Inlägg från: AnnaKarinA |Visa alla inlägg
  • AnnaKarinA

Bomlös sadel

Bomlösa sadlar är ett utmärkt alternativ, och dagens sadlar är jättebra på att fördela tryck, om man inte köper den billigaste "skiten". Skall du ha en bomlös som kräver pad under: satsa på kvalite.
    Själv är jag jättenöjd med Barefoot, Torsion och Sensation Ride Hybrid. Lycka till! 

• AnnaKarinA

Enstaka sadlar med engelskt utseende är godkända för tävling. Har dock inte alls koll på vilka märken. ;) Bara en flik Glad

• AnnaKarinA

Majsan70, är det nåt liknande JES eller WOWsadeln? Även om de kostar en del i inköp tjänar man ju annars på en sån om man slår ut sadelbyte i de flesta fall varje år, kontroll av sadelutprovare osv...
    Nu har jag ett uppehåll i hästeriet men sedan blir det en WOW och en Sensation ride. Tyst

• AnnaKarinA
    Majsan70 skrev 2013-08-13 19:23:56 följande:

Jag kan absolut inget om bomlösa sadlar så jag kan inte svara på din fråga. Jag blev tipsad om det här märket av en annan ponnyförälder när dottern var på läger. Men nej jag lägger inga såna pengar på en sadel. I begagnat skick har jag hittat dem för 25000. Där är gränsen dragen för längesedan vad gäller kostnad för saker o ting.
    Ja, det är dyrt med häst.... ;)
    Jag snålar inte med sadlar då jag red ihjäl mitt sto när jag var ung, pga felinapssad sadel... obs jag menade inte att andra är snåla nu!
    Är bara livrädd att göra illa en häst igen. Men nu är det år kvar till jag börjar återuppta hästeriet då nu sparas det för fullt. :) 
  • AnnaKarinA
    Majsan70 skrev 2013-08-14 20:05:32 följande:
    Klart det är dyrt men måste man inte ha en sadel för 25000-30000 så måste man inte. Det finns billiga och mycket bra alternativ är min erfarenhet.
    Klart man kan. Men det blir ju billigare att använda en sadel under en hästs livstid, hur man än vänder och vrider på det. Rider du med bomsadel är det helt omöjligt att undvika flera sadelbyten Glad mina hästar och jag har haft så olika storlek på oss så för att sadlarna skall passa oss båda optimalt blir det ofta dyra modeller, sista kostade 19.500:-. Har säkert haft nån häst som kunnat ha Börjes 999:- sadel men det är inget jag lägger på min häst då jag är rädd om den.

Det är fascinerande och kul med sadlar! Skall i höst läsa till sadelutprovare och har börjat titta på sadelutprovningar med värmekamera som assistent. Superkul! 
  • AnnaKarinA
    Majsan70 skrev 2013-08-15 18:11:33 följande:

Vi har två olika sadlar att välja mellan och köper man begagnat så kommer man billigt undan för bra kvalitet. Dottern kommer att rida sin ponny i två kanske tre år och jag tror vi kommer klara oss bra på det. O just ponnysadlar hittar man bra billiga av BRA märken.
    Får byta till ponny, min sista beg sadel kostade 19500:-... ;) som sagt vi är ett omaka par jag och min stora valack, fanns inte mkt som passade oss båda så det var inget mer att göra ;)
    Christine87, vad var det för sadel som hästen fick ont av? 
  • AnnaKarinA
    Pallas skrev 2013-08-16 07:10:20 följande:
    Jag har gett upp det där med sadel helt och hållet, tror jag. Kanske får spara till en WOW om det ska bli något, men jag har inte de pengarna just nu. Kollade en begagnad som kostade 70 000 - mer än både hästen och alla mina bilar tillsammans...
    Kanske kan satsa på bomlöste ett tag? Jag vet. är en djungel.... :(
    Nu finns det lite begagnade wow på marknaden så håll ögonen öppna :) 
Svar på tråden Bomlös sadel