• Anne69

Sommarfritids?

Hur har era barn det på sommarfritids? Hos oss verkar det vara helt ostrukturerad, fri lek. Är det för att det är de första dagarna? Eller varför har de ingen struktur på dagarna? Det behöver mitt barn......att bara hänga hela dagarna blir inte bra.

• Svar på tråden Sommarfritids?
  • Philippa

Hos oss leker de fritt.... de har ju sina måltider osv som struktur, det räcker ju när det är sommarlov

Vilken struktur vill du ha? 

• Anne69

Mitt barn skulle tex må bra av att man hade en samling gång på förmiddagen så att man visste vilka barn och vilken personal som är där osv. Vilka aktiviteter som finns att tillgå osv. Hon är bara 6 år, så det är vårt första möte med lovfritids. Hon känner sig osäker när hon inte har någon aning om vad som väntar.

Har alla bara fri lek? 

• RöttÄrSött

Det brukar "bara" vara fri lek, detta eftersom det ofta är färre personal (och färre barn) samt att personalen i regel ska städa och fixa i lokalerna. Nu jobbar jag på förskola men det är liknande på vårt "sommarlov", det är då vi ska skrubba stolar och bord, rensa förråd, dammtorka, skrubba väggar , möblera om osv. Detta hinns i regel bara med på loven, det är synd att det tar tid från barnen men det måste ju göras... Annars blir det sämre verksamhet resten av året.

• Sölve

Men har de ingen inskolning för de som kommer från dagis?
    För det är väl det så du menar, att hon ska börja förskoleklass till hösten och går på fritids under sommaren? 

• strojes

Här är det rätt mycket fritt nu de första dagarna.
    De kommer inte ha så mycket styrt under sommaren utan gör mer spontana grejer beroende på vädret och hur många barn som är på plats. 

Prata med personalen och ta upp vad du känner inför din dotters vistelse på fritids nu under sommaren. Självklart kan inte personalen se till allas önskemål men dina verkar ju inte helt orimliga, en liten kort samling på fm där man pratar lite om dagen är ju ingen stor sak. 

• Mineralvatten

Det var ca 20 år sen jag gick på sommarfritids, men det var fri lek som gällde då.

att ditt barn behöver mer stuktur är inget som verksamheten kan ta hänsyn till.

• Anne69

Tack för alla svar.....det verkar vara fri lek som gäller. Hon ska som tur är bara vara där 3 dagar till, så hon får stå ut. Men om jag var tvungen att ha barnet där 6 veckor skulle jag känna mig urusel

Jag är förvånad eftersom vår fritidsverksamhet annars känns så välplanerad och genomtänkt, men vips så var det slut med det! 

• fluu

När jag gick på sommarfritids (2000-2001) var det en stor aktivitet varje dag,alt från att bada i pool på gården till att åka till stranden eller bowlinghallen. Resten var fri lek och vi såg knappt röken av fröknarna,ingen samling heller.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mineralvatten
    Anne69 skrev 2013-06-14 13:45:08 följande:

Tack för alla svar.....det verkar vara fri lek som gäller. Hon ska som tur är bara vara där 3 dagar till, så hon får stå ut. Men om jag var tvungen att ha barnet där 6 veckor skulle jag känna mig urusel

Jag är förvånad eftersom vår fritidsverksamhet annars känns så välplanerad och genomtänkt, men vips så var det slut med det! 

jag tror att det är svårt att planera på sommaren tyvärr.
    dels är det färre barn som går och då också färre vuxna men ofta slås flera fritidsverksamheter ihop och så.
    jag menade för övrigt att låta elak i mitt förra inlägg, vilket det nog kan uppfattas som nu när jag läste det.
    :(

Jag tror att det bästa är att försöka prata med fröknarna om att ni inte känner er trygga med den oplanering som råder. de kanske inte kan ändra hela verksamheten såklart, men det kanske kan sätta sig ned med ert barn en stund på morgonen och gå igenom dagen?
  • Punkster

Där jag jobbar ser verksamheten på sommaren ganska annorlunda ut mot hur den ser ut under terminerna. Först och främst så är det ju fritids hela dagar, inte bara på eftermiddagarna. Vi arbetar med med fri lek än annars, mycket för att vi också ska hinna med att städa lokalerna, planera, utvärdera, beställa nytt material och annars. Vi passar också på att åka på längre utflykter, kanske vara borta en heldag. Det kan man inte alltid under terminen. Rent generellt så är det dock mindre uppstyrt än under terminerna. Därmed inte sagt att verksamheten är dålig.

TS, jag tycker du kan be någon personal att berätta för ditt barn när han/hon kommer på morgonen om vad som kommer att hända under dagen, om det är så att de inte har någon gemensam samling. Det är ju en lätt sak för personalen att ordna. 

• vivianne
    RöttÄrSött skrev 2013-06-14 12:19:54 följande:
    Det brukar "bara" vara fri lek, detta eftersom det ofta är färre personal (och färre barn) samt att personalen i regel ska städa och fixa i lokalerna. Nu jobbar jag på förskola men det är liknande på vårt "sommarlov", det är då vi ska skrubba stolar och bord, rensa förråd, dammtorka, skrubba väggar , möblera om osv. Detta hinns i regel bara med på loven, det är synd att det tar tid från barnen men det måste ju göras... Annars blir det sämre verksamhet resten av året.

Att verksamheten på sommaren blir mer ad hoc i och med att personal- och barngrupper splittras och man nog vill anpassa sig efter vädret tycker jag känns helt naturligt. Men att personalen ska städa hade jag som förälder reagerat starkt emot. Hur kan det vara ok hos er? "Tyvärr kunde vi inte ha någon pedagogisk verksamhet idag för pedagogerna var tvungna att skura väggarna." Hör du hur absurt det låter? Er huvudman har väl städpersonal?
  • RöttÄrSött

Städpersonalen skrubbar inte väggar eller dammtorkar hyllor, skrubbar ur köksskåp, kylskåp, bokhyllor osv. För att inte tala om tvättar utklädningskläder, handdukar, gardiner och dukar...

Det är kommunens val att sätta pedagogerna på det, det är billigare än att kalla in extra städpersonal för grovstädning. Ja det är enormt synd för verksamheten och barnen men så ser det ut i princip överallt.

Det är precis som samlingsmattor i skolan som måste dammsugas av lärarna, också ett "bra" sätt att använda sin personal.

• Punkster
    vivianne skrev 2013-06-16 19:43:01 följande:

Att verksamheten på sommaren blir mer ad hoc i och med att personal- och barngrupper splittras och man nog vill anpassa sig efter vädret tycker jag känns helt naturligt. Men att personalen ska städa hade jag som förälder reagerat starkt emot. Hur kan det vara ok hos er? "Tyvärr kunde vi inte ha någon pedagogisk verksamhet idag för pedagogerna var tvungna att skura väggarna." Hör du hur absurt det låter? Er huvudman har väl städpersonal?
    Nåå, pedagogisk verksamhet behöver inte vara liktydligt med uppstyrd verksamhet. Men det är en annan diskussion. Självklart är det heller inte så att all personal städar medan barnen är ensamma. Vår städpersonal gör dessutom inte allt själva. Sortera i skåp och lådor, sköta om materialet eller hålla ordning på hyllorna får vi sköta själva. Städpersonalen dammar och torkar golven.
    Vi försöker även hinna med att syssla med annan planering, t.ex. beställa nytt material och leksaker, ordna med pappersarbete inför den kommande terminen, förbereda kommande inskolningar osv. 
  • Tangent

På sonens fritids är det fri lek som gäller. De tittar ockå på film. De gör inga utflykter, inte ens till lekparken som är några hundra meter från skolan. Skolgården är en ganska liten asfaltsplan. Min son tycker att det som en bestraffning att vara på fritids.

• Ådi09

Jag arbetar på ett fritidshem och jag håller inte med om att det är mest fri lek under sommarlovet! Vi har samling varje förmiddag och utflykter i princip varje dag! Mitt fritids ligger i centrala Stockholm och vi har ingen egen gård så för oss är det självklart att barnen ska få komma till både parker och skogen! Vi försöker passa på att åka på lite längre utflykter som barnen längtat efter hela året! Visst behöver vi städa, plocka och planera men då får vi försöka vara effektiva under förmiddagarna och få undan så mycket som möjligt. Förstår inte hur man inte kan göra sitt yttersta som pedagog för att ge barnen en meningsfull och minnesvärd sommarvistelse på fritids?! Städningen sköter inte sig själv, men det gör inte verksamheten med barnen heller... Handlar om att prioritera och göra det mesta med tiden man har, det är iallafall min åsikt.

• Punkster
    Ådi09 skrev 2013-06-20 21:45:43 följande:
    Jag arbetar på ett fritidshem och jag håller inte med om att det är mest fri lek under sommarlovet! Vi har samling varje förmiddag och utflykter i princip varje dag! Mitt fritids ligger i centrala Stockholm och vi har ingen egen gård så för oss är det självklart att barnen ska få komma till både parker och skogen! Vi försöker passa på att åka på lite längre utflykter som barnen längtat efter hela året! Visst behöver vi städa, plocka och planera men då får vi försöka vara effektiva under förmiddagarna och få undan så mycket som möjligt. Förstår inte hur man inte kan göra sitt yttersta som pedagog för att ge barnen en meningsfull och minnesvärd sommarvistelse på fritids?! Städningen sköter inte sig själv, men det gör inte verksamheten med barnen heller... Handlar om att prioritera och göra det mesta med tiden man har, det är iallafall min åsikt.
    Jo, det är klart. Har man ingen bra gård att vara på så förstår jag att man drar iväg på lite olika äventyr. Vi har en bra gård runt skolan, och ytterligare en park och ett skogsparti inom en 300 meters radie från skolan, så vi behöver inte planera så mycket kring våra utflykter utan kan gå iväg en timme efter lunch om vi vill.
    Jag upplever också att barnen (iaf där jag jobbar) uppskattar spontaniteten i att själva få bestämma mycket av vad de får göra, och ha mer tid till förfogande än bara en vanlig fritidseftermiddag.

Den senaste veckan har vi på min avdelning firat midsommar (och ordnat med alla förberedelser inför det), plockat fläderblommar och kokat saft på dom, varit en tur till skogen samt haft fest för en personal som ska sluta. Nästa vecka ska vi ha vattenlekar (om vädret tillåter) samt en hjuldag, som innebär att vi åker skateboard, inlines, kickbike och sånt på skolgården. Samtidigt har vi hunnit städa, göra beställningar, planera osv. Så det går om man vill, det gäller att hitta en bra balans mellan vad som behöver göras och vad barnen önskar och orkar. 
Svar på tråden Sommarfritids?