Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

    Sommarfritids?

    Där jag jobbar ser verksamheten på sommaren ganska annorlunda ut mot hur den ser ut under terminerna. Först och främst så är det ju fritids hela dagar, inte bara på eftermiddagarna. Vi arbetar med med fri lek än annars, mycket för att vi också ska hinna med att städa lokalerna, planera, utvärdera, beställa nytt material och annars. Vi passar också på att åka på längre utflykter, kanske vara borta en heldag. Det kan man inte alltid under terminen. Rent generellt så är det dock mindre uppstyrt än under terminerna. Därmed inte sagt att verksamheten är dålig.

    TS, jag tycker du kan be någon personal att berätta för ditt barn när han/hon kommer på morgonen om vad som kommer att hända under dagen, om det är så att de inte har någon gemensam samling. Det är ju en lätt sak för personalen att ordna. 

  • Punkster
    vivianne skrev 2013-06-16 19:43:01 följande:

    Att verksamheten på sommaren blir mer ad hoc i och med att personal- och barngrupper splittras och man nog vill anpassa sig efter vädret tycker jag känns helt naturligt. Men att personalen ska städa hade jag som förälder reagerat starkt emot. Hur kan det vara ok hos er? "Tyvärr kunde vi inte ha någon pedagogisk verksamhet idag för pedagogerna var tvungna att skura väggarna." Hör du hur absurt det låter? Er huvudman har väl städpersonal?
    Nåå, pedagogisk verksamhet behöver inte vara liktydligt med uppstyrd verksamhet. Men det är en annan diskussion. Självklart är det heller inte så att all personal städar medan barnen är ensamma. Vår städpersonal gör dessutom inte allt själva. Sortera i skåp och lådor, sköta om materialet eller hålla ordning på hyllorna får vi sköta själva. Städpersonalen dammar och torkar golven.
    Vi försöker även hinna med att syssla med annan planering, t.ex. beställa nytt material och leksaker, ordna med pappersarbete inför den kommande terminen, förbereda kommande inskolningar osv. 
  • Punkster
    Ådi09 skrev 2013-06-20 21:45:43 följande:
    Jag arbetar på ett fritidshem och jag håller inte med om att det är mest fri lek under sommarlovet! Vi har samling varje förmiddag och utflykter i princip varje dag! Mitt fritids ligger i centrala Stockholm och vi har ingen egen gård så för oss är det självklart att barnen ska få komma till både parker och skogen! Vi försöker passa på att åka på lite längre utflykter som barnen längtat efter hela året! Visst behöver vi städa, plocka och planera men då får vi försöka vara effektiva under förmiddagarna och få undan så mycket som möjligt. Förstår inte hur man inte kan göra sitt yttersta som pedagog för att ge barnen en meningsfull och minnesvärd sommarvistelse på fritids?! Städningen sköter inte sig själv, men det gör inte verksamheten med barnen heller... Handlar om att prioritera och göra det mesta med tiden man har, det är iallafall min åsikt.
    Jo, det är klart. Har man ingen bra gård att vara på så förstår jag att man drar iväg på lite olika äventyr. Vi har en bra gård runt skolan, och ytterligare en park och ett skogsparti inom en 300 meters radie från skolan, så vi behöver inte planera så mycket kring våra utflykter utan kan gå iväg en timme efter lunch om vi vill.
    Jag upplever också att barnen (iaf där jag jobbar) uppskattar spontaniteten i att själva få bestämma mycket av vad de får göra, och ha mer tid till förfogande än bara en vanlig fritidseftermiddag.

    Den senaste veckan har vi på min avdelning firat midsommar (och ordnat med alla förberedelser inför det), plockat fläderblommar och kokat saft på dom, varit en tur till skogen samt haft fest för en personal som ska sluta. Nästa vecka ska vi ha vattenlekar (om vädret tillåter) samt en hjuldag, som innebär att vi åker skateboard, inlines, kickbike och sånt på skolgården. Samtidigt har vi hunnit städa, göra beställningar, planera osv. Så det går om man vill, det gäller att hitta en bra balans mellan vad som behöver göras och vad barnen önskar och orkar. 
Svar på tråden Sommarfritids?