• Ramborg

hur går man tillväga? ?

Du behöver kontakta en jurist. Stäm honom och yrka att barnen skall vara bosatta hos dig, glöm inte att även yrka interimistiskt beslut om boendet.

42.
  • Ramborg
    Anonym (inteutanmittbarn) skrev 2013-06-26 11:58:02 följande:
    Nu har exet sagt att barnen får komma på lördag. Hoppas innerligt att det blir så. Fam.rätten har sagt att vi får en samtalstid inom 3månader. Vilket känns som en oändlighet. Vet inte hur jag ska göra med allt. Får jag hem barnen på lördag känns det som att jag inte kan chansa o lämna dem till honom nästkommande helg..

Familjerätten är väl fint ... om man kan komma överens. Det är ju helt frivilligt. I ditt läge hade jag inte väntat tre månader! Det är ju oändligt länge!

Om du får tillbaks barnen så släpp inre iväg dem igen utan att du har ett SKRIFTLIGT avtal som är godkänt av socialtjänsten. Ett sådant avtal gäller lika bra som en dom, och du kan begära verkställighet om han vägrar ge tillbaka barnen igen. Muntliga avtal eller avtal utan godkännande är inget att ha om han börjar krångla igen.

Får du inte tillbaks barnen nu på lördag så stäm honom direkt. Domstolen brukar ändå förordna att man ska gå på samarbetssamtal hos familjerätten om man inte redan gjort det. Och då kanske ni kan komma överens. Men medan ni väntar kommer du att ha ett interimistiskt beslut att hålka dig till.
    42.
Svar på tråden hur går man tillväga? ?