Introducera mer komplicerad matte?
Läste just en annan tråd som fick mig att börja tänka. Äldsta barnet är bara 2 ännu så länge så det är väldigt teoretiskt ännu så länge
Jag har tendenser åt både lätt dyslexi och dyskalkyli. Kämpade som ett djur med både matten och läsningen de första åren och var länge övertygad om att jag var helt blåst när det gällde matte. Sen blev jag (ganska chockad) placerad i bästa gruppen i matte i 7an och låg som en stadig medel där tillsammans med barnen som aldrig haft problem med matten.
När jag i vuxen ålder läst om dyskalkyli har jag förstått att det är "basmatten" som oftast är problemet medan mer komplicerade saker, typ ekvationer, ofta fungerar bättre. Det tog mig t ex åratal att få in i skallen att 8*8=64 medan jag förstod förstagradsekvationerna med en gång.
Om det nu visar sig att barnen ärvt mina svårigheter, är det en bra idé att introducera lättare ekvationer etc redan tidigare? Mellanstadieåldern kanske? För att de ska få en chans att känna att det finns nått inom matten som de behärskar istället för behöva känna sig dumma jämt. Nått i stil med x+4=7, x=? Eller är det bättre att koncentrera sig på basmatten?