Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Vad skulle du säga om din dotter ville ha detta på sig?

Ina008 skrev 2013-06-24 11:47:44 följande:
    Oj oj vad många i tråden börjar bli gröna :D om en tjej har snygg kropp och kan föra sig i så kort klänning varför inte? Det hade dock varit smaklöst om en som vägde 100 dragit på sig klänningen...... Skärp er ni hade säkerligen haft sån klänning om ni kunnat!
    Min döttrar är båda långa och smala och ser sjukt bra ut så de hade lätt kommit undan med att ha såna kläder på sig...som tur är så har jag lärt dem att de ska respektera sina kroppar och att även om de lätt får använda korkort så finns det gränser för hur korta de vill gå ut med, varför skulle de vilja visa allt?

Som sagt jag tror att man måste lära barnen redan från det att de är små att tänka till på vad de sätter på sig och att hur man klär sig faktiskt är det som folk dömer en ut i från, hur fel vi än tycker att det är så är det så samhället fungerar och vi ska lära ungarna att fungera bra i det.
    Nu menar jag inte att alla ska se lika dana ut, jag är själv en gammal punkare och mina ungar har nog haft de flesta stilar man kan ha, men slampiga kläder finns det ingen anledning att använda efter som folk kommer att reagerar negativt på det och döma en efter det och det är bara onödigt.

Sen undrar jag varför man skulle vilja ha en sån kort kjol, vad är poängen med det egentligen? 
  • vampyria2
    Ina008 skrev 2013-06-24 12:12:54 följande:
    Vampyria2:
    Jag vet att världen fungerar på det viset och att folk dömer efter vad man har på sig.
    Jag fungerar dock som så att jag skiter fullständigt i vad andra människor tycker så länge jag trivs i det själv....(skulle aldrig ha på mig en så kort klänning) men hade inte reagerat om en tjej på 16 bast hade en.....
    Jag själv har faktiskt kommit över att jag dömer folk efter hur de ser ut och jag själv tycker inte att det är så konstigt att en 16 åring vill ha nått sånt på sig men när det kommer till mina egna ungar så vill jag lära dem att tänka till och även om de helt klart ska vara sig själva så vill jag att om de skulle känna att de vill ha så här korta klänningar så ska de veta varför och inte bara köra för att alla andra har det eller för att de tror att de måste ha det för att se bra ut.

Sen vill jag att de ska förstå att även om det är fel så kommer andra människor att reagera och sen efter det ta beslut om vad man tycker är värt eller inte. 
  • vampyria2
    Lilje skrev 2013-06-24 12:36:15 följande:
    Gäller det samma för allt?  Om dom vill ha jeans med smala ben, eller en grön tröja, måste dom då också kunna förklara varför dom vill ha just det?
    Förklara och förklara, jag vill att de ska ha ett tänk i det de tar på sig och det gäller faktiskt allt.
    Var sak har sin plats och ska de på tex en arbetsintervju så  bör de veta hur man klär sig då och när de ska ut på krogen så tycker jag att de ska vet vilka kläder som gäller då, klädkoder är viktiga att kunna, även om man vill bryta dem ibland så bör man vara medveten om det.
  • vampyria2
    Sölve skrev 2013-06-24 16:03:31 följande:
    Självklart hade mina döttrar få ha den där om de velat. 
    Jag kommer aldrig någonsin döma deras klädval. 
    Är en stor skillnad på att döma och faktiskt lära ungarna vissa normer som finns i samhället, det är ditt jobb som förälder att vägleda ungarna så de förstår såna osynliga normer som finns, hur ska de lära sig dem om inte du som mamma kan påpeka hur vissa saker framställer ungarna?
    Jag kan bli förbannad när jag ser vissa ungar där det är så uppenbart att ingen har lärt dem klädkoder m.m och på det sättet så hamnar ungarna i jobbiga situationer där folk dömer dem, det är inte att vara snäll.

Vi kan sitta och säga att man ska inte döma m.m men så länge samhället inte ser ut så är det att göra barenen en björn tjäns om man låter dem gå ut i vad som helst utan att upplysa dem om det.

jag tror absolut inte på förbud men på upplysning.  
  • vampyria2
    Sölve skrev 2013-06-25 18:23:07 följande:
    Jag håller absolut inte med dig och jag kommer aldrig NÅGONSIN tvinga in mina barn i mallar utan jag kommer uppmuntra självständigt tänkande och kreativitet. 
    Jag har själv en alternativ stil som bryter mot dessa osynliga normer (som jag ändå är mycket väl medveten om men inte följer.).
    För mig är det fint att ifrågasätta och utmana. Jag lär mina barn att ta för sig, att vara sig själva, att vara medvetna och öppna och framförallt att vara starka i sig själva och veta att NI som dömer har fel. 
    Har du läst alla mina inlägg? Jag har själv en alternativ klädstil och ser absolut inte ut som de 41 år jag är, jag klär mig i det jag trivs i och uppmanar mina ungar att göra det de också.
    De har varit allt du kan tänka dig, EMO, punkare, hippie m.m och jag har uppmuntrat det hårt, är själv en gammal punx.

När jag pratar om klädkoder och att lära ungarna vad som gäller så pratar jag om att de inte bör gå omkring i kjolar som är så korta att de visat trosorna både fram och bak, de får gärna ha kortkort men nån gränns finns det, de behöver inte heller visa hela brösten eller så, mitt jobb är att lära dem att man kan vara fin eller ja varför inte sexig utan att klä sig halv naket. 

Jag dömer ingen, absolut inte men jag vill lära mina ungar att om man går ut i kläder som inte döljer vissa saker så får man räkna med att andra människor dömer en, det är så samhället ser ut i dag, oavsett om vi gillar det eller inte. 
Svar på tråden Vad skulle du säga om din dotter ville ha detta på sig?