• MalinEddie

När började ni potträna ert barn?

Rösta för när ni började försöka och inte när barnet var blöjfritt. Berätta dock gärna i tråden när barnet sedan var blöjfritt och varför ni valde att börja när ni gjorde.
    Har ni fler än ett barn rösta för det första om ni har gjort olika och var barnet 22 månader rösta på 2 år, alltså det alternativ som ligger närmast. Dela gärna med er av era historier kring de andra barnen också.

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ni potträna ert barn?
  • Queenie70

Har aldrig tränat eller uppmuntrat eller trugat. Jag informerade honom med jämna mellanrum från ungefär ett års ålder om att pottan fanns som ett alternativ, där den stod framme, men den användes aldrig. Strax innan 2 årsdagen så bestämde han att det var dags att droppa blöjan och var från den dagen helt torr och började istället använda toan.

• Mercurialis

Båda barnen har varit runt 1,5 år när vi tog fram pottan. Första barnet ville aldrig sitta på pottan. Andra barnet tyckte att det var jätteroligt att sitta på pottan men det kom aldrig något i den. Två pottor har vi haft men inte en droppe urin har hamnat i dem

Båda barnen har börjat kissa i toaletten strax efter två års ålder. Blöjan tog vi bort när de närmade sig 3,5-årsåldern.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mrs Green

Vi köpte pottan strax innan 1 årsdagen men dottern vägrade provsitta den, ens med kläderna på. Så den stod bara och samlade damm, och plötsligt en dag när hon var 2 år och 9 månader sa hon "jag vill gå på toaletten" och efter det var hon helt (dag)torr på någon vecka Jag tror aldrig pottan användes överhuvudtaget.

• Mellanmjölkens land

Nån riktig träning har jag aldrig upplevt att vi haft men vid ca 8 mån började dottern krypa in på toan när hon tyckte det var dags för ny blöja. Strax efter det började vi sätta henne på toan och sen satt vi där och lekte ett tag. Oftast kom det nått. Vid 13 mån var hon redo fysiskt men vi väntade ändå ytterligare ett antal månader för att ge språket en chans att komma igång lite mer.

Den träning vi haft var väl från 17-18 mån när vi började med trosor och då påminde om att ska man ha trosor måste man säga till när man behöver kissa. Ville hon inte ha trosor behövde hon inte så det var hennes eget val.

• fluu

Dottern är 17 månader och har haft en potta länge,men sitter inte kvar på den i mer än högst 10 sekunder. Hon får provsitta några gånger per dag,både med kläder och näck.

Hon har även börjat springa näck lite varje dag för att känna hur det känns att bajsa och kissa på sig.

Så jag kan väl inte säga att vi kommit igång riktigt än. Blir kanske lättare när hon pratar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hannis

Vi började på allvar när han var 2 år och 4-6 månader. En hel sommar. Han var inte redo då utan vi väntade ett halvår och försökte igen när han var 3 år och då blev han helt torr på några veckor.

• pluvdo

Sonen var runt två år när jag började ta fram pottan och låta honom gå på den, men i början så blev han jätteledsen varje gång det var dags att sitta där, så efter ett tag så ställde jag undan den igen. Sedan minns jag inte när den togs fram på nytt, men någon gång runt hans tredje födelsedag så blev han i alla fall i princip torr på dagarna och nu, tre månader senare, så är han även torr nattetid sedan en månad tillbaks.

• Mellanmjölkens land
    fluu skrev 2013-06-26 23:23:03 följande:
    Dottern är 17 månader och har haft en potta länge,men sitter inte kvar på den i mer än högst 10 sekunder. Hon får provsitta några gånger per dag,både med kläder och näck.

Hon har även börjat springa näck lite varje dag för att känna hur det känns att bajsa och kissa på sig.

Så jag kan väl inte säga att vi kommit igång riktigt än. Blir kanske lättare när hon pratar.
    Kan tipsa om tecken. Dottern pratade <10 ord när vi började erbjuda trosor men hon snappade upp tecknet för "kissa" direkt. Vi tog hennes hand och visade att så skulle hon göra när hon behövde kissa. Ordet tog nån vecka
  • Gurkan

Vi har haft pottan framme sen 1 års åldern, provade vid två år men det låste sig för sonen. Provade igen vid 3 år och han blev torr direkt från Lisbet och några veckor senare från bajset med. Bajsa på toaletten var läskigt så där fick vi muta ho m lite för att klara av att släppa men som sagt några veckor tog det bara.

• Qaroliine

Köpte potta vid 1,5 år och första gången där kom kiss var hon 2 år och 5 mån.
    Nu är hon 2,5 år och torr, det gick väldigt fort.  Hon visade inte intresse själv utan fick bli pottränad.

Tilde 101221
Svar på tråden När började ni potträna ert barn?