• Åsisen

Bomlös sadel

Hej allihopa,
    Jag skulle behöva lite hjälp ang bomlös sadel .
    Jag har en 4 årig islandskille som jag har svårt att hitta en bomsadel till eftersom han ändras i hull sommar/ vinter.
    Så tänkte därför en bomlös då dem oftast passar dem flesta hästar eller?
    Vad rekommenderar ni för bomlös sadel? Vilket märke och butik?
    Är ej intresserad av hööks eller Börjes.
    Han är liten och smäcker, med lite manke och kort i ryggen.
    Hoppas ni kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden Bomlös sadel
  • Gsson

Det är inte att rekommendera att alltid och endast rida i bomlös sadel. Tänk på att bommens funktion är att fördela ryttarens vikt över stor yta. I bomlös sadel blir det endast vikt av ditt säte.

För att lösa ditt problem bör du istället se över hästens foderstat. Blir han fet på sommaren av för kraftigt bete, eller på vintern av att tex ha fri tillgång till grovfoder?

För att svara på din fråga har jag två tips på bomlösa sadlar: Top Reiter och Diddi-dyna. Tittar du på begagnade bomlösa kommer du troligtvis märka att man ser i sadeln hur ryttaren sitter, dvs att de lätt blir "nersuttna" och bossorna utplattade.

• Åsisen

Tack för svar. Hmm dem flesta jag pratat med säger tvärtom, att bomlös är de bästa och fördelar jämt men vad vet jag har endast ridigt i bomsadel :)

Han blir sommarfet ;)

• viktoria91

Har också som TS hört båda sakerna om bomlösa. Blir han sommarfet så minska gräsintaget, absolut lättast och bäst för hästen! =)

• vargaa

Undvik billighetssadlar - med eller utan bom. De är ofta skeva, sneda, fördelar inte trycker eller går sönder/tappar formen. Och då har du ingen nytta av sadeln, tvärt om.

Det finns olika typer av bomlösa sadlar. Det man ska tänka när man köper bomlöst är att det är bommen i sadeln som fördelar trycker från ryttarens vikt. Så utan bom - ingen viktfördelning. Att rida barbacka är nyttigt för hästen trots att det innebär att man rider utan bom, men att rida i en sadel som inte fördelar trycket är en annan sak då ryttarens vikt inte rör sig, dvs flyttar trycket som vid barbackaridning. Därför bör man fundera på om man kan variera sin ridning med barbackaridning eller ridning med bomsadel.

Det finns sadlar med halvbom, läderbom, och helt bomlösa barbackapadar av olika material. Ska du rida endast med din bomlösa sadel är det nog att föredra en sadel med halvbom. Den är också mer stabil och ligger kvar bättre på hästen än paddarna.

Jag har en Star Trekk (halvbom) till min häst av den anledningen att jag rider mestadels barbacka och min häst föråldras i hull och muskulatur så pass att jag tycker att en bomsadel inte ligger bra hela tiden. Min bomlösa sadel formar sig bra efter hästen och dessutom har den flyttbara paneler som jag kan anpassa efter min häst om det behövs. Jag köpte min sadel ny, måttbeställd från en butik i Västerås, de provade också ut den och vi har varit där och kontrollerat passformen vid ett tillfälle efter det också. Det är viktigt att sadeln ligger bra även om den är bomlös/halvbom. Jag är väldigt nöjd trots att jag inte gillar konceptet bomlös som helhetslösning. Den är lätt och smidig, kort vilket är bra för min hästs lite korta rygg, bekväm och framförallt sitter den som en smäck. Jag har ridit i olika bomlösa sadlar och aldrig suttit i en enda som sitter stadigt på hästen förrän jag köpte denna. Den ligger lika stabilt som en bomsadel, jag kan stå i ena stigbygeln med hela tyngden när jag sitter upp och den ligger kvar där den ska utan att glida.

Min systerdotter rider nu min häst ibland i skogen och hon ville ha en egen sadel och hittade en helt bomlös "pad" med stigbyglar som har nästan som ett tempurmaterial undertill. Den får hon använda på honom om hon inte rider så ofta och absolut inte står i stugbyglarna/rider lätt. En sadel utan bom med stigbyglar fyller endast en funktion - att göra ryttaren lite mer stabil, minska risken att ramla av. Men utan bom blir trycket från stiglädren när man sätter vikten i stigbygeln centrerad på en mycket liten yta och det är inte bra för hästen rygg. Så det rekommenderar jag ingen att köpa som helhetslösning.

Bäst för hästen enligt mig och även min kiropraktor/sadelmakare är att rida barbacka, Så kan man göra det ofta så går det bra att variera med andra alternativ, även såna som inte är helt ultimata. 

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Pallas

vargaa: vilken Star Trekk-modell har du? Jag letar ny sadel (igen) och har gett upp att hitta en bom som passar min häst.

• vargaa

Jag har en western då jag köpte den för att ha den vid uteritter endast. Har provat espanolan också på en kompis häst, hon köpte samtidigt som jag, den ligger också stabilt men jag har inte utmanat den som jag gjort med min.  

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Froststar

Barefoot Arizona med extrabrett framvalv och en annan Barefoot. Rekommenderar inte den till tunga ryttare (beror ju också på hästen) eller stötiga /  "dunsande" ryttare. För att skona hästens rygg. OK till allt möjligt men värt att tänka på - ej hoppning om du riskerar att dunsa ner i sadeln pga att en sådan fördelar varken tyngd eller stötar, ej till roping som kräver bättre stabilitet av hornet, osv. Barefoot har också icke-westernmodeller som jag hört ska vara bra. Om du är intresserad, titta på deras hemsida eller på Stall Rustorps hemsida som är återförsäljare i Sverige. Jag köpte mina i Tyskland.

En av mina hästar har jag provat 5 olika andra sadlar på och de funkade inte. Antingen begränsades bogbladets rörelser eller så var de för långa, gick inte att få dem att inte snurra, åka fram och bak och ja, allt möjligt. Hade en hel sadelutställning hemma ett tag. Inte nu längre

• ingendukänner

Jag har testat de flesta bomlösa och använt det 7år på en av mina islänningar. Har torsion Island till honom nu han är kort i ryggen och varierar i hull ofta. Min andra islänning har jag Karlslund Close contakt mkt bra till honom med benstöd och den slipper man padd till. Det är som med bom sadel att alla passar inte alla även om de följer hästen mkt bättre. Jag kommer aldrig ha bom igen iaf.

• viktoria91
    ingendukänner skrev 2013-07-30 22:17:09 följande:
    Jag har testat de flesta bomlösa och använt det 7år på en av mina islänningar. Har torsion Island till honom nu han är kort i ryggen och varierar i hull ofta. Min andra islänning har jag Karlslund Close contakt mkt bra till honom med benstöd och den slipper man padd till. Det är som med bom sadel att alla passar inte alla även om de följer hästen mkt bättre. Jag kommer aldrig ha bom igen iaf.
    Hur är din Karslund? Funderar på att köpa en k2 till min ponny.
Svar på tråden Bomlös sadel