• Anonym (inteutanmittbarn)

hur går man tillväga? ?

Jag behöver lite råd o stöd om hur man går tillväga för att
    1. Få hem sitt barn som den andra föräldern nu tagit o ej tänker lämna hem.

2. Hur får man till ett schema eller avtal kring barnet. Hur de ska bo. Vem som står för vad osv

Bakgrund. Jag flyttade från förälder1 för 3 v sen. Vi var då överens om hur barnen skulle bo o att vi skulle ha en upptrappning i början för att sedan bli vv men nu vill förälder 1 inte lämna hem barnen utan behåller dem på obestämd tid. Jag har försökt prats med förälder 1 men det är inget som händer. Det ska vara som denne tkr annars vill denne inte ha barnen alls. O i nästa andetag ska denne inte lämna tillbaks barnen alls. Vi har gemensamv. Så jag vet att det denne gör inte är olagligt. Men barnen skadas o ja vill att dom ska få en stabil vardag.

Kan nämnas att före flytten har förälder1 aldrig varit intresserad av barnen. O har passat dem en handfull gånger på nåder om att ja ska skynda mig. men då ringt 10gånger o skrikit att ja ska komma hem annars lämnar denne barnen o går.

Jag vill bara få lugn för mig o barnen.
    Någon med erfarenhet o råd som kan stötta mig i denna situation.

• Svar på tråden hur går man tillväga? ?
  • Ramborg

Du behöver kontakta en jurist. Stäm honom och yrka att barnen skall vara bosatta hos dig, glöm inte att även yrka interimistiskt beslut om boendet.

42.
  • Zayco

Hur gamla är barnen? Gå och hämta dom från förskola/skolan bara.

• h8him

Skrev den andra föräldern på flyttanmälan för barnen när du flyttade?

• Airhostess

Varför lämnade du barnen där när du flyttade? Om föräldern verkade så ointressad av barnen?

• Kjell2

Du vänder dig till familjerätten och föröker komma överrens om umgänge, boende mm. Försöka fastställa ett schema.

Går inte det stäm till tingsrätten.

Är det akut bör du nu ta hjälp av en jurist ochh direkt stämma till tingsrätten och begära ett interrmeistiskt beslut på umgänge.

Tack för svar! Barnen är 3 o 4 år. Jag lämnade inte barnen där med när jag flyttade utan vi kom överens om att förälder1 skulle ha barnen varannan helg o nu var de dennes helg. Jag har kontaktat jurist och familjerätt så nu kan jag bara vänta o hoppas på att förälder1 ska inse att kommunikation är bättre än det denne gör.

• Lian Kesko
    Anonym (inteutanmittbarn) skrev 2013-06-25 14:02:21 följande:
    Tack för svar! Barnen är 3 o 4 år. Jag lämnade inte barnen där med när jag flyttade utan vi kom överens om att förälder1 skulle ha barnen varannan helg o nu var de dennes helg. Jag har kontaktat jurist och familjerätt så nu kan jag bara vänta o hoppas på att förälder1 ska inse att kommunikation är bättre än det denne gör.
    Om du ska använda dig av en jurist så kolla upp bakgrund och statistik för just denne juristen. För en jurist kan vara vem som helst.

Jur.Kand eller Advokat är att föredra om du vill kämpa för dina barns rätt till dig.

Sen som tidigare nämnt kontakta familjerätten för den frivilla delen, sen kan även familjerådgivningen vara till bra hjälp för att arbeta på vänskapsrelationen eller samspelet mellan två föräldrar. Det är också frivilligt.

Annars kan du lämna in en stämning om umgänge för att få en dom eller interimistiskt beslut (tillfälligt beslut).

Skicka ett PM om du behöver mer information. 
  • Airhostess

Men om ni har gemensam vårdnad så hade jag åkt dit och hämtat barnen oavsett. Han/hon skanske sitter och sager att du inte vill träffa dom? Får du prata med på telefon? Det är väl visst olagligt att hålla på som hon/han gör?

• Neelah

Att vägra att lämna barnen så som ni har kommit överens om räknas som umgängessabotage och är olagligt. 

Hoppas att ni snabbt kan få hjälp från familjerätten med samtal och umgängesavtal och om den andre föräldern inte följer detta får du ta det vidare och få en dom i tingsrätten på hur umgänget ska se ut. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Zayco

Tyvärr så gör polisen eller FR ingenting åt umgängessabotage, även fast det är brottsligt..

Mitt förslag är att du åker till dagis och hämtar barnen. Samt informerar personalen om vad den andre föräldern gjort.

Och sen säger du att du har barnen tills den andre föräldern dyker upp på samtal hos familjerätten.  

• Lian Kesko
    Zayco skrev 2013-06-25 15:25:38 följande:
    Tyvärr så gör polisen eller FR ingenting åt umgängessabotage, även fast det är brottsligt..

Mitt förslag är att du åker till dagis och hämtar barnen. Samt informerar personalen om vad den andre föräldern gjort.

Och sen säger du att du har barnen tills den andre föräldern dyker upp på samtal hos familjerätten.  
    Fast då är man ju på samma nivå som den andre föräldern.

Dokumentera allt och ta det den lagliga vägen även om det är jobbigt. Har ni gjort något umgängesavtal eller finns det något dokumenterat om det? Annars är det ju ord mot ord och då kan det vara bra att ta det den lagliga vägen. 
  • Anonym (abc)
    Lian Kesko skrev 2013-06-25 17:03:42 följande:
    Fast då är man ju på samma nivå som den andre föräldern.

Dokumentera allt och ta det den lagliga vägen även om det är jobbigt. Har ni gjort något umgängesavtal eller finns det något dokumenterat om det? Annars är det ju ord mot ord och då kan det vara bra att ta det den lagliga vägen. 

Fast det är ju exet som startat.
    Det är väl bättre att barnen är på heltid hos den förälder som vill få till ett fungerande avtal/umgänge.
    Annars blir det ju samma sak nästa gång exet ska ha barnen över helgen.  

Nu har exet sagt att barnen får komma på lördag. Hoppas innerligt att det blir så. Fam.rätten har sagt att vi får en samtalstid inom 3månader. Vilket känns som en oändlighet. Vet inte hur jag ska göra med allt. Får jag hem barnen på lördag känns det som att jag inte kan chansa o lämna dem till honom nästkommande helg..

• Ramborg
    Anonym (inteutanmittbarn) skrev 2013-06-26 11:58:02 följande:
    Nu har exet sagt att barnen får komma på lördag. Hoppas innerligt att det blir så. Fam.rätten har sagt att vi får en samtalstid inom 3månader. Vilket känns som en oändlighet. Vet inte hur jag ska göra med allt. Får jag hem barnen på lördag känns det som att jag inte kan chansa o lämna dem till honom nästkommande helg..

Familjerätten är väl fint ... om man kan komma överens. Det är ju helt frivilligt. I ditt läge hade jag inte väntat tre månader! Det är ju oändligt länge!

Om du får tillbaks barnen så släpp inre iväg dem igen utan att du har ett SKRIFTLIGT avtal som är godkänt av socialtjänsten. Ett sådant avtal gäller lika bra som en dom, och du kan begära verkställighet om han vägrar ge tillbaka barnen igen. Muntliga avtal eller avtal utan godkännande är inget att ha om han börjar krångla igen.

Får du inte tillbaks barnen nu på lördag så stäm honom direkt. Domstolen brukar ändå förordna att man ska gå på samarbetssamtal hos familjerätten om man inte redan gjort det. Och då kanske ni kan komma överens. Men medan ni väntar kommer du att ha ett interimistiskt beslut att hålka dig till.
    42.
  • Lian Kesko
    Anonym (abc) skrev 2013-06-26 11:09:58 följande:

Fast det är ju exet som startat.
    Det är väl bättre att barnen är på heltid hos den förälder som vill få till ett fungerande avtal/umgänge.
    Annars blir det ju samma sak nästa gång exet ska ha barnen över helgen.  
    Ja om det argumentet ändå hade fungerat.

• Zayco

TS situation hände min kompis PRECIS samma sak. Och min kompis gick och hämtade barnen från dagis, så lärde den andre föräldern en läxa och fick smaka på egen medicin. Detta upprepades aldrig igen efter detta.

• Anonym (abc)
    Lian Kesko skrev 2013-06-26 22:21:38 följande:
    Ja om det argumentet ändå hade fungerat.

Fast om inte ts agerar så kommer boendet hamna hos exet eftersom hen inte lämnat tillbaka barnen.
    Då har alltså exet lyckats - sabotera umgänget med den andra föräldern så får du boendet.
    Det är ju just precis det vi vill undvika.
    TS är ju den som vill att umgänget ska fungera medan exet behåller barnen och bryter deras överenskommelse.   
  • Lian Kesko
    Anonym (abc) skrev 2013-06-27 09:51:02 följande:
    Fast om inte ts agerar så kommer boendet hamna hos exet eftersom hen inte lämnat tillbaka barnen.
    Då har alltså exet lyckats - sabotera umgänget med den andra föräldern så får du boendet.
    Det är ju just precis det vi vill undvika.
    TS är ju den som vill att umgänget ska fungera medan exet behåller barnen och bryter deras överenskommelse.   
    Fast det håller ju inte i längden och spelar man in samtal, dokumenterar allt så är det bara att vända sig till tingsrätten efter samtal med advokat.

Sitter själv i liknande sits och kommer att ta det efter samtal med advokat. Gör inget utan att ha rådfrågat advokaten samt att jag dokumenterar allt som berör vår dotter, mig och exet.
Svar på tråden hur går man tillväga? ?