• Sweet life

Kan jag kräva detta av förskolan?

Vår son ska börja på förskolan till hösten. Samma förskola som hans halvsyster går på.

Idag när jag lämnade storasyster passade jag på att läsa igenom protokollet från föräldrarådet där kocken försvarar varför man serverar lättprodukter till barnen, alltså lättmjölk, lättyoghurt och margarin istället för riktiga produkter. Det är tydligen BÄTTRE för barnen. Vad kan vara bättre med lättprodukter? Att dom får i sig mindre av det fettet dom behöver för att växa? Eller att dom får i sig massa tillsatsämnen och den skit som behövs för att tillverka margarinet?

Vår son ÄR liten och behöver allt extra tillskott av fett han kan få. Kan jag kräva att dom serverar riktig mat istället för skit eller måste jag ta med röd mjölk, fet yoghurt och smör själv?

Ska självklart ta upp det här med förskolechefen, men vill veta om jag har några rättigheter redan innan.

• Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?
  • LindaLo

I min kommun ( är fsk. lärare) behöver ingen KRÄVA något, önskar man fetare produkter (mjölk,smör,yoghurt) till sitt barn så får man det, inga problem. Förövrigt följs livsmedelsverkets rekomendationer.

• cosinus

Kanske redan framgått men det kom ju ett kostpolitiskt program för skola/fsk för något år sen där det framgår hur många ggr de får servera sötsaker per år, hur ofta de får äta korv per månad o s v. Djäkligt detaljerat och där står även att det ska vara lättprodukter.

Min fsk har dock frångott det just på lättprodukterna och har någon form av medelväg där det serveras mellanmjölk ist för lättmjölk, filet tror jag är vanligt fil och inte lättfil medans jag glatt får erkänna att jag inte vet exakt vilket smör som används.

Men ta upp det till dialog, jag har en son som gått hos dietist för att han växer så långsamt (5 år och knappa 14 kg) och jag hade lätt kopplat in dietisten om de gått på enbart lättprodukter på dagis. Men den linjen de håller nu är en ok kompromiss för min del.

• Lindsey Egot NO1

I vår kommun skulle föräldrarna kryssa i vilken sorts mjölk barnen skulle ha sedan skulle pedagogerna komma ihåg detta och servera rätt mjölk till varje barn vid varje måltid. Det höll inte ens en vecka innan det lades ner.

• nozpa
    hymafr skrev 2013-06-11 09:15:18 följande:

Jag bor i en "röd" kommun och vi har jättestora barngrupper och för lite personal.
    Vår kommun har alltid varit röd och det har bara blivit sämre och sämre.
    Ett stort problem är alla missbrukare som måste tas om hand av samhället och som kräver stora resurser. När sen pengarna ska fördelas så måste socialtjänsten därför ha mer pengar och då tar man från barnomsorgen bland annat.  

Skyll alltså inte allt på politikerna. Speciellt inte de som inte styr. 

Jag bor i en "blå" kommun, och sålänge jag minns har det varit blått här, och är precis samma problem med förskolorna här som hos dig. Tror inte att det handlar om vilket parti alls, det är bara en sak som kastas emellan de olika partierna.
    Lika dåligt oavsett vilka som styr faktiskt. 
  • nevermind

Kontakta de andra föräldrarna och kolla vad dom tycker.

För övrigt håller jag med dig, fett är inte farligt. Socker, tillsatser och annat skit är det däremot.

Ett annat tips är att faktiskt få ett läkarintyg. Eller trycka i barnet extra mycket fett hemma.

• lostinspace
    Sweet life skrev 2013-06-11 09:37:34 följande:
    La dom i riktigt smör, eller var det margarin?
    Riktigt smör...
  • Sweet life
    nevermind skrev 2013-06-11 15:10:34 följande:
    Kontakta de andra föräldrarna och kolla vad dom tycker.

För övrigt håller jag med dig, fett är inte farligt. Socker, tillsatser och annat skit är det däremot.

Ett annat tips är att faktiskt få ett läkarintyg. Eller trycka i barnet extra mycket fett hemma.
    Det handlar inte om att jag är orolig för att han inte ska få i sig fettet. Utan det handlar om att jag inte vill att han ska ha skit som bordsmargarin på smörgåsen....
  • tessum
    BrödernaBus skrev 2013-06-11 09:02:54 följande:
    Det är nog olika från dagis till dagis

Min yngsta son är också väldigt liten och BVC ordinerade feta produkter till honom. Röd mjölk, riktigt smör osv och när jag talade om det på dagis så köpte dem in det till honom. Vi behövde inget intyg eller nånting och det var bara han som drack röd mjölk - alla andra fick grön (eller blå) och smöret fryste dem in i portioner som dem tog fram åt honom när han skulle äta.

Jag är så morgontrött så jag har suttit länge och funderat över varför han får röd mjölk om han behöver extra fett... tog en stund innan jag fattade Tungan ute

Här i norrland är det
    Grön- Standardmjölk
    Röd- Mellanmjölk
    Gul- Lättmjölk
  • NattensStjärnglans

Men Gud va sjukt att förespråka lightprodukter ? På våran förskola så är inte så dom jobbar med ekologiska varor så gott det går och ordentligt smör, mjölk och fil

• Sweet life
    NattensStjärnglans skrev 2013-06-12 08:47:15 följande:
    Men Gud va sjukt att förespråka lightprodukter ? På våran förskola så är inte så dom jobbar med ekologiska varor så gott det går och ordentligt smör, mjölk och fil
    Ja, det är sjukt. När jag gick på förskolan hade kockerskan med sig mjölk från sina egna kossor och serverade till frukost och lunch. Riktigt smör, riktig grädde.
  • Pumpkin
    tessum skrev 2013-06-12 08:39:25 följande:
    Jag är så morgontrött så jag har suttit länge och funderat över varför han får röd mjölk om han behöver extra fett... tog en stund innan jag fattade Tungan ute

Här i norrland är det
    Grön- Standardmjölk
    Röd- Mellanmjölk
    Gul- Lättmjölk
    Haha, precis Jag är dock uppväxt söderöver så för mig är det rätt naturligt att vi här uppe är lite "speciella" med våra mjölkfärger
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • NextUp
    Jag är så morgontrött så jag har suttit länge och funderat över varför han får röd mjölk om han behöver extra fett... tog en stund innan jag fattade Här i norrland är det Grön- Standardmjölk Röd- Mellanmjölk Gul- Lättmjölk

Jag blev också lite konfunderad, i Skåne är det: Orange: standardmjölk Blå: mellanmjölk Röd: lättmjölk Gul: minimjölk
  • BrödernaBus

Här i norrland är det
    Grön- Standardmjölk
    Röd- Mellanmjölk
    Gul- Lättmjölk

Hihi så det kan bli fast jag menade ju standardmjölk och här i Mälardalen är den röd :)
  • lkarlsson83

sen är det väl också så att om förskolan serverar en kost som är näringsberäknad med fullvärdiga måltider så behöver man inte hålla på med lättprodukter. kan tycka att det är synd att man introducerar lättprodukter så tidigt, ska man växa upp med att "lättprodukter" är det man ska äta? vad skickar det ut för signaler i ett samhälle där det är bantningskurer och övervikt blandat på löpsedlar varje dag?

• Punkster

Jag arbetar på fritids och har samma problem som TS. Här serveras också bara lättprodukter. Vi i personalen har stångat oss blodiga kring detta, men ingen förändring finns att få till eftersom kommunen följer livsmedelsverkets rekommendationer vilka säger lightprodukter, nyckelhålsmärkt osv. 

Det vi får till mellis på eftermiddagarna är naturell lättyoghurt (filen är tydligen för fet och den smaksatta innehåller socker) med havrepuffar, fullkornsbröd med flora (lättmargarin) och färdigskivad lightost som är så torr att den både ser ut och smakar som papper. Varje dag, vecka ut och vecka in. Gissa hur många barn som vill äta mellis? Just det. Och detta ska föreställa vad livsmedelsverket kallar en näringsriktig måltid så att barnen får energi för att orka med dagarna. Vi hade också nån typ av kostinspektion nyligen då vi fick anmärkning på att vi serverar varm choklad (som vi gör själva av lättmjölk och kakao) när vi går på utflykt. Det var tydligen onyttigt. De föreslog att vi skulle servera varm lättmjölk eller varmt vatten istället.

Än så länge har vi inte några föräldrar som klagar över detta, men det kommer väl. Och vi får inget gehör hos kostchef eller kommun, Livsmedelsverkets rekommendationer ska följas. Jag tycker det är helt vansinnigt. En kollega talade om en rapport hos läst där det stod att små barn inte kan ta upp näringsämnena i lättmjölken eftersom fetthalten är för låg och många vitaminer och mineraler är fettlösliga. Följden är att det blir lika nyttigt att dricka lättmjölk som att dricka vatten. 

Hur många barn behöver förresten banta? Varför ska vi då nödvändigtvis servera enbart lightprodukter och nyckelhålsmärkt? Jag förstår inte logiken bakom livsmedelsverkets rekommendationer. Vill de att våra barn ska växa upp och vara hälsosamma eller vill de att barnen ska vara pinnsmala och undernärda? 

• Sweet life

Vi har fått till en ändring. Dock har det visat sig att vårt barn är mjölkallergiker.. Så nu har vi inget val än att ge honom växtbaserade margariner.........

Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?