• Åsisen

Bomlös sadel

Hej allihopa,
    Jag skulle behöva lite hjälp ang bomlös sadel .
    Jag har en 4 årig islandskille som jag har svårt att hitta en bomsadel till eftersom han ändras i hull sommar/ vinter.
    Så tänkte därför en bomlös då dem oftast passar dem flesta hästar eller?
    Vad rekommenderar ni för bomlös sadel? Vilket märke och butik?
    Är ej intresserad av hööks eller Börjes.
    Han är liten och smäcker, med lite manke och kort i ryggen.
    Hoppas ni kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden Bomlös sadel
  • AnnaKarinA

Bomlösa sadlar är ett utmärkt alternativ, och dagens sadlar är jättebra på att fördela tryck, om man inte köper den billigaste "skiten". Skall du ha en bomlös som kräver pad under: satsa på kvalite.
    Själv är jag jättenöjd med Barefoot, Torsion och Sensation Ride Hybrid. Lycka till! 

• Pallas
    AnnaKarinA skrev 2013-08-12 05:46:16 följande:
    Bomlösa sadlar är ett utmärkt alternativ, och dagens sadlar är jättebra på att fördela tryck, om man inte köper den billigaste "skiten". Skall du ha en bomlös som kräver pad under: satsa på kvalite.
    Själv är jag jättenöjd med Barefoot, Torsion och Sensation Ride Hybrid. Lycka till! 
    Åh, jag provred en sensation ride hybrid och blev jätteförtjust! Skön sadel.
  • Vitamin

Jag köpte en Master Back dressyrmodell från houseofcharisma.com till min kallblodstravare. Hade läst en del kritik om företaget, men den var definitivt obefogad. Hästen hade en "sänkt" rygg, och mycket luftiga rörelser. Helt omöjlig att hitta passande bom-sadel till. Den bomlösa fungerade utmärkt, jag upplevde bara fördelar med sadeln. Både jag och hästen gillade den. (Nu är tyvärr inte hästen i livet längre, och jag har bestämt mig för att göra ett uppehåll med hästar, så kan tänka mig att sälja den. Bomlöst är ingenting för hoppning eller tidning där man tar mycket stöd i stigbyglarna. Tror inte det är godkänt för tävling heller?

• Pallas
    Vitamin skrev 2013-08-12 14:10:25 följande:
    Jag köpte en Master Back dressyrmodell från houseofcharisma.com till min kallblodstravare. Hade läst en del kritik om företaget, men den var definitivt obefogad. Hästen hade en "sänkt" rygg, och mycket luftiga rörelser. Helt omöjlig att hitta passande bom-sadel till. Den bomlösa fungerade utmärkt, jag upplevde bara fördelar med sadeln. Både jag och hästen gillade den. (Nu är tyvärr inte hästen i livet längre, och jag har bestämt mig för att göra ett uppehåll med hästar, så kan tänka mig att sälja den. Bomlöst är ingenting för hoppning eller tidning där man tar mycket stöd i stigbyglarna. Tror inte det är godkänt för tävling heller?
    Kan vara intressant för mig, har du bild? Var bor du?
  • AnnaKarinA

Enstaka sadlar med engelskt utseende är godkända för tävling. Har dock inte alls koll på vilka märken. ;) Bara en flik Glad

• Vitamin

Lägger bilden här, då det kan vara av intresse för tråden att se hur den ser ut! (Bor i närheten av Strängnäs)

• Vitamin

Den vill inte ladda upp sig här i tråden. Men dem ligger i mitt galleri nu.

• Majsan70

Det finns ett märke som tillverkas i England. The Soluution heter det. Finns både som dressyr och hopp om jag har förstått det rätt. Jättefina mjuka och lätta sadlar som fördelar trycket helt rätt och som är godkända även för hoppning och tävling av den infon jag har fått.

Priset däremot är inte det roligaste så det går helt bort för dotterns ponny, men kanske ett tips fö er andra som letar hållbar sadel?!

• AnnaKarinA

Majsan70, är det nåt liknande JES eller WOWsadeln? Även om de kostar en del i inköp tjänar man ju annars på en sån om man slår ut sadelbyte i de flesta fall varje år, kontroll av sadelutprovare osv...
    Nu har jag ett uppehåll i hästeriet men sedan blir det en WOW och en Sensation ride. Tyst

• Majsan70
    AnnaKarinA skrev 2013-08-13 10:10:13 följande:
    Majsan70, är det nåt liknande JES eller WOWsadeln? Även om de kostar en del i inköp tjänar man ju annars på en sån om man slår ut sadelbyte i de flesta fall varje år, kontroll av sadelutprovare osv...
    Nu har jag ett uppehåll i hästeriet men sedan blir det en WOW och en Sensation ride. Tyst

Jag kan absolut inget om bomlösa sadlar så jag kan inte svara på din fråga. Jag blev tipsad om det här märket av en annan ponnyförälder när dottern var på läger. Men nej jag lägger inga såna pengar på en sadel. I begagnat skick har jag hittat dem för 25000. Där är gränsen dragen för längesedan vad gäller kostnad för saker o ting.
Svar på tråden Bomlös sadel