• Anonym (!)

Borde vi ha delad vårdnad? Hjälp och tips?

Anonym ((?)) skrev 2013-08-09 21:08:51 följande:
    Om vi nu säger att pappan vill ha gemensam vårdnad och de inte bor ihop och han dessutom absolut vill ha halva föräldraledigheten hur ska det rent praktiskt gå till under hans ledighet? Ska 6-månaders baby flytta till honom då, för att stanna där tills hans ledighet går ut och då flytta tillbaka till mamman?
    Eller ska han komma hem till mamman och hennes nuvarande sambo och alla tre vistas under samma tak i 6 månader? Eller ska han komma dit under dagarna och åka hem på kvällen?? 

Ska han få sin vilja igenom och ha vv boende efter att barnet är 6 månader??
    Eller ska baby flytta till pappan helt och hållet efter 6 månader när mamman slutat amma för att mamman inte kan tänka sig att hennes barn ska behöva stå ut med vv boende redan som 6.manaders baby?

Eller ska hon välja ensam vårdnad och vänta tills hon och pappan kan diskutera detta med barnets bästa för ögonen? När de dessutom har vant sig vid att vara föräldrar lite och vet hur ömtåligt och trygghetstörstande ett litet barn faktiskt är...

Eftersom jag känner till detta fallet så vet jag att det här är några av anledningarna till att mamman tycker det är jobbigt att diskutera delad vårdnad med pappan... 
    Och att spä på en redan orolig ung blivande mamma ännu mer oro är inte bra under en graviditet. Det är mycket som är skrämmande och nytt första gången man är oplanerat gravid!

?
    Mammans dagar räcker i 8 månader. De kan ta halva dagar var från 6 månader, eller så kan mamman lämna barnet hos pappan när hennes ledighet är slut, så får han vara föräldraledig med barnet, medan hon jobbar, så hämtar hon när hon slutar arbetet.

Varför skulle barnets bästa vara att INTE vara hemma med sin pappa?
  • Anonym (!)
    Anonym ((?)) skrev 2013-08-10 10:19:36 följande:

Står ingenstans i mitt inlägg att barnet inte skulle kunna vara hemma med sin pappa. Det handla om att pappa kräver vv boende efter 6 månader. Som jag skrev.
    Att dela på föräldraledigheten är ju jattefint tänkt.. frågan är bara hur det ska lösas rent praktiskt. Vet att hon tänker amma så länge som möjligt. När de bor på skilda platser er det inte jättelätt.
    Det gör det indirekt eftersom du anser att antingen måste barnet bo hos pappa efter 6 månader eller så kan han inte ha gemensam vårdnad och få vara föräldraledig med sitt barn.

Om man vill kan man lösa det mesta med kompromisser, men alla vill inte kompromissa utan vissa anser sig ha ensam rätt att bestämma om barnets bästa, utifrån sin egen syn på saker och ting....

Även om hon tänker amma så räcker det med att hon är hemma i max 8 månader, sen behöver barnet MAT. Då kan hon amma före och efter arbetet.... Men det VILL hon kanske INTE....
  • Anonym (!)
    Anonym ((?)) skrev 2013-08-09 21:08:51 följande:
    Om vi nu säger att pappan vill ha gemensam vårdnad och de inte bor ihop och han dessutom absolut vill ha halva föräldraledigheten hur ska det rent praktiskt gå till under hans ledighet? Ska 6-månaders baby flytta till honom då, för att stanna där tills hans ledighet går ut och då flytta tillbaka till mamman?
    Eller ska han komma hem till mamman och hennes nuvarande sambo och alla tre vistas under samma tak i 6 månader? Eller ska han komma dit under dagarna och åka hem på kvällen?? 

Ska han få sin vilja igenom och ha vv boende efter att barnet är 6 månader??
    Eller ska baby flytta till pappan helt och hållet efter 6 månader när mamman slutat amma för att mamman inte kan tänka sig att hennes barn ska behöva stå ut med vv boende redan som 6.manaders baby?

Eller ska hon välja ensam vårdnad och vänta tills hon och pappan kan diskutera detta med barnets bästa för ögonen? När de dessutom har vant sig vid att vara föräldrar lite och vet hur ömtåligt och trygghetstörstande ett litet barn faktiskt är...

Eftersom jag känner till detta fallet så vet jag att det här är några av anledningarna till att mamman tycker det är jobbigt att diskutera delad vårdnad med pappan... 
    Och att spä på en redan orolig ung blivande mamma ännu mer oro är inte bra under en graviditet. Det är mycket som är skrämmande och nytt första gången man är oplanerat gravid!

?
    Ja, det är min slutsats och jag kan lova att både jurister och Tingsrätten kommer att se det hela ungefär som jag.

Enligt vad du skriver vill pappan bara få vara föräldraledig, inget om att barnet ska BO hos honom, men mamman vägrar för hon "SER BARNETS BÄSTA"....
  • Anonym (!)
    Anonym ((?)) skrev 2013-08-10 11:13:02 följande:
    Men om du läser TS en gång till ska du se att hon har haft kontakt med familjejurist.
    Och om du läser mitt inlägg igen kanske du ser att jag skrivit Im vv boende.

Sen kan du ju förklara varför TS inte ser till barnets bästa?!
    Hon vill ha gemensam vårdnad, fet har jag ocksa skrivit tidigare. Hon vill definitivt att barnet ska ha mycket kontakt med sin pappa och att han ska vara delaktig. Det står ocksa i TS.
    Var läser du att hon inte ert till barnets bästa?
    Visst. Hamnar det i tingsrätten så kan hon räkna med gemensam vårdnad.

Jag ser vad du har skrivit och ingenstans framkommer det att pappan kräver växelvis boende från 6 månaders ålder, utan det är ett antagande av dig.

Hon vill gärna det, bara hon får alla föräldradagar och bestämma när, var och hur barnet ska få träffa sin pappa, eller hur...

Hur kom du fram till att pappan inte vill barnets bästa?
  • Anonym (!)
    FruOMor skrev 2013-08-10 11:25:51 följande:
    Jag har bara läst trådstarten och vill bara säga att om du inte vill ha delad vårdnad som pappan vill och som du anser är bäst att ha ensam vårdnad pga barnet kmr må dåligt av tjafs så kan du ju ge pappan hela vårdnaden!
    Hur skulle du må? Hur skulle du känna? Att han tagit ditt barn?! De är precis vad du gör mot honom! Tänk ett steg längre ni är två om de här och inte fan ska du beröva honom sin fadersroll bara för att du vill och kan.. Hemska tanke!!
    Så klokt skrivet!
Svar på tråden Borde vi ha delad vårdnad? Hjälp och tips?