Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Kan jag kräva detta av förskolan?

Vår son ska börja på förskolan till hösten. Samma förskola som hans halvsyster går på.

Idag när jag lämnade storasyster passade jag på att läsa igenom protokollet från föräldrarådet där kocken försvarar varför man serverar lättprodukter till barnen, alltså lättmjölk, lättyoghurt och margarin istället för riktiga produkter. Det är tydligen BÄTTRE för barnen. Vad kan vara bättre med lättprodukter? Att dom får i sig mindre av det fettet dom behöver för att växa? Eller att dom får i sig massa tillsatsämnen och den skit som behövs för att tillverka margarinet?

Vår son ÄR liten och behöver allt extra tillskott av fett han kan få. Kan jag kräva att dom serverar riktig mat istället för skit eller måste jag ta med röd mjölk, fet yoghurt och smör själv?

Ska självklart ta upp det här med förskolechefen, men vill veta om jag har några rättigheter redan innan.

• Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?
  • Sweet life
    Jill 79 skrev 2013-06-11 09:06:30 följande:
    Nej. Jag gillar inte heller dessa lättprodukter men tror att det har med Livsmedelsverkets rekommendationer att göra. Det är ju inte farligt, jag serverar fullfeta alternativ hemma istället. Man äter ju faktiskt inte alla mål på förskolan/
    Inte farligt? Så lut och bensin i bordsmargarinet är inte farligt?
  • Sweet life

Tack för info. Klart jag var inställd på att jag inte kan kräva detta.

Men jag tänker inte accpetera att man serverar skit till barnen som i tillverkningen kräver bensin och lut bla. Är det bra för våra små barn?

• Sweet life
    Philippa skrev 2013-06-11 09:11:47 följande:

Så du menar att det finns bensin o lut i lättprodukter??

Källa på det tack! 
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-bensin-i-margarin/
    Här har du en länk om bensin. Dock vet jag att när man för något år sen gjorde ett test på olika bordsmargarin från ex. uniliver t ex becel så hittade man bensin i den trots att man hävdar från företaget att man enbart har kall- eller varmpressad olja i sina margariner. Testet utfördes av livsmedelsverket. Letar efter det just nu.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Margarin-smor-och-matolja/Sa-tillverkas-matfetter/
    Här kan du läsa om hur man tillverkar margarinet.
    "Efter pressning filtreras oljan. För att ta bort bland annat lecitin och fria fettsyror och slippa bismaker behandlas fettråvaran med fosforsyra och neutraliseras med lut (avlecitineras)."
  • Sweet life
    zeppelinmamma skrev 2013-06-11 09:11:12 följande:
    Det är klart du kan kräva men du kan inte förvänta dig att något ändras. Jag är förskollärare och har själv reagerat på maten av den typ du beskriver på min förskola. Många föräldrar är också missnöjda och jag uppmuntrar dem att visa sitt missnöje över maten genom brev och samtal till de som bestämmer över maten på förskolan. Och viktigast av allt, rösta rött i nästa val så vi slipper stora barngrupper och dålig ekonomi i fortsättningen.
    Bor i en röd kommun och här har vi stora barngrupper, asdålig ekonomi och "alla ska ha det lika dåligt" mentaliteten som är så typisk för den röda politiken.

Så NEJ, jag tänker INTE rösta rött!
  • Sweet life
    Emmut skrev 2013-06-11 09:22:51 följande:
    Grejen är ju att det är mättat (dåligt) fett i mejeriprodukter. Därför rekommenderas lättprodukter till barn (undantag underviktiga barn) och att man tillsätter bra fetter i maten med omega 3 som T.ex rapsolja.
    Fel, fel, fel. Mättat fett ÄR inte dåligt. Det finns nya studier som stöder det. Att det inte finns någon ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar av mättade fetter.

I margarin använder man rapsolja (bra) och palmolja (dålig). Palmoljan innehåller massa omega 6 som man i vissa studier kommit fram till att den kan vara allergi och astmaframkallande.
  • Sweet life
    Pumpkin skrev 2013-06-11 09:24:48 följande:
    Ja, kräva kan du. Men något gehör lär du inte få om du står ensam. Dock skulle jag tro att om du börjar höra dig för bland andra föräldrar så vill nog de flesta ha "vanliga" mejeriprodukter till sina barn istället för kemiskt skit som margarin.

I vår kommun har man bytt till lättprodukter på de allra flesta förskolor. På vår förskola ville man dock helst inte göra det och lät istället oss föräldrar bestämma. Resultatet blev att inte en enda ville att det skulle bytas! Så här serveras fortfarande Bregott och mellanmjölk tack och lov.
    Ja, jag tänker ta upp det på föräldramötena i höst.
  • Sweet life
    lostinspace skrev 2013-06-11 09:36:03 följande:
    Vi bad att de lade i lite extra smör i maten åt vår dotter som hade lite problem med att gå upp i vikt. Det funkade utmärkt och var inga konstigheter alls
    La dom i riktigt smör, eller var det margarin?
  • Sweet life
    Annelie 76 skrev 2013-06-11 09:35:55 följande:
    Gå ihop med de andra föräldrarna och protestera. Inte bara på förskolan utan ända upp i kommunstyrelsen. Livsmedelsverket kommer med REKOMMENDATIONER men det är inget förskolorna/skolorna behöver följa. Det enda krav de har är att maten ska vara näringsrik, annars är det upp till varje kommun/kök att bestämma själv.

Läs mer här: www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livs...

Här finns info om margarintillverkning: www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/sake...   

Eller som bild:

Jag är väl insatt i hur respektive produkt tillverkats och har skickat just den bilden till fröskolechefen där jag ifrågasätter hur man kan anse att margarinet är bättre för barnen.
  • Sweet life
    nevermind skrev 2013-06-11 15:10:34 följande:
    Kontakta de andra föräldrarna och kolla vad dom tycker.

För övrigt håller jag med dig, fett är inte farligt. Socker, tillsatser och annat skit är det däremot.

Ett annat tips är att faktiskt få ett läkarintyg. Eller trycka i barnet extra mycket fett hemma.
    Det handlar inte om att jag är orolig för att han inte ska få i sig fettet. Utan det handlar om att jag inte vill att han ska ha skit som bordsmargarin på smörgåsen....
  • Sweet life
    NattensStjärnglans skrev 2013-06-12 08:47:15 följande:
    Men Gud va sjukt att förespråka lightprodukter ? På våran förskola så är inte så dom jobbar med ekologiska varor så gott det går och ordentligt smör, mjölk och fil
    Ja, det är sjukt. När jag gick på förskolan hade kockerskan med sig mjölk från sina egna kossor och serverade till frukost och lunch. Riktigt smör, riktig grädde.
  • Sweet life

Vi har fått till en ändring. Dock har det visat sig att vårt barn är mjölkallergiker.. Så nu har vi inget val än att ge honom växtbaserade margariner.........

Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?