• Sweet life

Kan jag kräva detta av förskolan?

Vår son ska börja på förskolan till hösten. Samma förskola som hans halvsyster går på.

Idag när jag lämnade storasyster passade jag på att läsa igenom protokollet från föräldrarådet där kocken försvarar varför man serverar lättprodukter till barnen, alltså lättmjölk, lättyoghurt och margarin istället för riktiga produkter. Det är tydligen BÄTTRE för barnen. Vad kan vara bättre med lättprodukter? Att dom får i sig mindre av det fettet dom behöver för att växa? Eller att dom får i sig massa tillsatsämnen och den skit som behövs för att tillverka margarinet?

Vår son ÄR liten och behöver allt extra tillskott av fett han kan få. Kan jag kräva att dom serverar riktig mat istället för skit eller måste jag ta med röd mjölk, fet yoghurt och smör själv?

Ska självklart ta upp det här med förskolechefen, men vill veta om jag har några rättigheter redan innan.

• Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?
  • Echo

Nej det kan du inte. Och du kan inte kräva att de serverar ditt barn speciell mat som du har med heller. Om inte barnet har läkarstyrkt behov av specialkost, i så fall ordnar förskolan givetvis det.

• Philippa

Nej, det kan du givetvis inte kräva

Nån måtta får det väl ändå vara!

• RöttÄrSött

Ensam händer inget utan läkarintyg. Dock kan ni gå ihop alla föräldrar och skriva t ex protestlistor för att få förskolan att ändra sig.

De följer Livsmedelsverkets råd (Bra mat i förskolan) men det är bara råd, man gör som man vill som enskild förskola (om inte kommunen tagit det som övergripande policy)

• BrödernaBus

Det är nog olika från dagis till dagis

Min yngsta son är också väldigt liten och BVC ordinerade feta produkter till honom. Röd mjölk, riktigt smör osv och när jag talade om det på dagis så köpte dem in det till honom. Vi behövde inget intyg eller nånting och det var bara han som drack röd mjölk - alla andra fick grön (eller blå) och smöret fryste dem in i portioner som dem tog fram åt honom när han skulle äta.

• Jill 79

Nej. Jag gillar inte heller dessa lättprodukter men tror att det har med Livsmedelsverkets rekommendationer att göra. Det är ju inte farligt, jag serverar fullfeta alternativ hemma istället. Man äter ju faktiskt inte alla mål på förskolan/

• Sweet life
    Jill 79 skrev 2013-06-11 09:06:30 följande:
    Nej. Jag gillar inte heller dessa lättprodukter men tror att det har med Livsmedelsverkets rekommendationer att göra. Det är ju inte farligt, jag serverar fullfeta alternativ hemma istället. Man äter ju faktiskt inte alla mål på förskolan/
    Inte farligt? Så lut och bensin i bordsmargarinet är inte farligt?
  • Sweet life

Tack för info. Klart jag var inställd på att jag inte kan kräva detta.

Men jag tänker inte accpetera att man serverar skit till barnen som i tillverkningen kräver bensin och lut bla. Är det bra för våra små barn?

• zeppelinmamma

Det är klart du kan kräva men du kan inte förvänta dig att något ändras. Jag är förskollärare och har själv reagerat på maten av den typ du beskriver på min förskola. Många föräldrar är också missnöjda och jag uppmuntrar dem att visa sitt missnöje över maten genom brev och samtal till de som bestämmer över maten på förskolan. Och viktigast av allt, rösta rött i nästa val så vi slipper stora barngrupper och dålig ekonomi i fortsättningen.

• Philippa
    Sweet life skrev 2013-06-11 09:10:15 följande:
    Tack för info. Klart jag var inställd på att jag inte kan kräva detta.

Men jag tänker inte accpetera att man serverar skit till barnen som i tillverkningen kräver bensin och lut bla. Är det bra för våra små barn?

Så du menar att det finns bensin o lut i lättprodukter??

Källa på det tack! 
Svar på tråden Kan jag kräva detta av förskolan?