Ådi09 skrev 2013-06-20 21:45:43 följande:
Jag arbetar på ett fritidshem och jag håller inte med om att det är mest fri lek under sommarlovet! Vi har samling varje förmiddag och utflykter i princip varje dag! Mitt fritids ligger i centrala Stockholm och vi har ingen egen gård så för oss är det självklart att barnen ska få komma till både parker och skogen! Vi försöker passa på att åka på lite längre utflykter som barnen längtat efter hela året! Visst behöver vi städa, plocka och planera men då får vi försöka vara effektiva under förmiddagarna och få undan så mycket som möjligt. Förstår inte hur man inte kan göra sitt yttersta som pedagog för att ge barnen en meningsfull och minnesvärd sommarvistelse på fritids?! Städningen sköter inte sig själv, men det gör inte verksamheten med barnen heller... Handlar om att prioritera och göra det mesta med tiden man har, det är iallafall min åsikt.
Jo, det är klart. Har man ingen bra gård att vara på så förstår jag att man drar iväg på lite olika äventyr. Vi har en bra gård runt skolan, och ytterligare en park och ett skogsparti inom en 300 meters radie från skolan, så vi behöver inte planera så mycket kring våra utflykter utan kan gå iväg en timme efter lunch om vi vill.
Jag upplever också att barnen (iaf där jag jobbar) uppskattar spontaniteten i att själva få bestämma mycket av vad de får göra, och ha mer tid till förfogande än bara en vanlig fritidseftermiddag.
Den senaste veckan har vi på min avdelning firat midsommar (och ordnat med alla förberedelser inför det), plockat fläderblommar och kokat saft på dom, varit en tur till skogen samt haft fest för en personal som ska sluta. Nästa vecka ska vi ha vattenlekar (om vädret tillåter) samt en hjuldag, som innebär att vi åker skateboard, inlines, kickbike och sånt på skolgården. Samtidigt har vi hunnit städa, göra beställningar, planera osv. Så det går om man vill, det gäller att hitta en bra balans mellan vad som behöver göras och vad barnen önskar och orkar.