Undvik billighetssadlar - med eller utan bom. De är ofta skeva, sneda, fördelar inte trycker eller går sönder/tappar formen. Och då har du ingen nytta av sadeln, tvärt om.
Det finns olika typer av bomlösa sadlar. Det man ska tänka när man köper bomlöst är att det är bommen i sadeln som fördelar trycker från ryttarens vikt. Så utan bom - ingen viktfördelning. Att rida barbacka är nyttigt för hästen trots att det innebär att man rider utan bom, men att rida i en sadel som inte fördelar trycket är en annan sak då ryttarens vikt inte rör sig, dvs flyttar trycket som vid barbackaridning. Därför bör man fundera på om man kan variera sin ridning med barbackaridning eller ridning med bomsadel.
Det finns sadlar med halvbom, läderbom, och helt bomlösa barbackapadar av olika material. Ska du rida endast med din bomlösa sadel är det nog att föredra en sadel med halvbom. Den är också mer stabil och ligger kvar bättre på hästen än paddarna.
Jag har en Star Trekk (halvbom) till min häst av den anledningen att jag rider mestadels barbacka och min häst föråldras i hull och muskulatur så pass att jag tycker att en bomsadel inte ligger bra hela tiden. Min bomlösa sadel formar sig bra efter hästen och dessutom har den flyttbara paneler som jag kan anpassa efter min häst om det behövs. Jag köpte min sadel ny, måttbeställd från en butik i Västerås, de provade också ut den och vi har varit där och kontrollerat passformen vid ett tillfälle efter det också. Det är viktigt att sadeln ligger bra även om den är bomlös/halvbom. Jag är väldigt nöjd trots att jag inte gillar konceptet bomlös som helhetslösning. Den är lätt och smidig, kort vilket är bra för min hästs lite korta rygg, bekväm och framförallt sitter den som en smäck. Jag har ridit i olika bomlösa sadlar och aldrig suttit i en enda som sitter stadigt på hästen förrän jag köpte denna. Den ligger lika stabilt som en bomsadel, jag kan stå i ena stigbygeln med hela tyngden när jag sitter upp och den ligger kvar där den ska utan att glida.
Min systerdotter rider nu min häst ibland i skogen och hon ville ha en egen sadel och hittade en helt bomlös "pad" med stigbyglar som har nästan som ett tempurmaterial undertill. Den får hon använda på honom om hon inte rider så ofta och absolut inte står i stugbyglarna/rider lätt. En sadel utan bom med stigbyglar fyller endast en funktion - att göra ryttaren lite mer stabil, minska risken att ramla av. Men utan bom blir trycket från stiglädren när man sätter vikten i stigbygeln centrerad på en mycket liten yta och det är inte bra för hästen rygg. Så det rekommenderar jag ingen att köpa som helhetslösning.
Bäst för hästen enligt mig och även min kiropraktor/sadelmakare är att rida barbacka, Så kan man göra det ofta så går det bra att variera med andra alternativ, även såna som inte är helt ultimata.