Behandling pcos, någon som kan berätta?
Hej!
Du har en spännande men kanske jobbig tid framför dig med pergotime.
När jag var hos läkaren första gången förklarade han att man börjar med att ta pergotime på 5:e mensdagen.
Antingen har man kanske spontana blödningar eller så får man hjälp med tex Provera för att få igång en mensliknande blödning. Så på 5:e dagen så börjar du med tabletterna 1 tablett cykeldag 5-9. Det är en enkeldos. Sedan är det vanligt att man får komma in och göra ett VUL runt cykeldag 13 (tror jag) för att se om någon äggblåsa börjat växa till sig.
Fungerar inte enkeldos, ska man absolut inte ge upp för att en del får äta dubbeldos eller tillochmed trippeldos, för att det ska fungera. Skulle inte tabletterna hjälpa till att få ägglossning så kan man ta till sprutor.
Men det är sista utvägen sa min läkare.
Ägglossningen kan komma väldigt olika när man äter pergotime, iallafall hos mig. Jag använde mig av ägglossningstest, men då har jag kollat innan att det inte ger utslag när jag inte har ägglossning. Vilket det kan göra när man har PCOS.
Ett tips är att man inte ska förvänta sig att allt ska gå smärt fritt, nu hoppas jag självklart att det gör det för er. Men jag var lite naiv i början och trodde det skulle gå på första försöket.
Hoppas du blev lite klokare på det här :)