-07-22 20:00:22 följande:
    Menar du seriöst att du litar mer till FL-statistik än vetenskapliga studier??

Jag trodde att nästan alla började före ett år eftersom många jag känner av svenska barn, var blöjfria före eller strax efter de fyllt 1 år. (på dagen alltså, natten är lite en annan sak)

Av detta kan jag alltså dra slutsatsen att svenska barn generellt är blöjfria kring ett års ålder och alla här inne som sagt något annat har fel eller ljuger. Särskilt de som visar upp vetenskapliga källor med missvisande statistik...

Nej jag talar av erfarenheter av livet vilket tråden här bekräftat för mig. Jag tror verkligen inte att "de flesta" börjar pottröna innan året och även om de gör det, så lär det inte ha nån större effekt eftersom en ettåring varken har fysiska eller psykiska möjligheterna att kontrollera sin avföring, Så att du känner ett flertal Ettåringar som är torra i den bemärkelsen låter rent uppseendeväckande.
Svar på tråden När började ni potträna ert barn?