Introducera mer komplicerad matte?
Tyvärr (tycker jag) fokuserar för många lärare i ffa de lägre åldrarna på algoritmräkning - "uppställningsräkning"*. Istället för att träna på att stärka sin taluppfattnings- eller problemlösningsförmåga så blir det ändlösa timmar av minnessiffror hit och dit. Kalas för en del, döden i grytan för andra... :P Ofta har man dessutom påbörjat utlärningen av dessa genvägar *innan* viktiga automatiseringar har gjort.
*) Ex: En elev som ska räkna ut 49 x 3 i huvudet och inte "vet" (fått automatiserat) att 3 st 50 blir 150 och/eller inte har fått träna huvudräkning med överslag ('upp till 50, sedan bort med 3') alt har fått börja för tidigt med algoritmräkning ställer istället mödosamt upp 49 x 3.:
Några räknar sedan 9 x 3 är 27 och många rör ihop ifall det ska vara 2:an eller 7:an som ska stå som minnessiffra. Andra gör en talsortsräkning och börjar med 40 x 3 och adderar det med 2 x 7. De kan mycket väl få fram rätt svar, men har de låtit talen välja metoden eller applicerar de samma lösningmetod på alla multiplikationer utan eftertanke?
Många som tycker att algoritmräkning är tråkigt och trassligt eller som är långsammare på det än vad bänkkompisen är kan lätt tappa sugen för matten, och det är ju så himla synd eftersom matte är så otroligt mycket mer!
Så TS: Om inte dina barns framtida mattelärare lägger fler timmar på hur man ställer upp 49 x 11 istället för att fundera på hur många tal det finns mellan 1 och 2 eller var på tallinjen roten ur 8 ligger ungefär, så bli en besvärlig förälder och kräv mer + läs på själv (det finns massor av spännande litteratur! Kolla t ex http://www.ncm.gu.se/) så du kan hjälpa dem igenom algoritmträsket...