• Anonym (Undrar)

En fråga?

Hej! Har en fundering angående föräldraledighet.
    Säg att jag jobbar 50% på jobbet istället för 100%, måste jag ta ut dagar då? Även om jag känner att jag bara klarar mig på lönen?

Kan jag komma överens med min arbetsgivare att jag bara jobbar 50% och sen slippa ta ut dagar.
    Eller måste man alltid ta ut föräldrardagar.

Hur gör en person som bara har en tjänst på ex. 50%, måste den ta ut dagar då?

• Svar på tråden En fråga?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det är bäst om du ringer vårt kundcenter och meddelar hur du har arbetat så du inte lämnar fel uppgifter.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Vad händer med sgi när barnet är 2 år?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du inte har skyddat din SGI mot sänkning från barnets ettårsdag och därför fått sänkt SGI så har du ändå rätt till föräldrapenning på samma nivå som du hade tidigare fram till dess att barnet fyller två år.

Exempel

Du har en SGI baserad på heltidsarbete. Från barnets ettårsdag arbetar du 50% och fyller inte ut med föräldrapenning. Du får en SGI baserat på arbete för 50% men får ha kvar ersättningsnivån på föräldrapenningen fram till dess att barnet fyller två år. När barnet fyller två år arbetar du fortfarande 50%. Ersättningen för föräldrapenningen börjar då baseras på din aktuella SGI som är för 50%.

Hälsningar

Otto, handläggare

• Anonym (Undrar)

En fråga.

Hur gör jag när jag ska ta ut föräldrarpenning men har semester från jobbet.

Jobbar 50% för tillfället.

Gör jag som vanligt, att jag ansöker 2,5 dagar/ veckan, då med?

Man måste ju ta 2,5 dagar/ vecka för att fylla upp från 50%.          

• Anonym (Undrar)

börjat jobba 50% så måste fylla upp med dagar för resten.

Ex. När man ska ta ut dagar för denna period.
    21 juni - 20 juli.

Jobbade helgen 22-23,  29-30, 6-7  

sen jobbar jag nu i veckan 8-12 juli.    

Sen har jag semester  nästa vecka.

Hur ska jag göra min föräldrarpenningsuttagning denna period för att de ska bli rätt?    

• Försäkringskassan

Hej

Under den period du har semester, så kan du inte ansöka om föräldrapenning. Detta eftersom du har semester hela veckor från arbetsgivaren Så under din semesterperiod så ska du stoppa ditt uttag av föräldrapenning.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (Undrar)

Men hur gör jag när min semester startar mitt i en period? som denna gör?

• Försäkringskassan

Hej!

Du får hoppa över den perioden som du har semester.
    När du gör din ansökan så ansöker du för de dagar som du tar ut föräldrapenning, du anger att du arbetar delvis då får du upp en ruta där du kan skriva vilka  dagar du arbetar och har semester.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Så i denna period 21 juni - 20 juli

tar jag ut 3 veckor 50% föräldrarpenning och
    fjärde veckan semester, så då skriver jag bara semester.

Och i nästa period 21 juli - 20 augusti

tar jag ut första veckan semester och dom andra tre 50%  föräldrarpenning?    

Gör jag rätt då?    

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, då gör du rätt. Du ansöker ”som vanligt” de veckor du jobbar delvis och tar ut föräldrapenning delvis. Sedan ansöker du inte om någon föräldrapenning alls under de veckor du har semester.

Under frågan om du har/kommer att arbeta fyller du i att du arbetar deltid (och anger hur mycket) de veckor du arbetar och anger att du har semester under de veckor du har semester.

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Anonym (Undrar)

Hej! Jag har lite funderingar när de gäller föräldrardagar. Jobb: Jag har i grund en 100% tjänst, men jobbar nu 50% och resten tar jag ut föräldrardagar. Om jag väljer att arbeta 75% och skickar in inkomstpapper till er för 75% då händer de inget med min sgi va? Men sen om man vill skaffa fler barn så är de bästa att ha jobbat 100% i 6 mån för att behålla få den sgi:n va? Hur ska man göra för att spara så många dagar som möjligt? De går ju åt så fort. Vad för ledighet har man rätt till Utan att behöva ta ut dagar också? Läste någonstans att man har rätt att arbeta ex 75% utan att behöva ta några dagar osv. Tycker allt detta är så svårt, behöver råd tack!

• Anonym (Undrar)

Vad händer om jag jobbar 50% men inte tar ut några dagar? Då sjunker sgi:n va? Får jag mindre ersättning då varje månad?

• Försäkringskassan

Hej

Generellt så skyddas din sjukpenninggrundande inkomst så länge du täcker upp med föräldrapenning till din heltid.
     Om du däremot väljer att gå ned i tid utan att ansöka om föräldrapenning upp till din heltid, så kommer din SGI att ändras till den omfattning du faktiskt arbetar.

Om du har skyddat din sjukpenninggrundande inkomst så kan den komma att ligga till grund för din föräldrapenning om du blir gravid igen. Förutsatt att du skyddar inkomsten fram tills dess att barnet föds.
    Bedöming görs i varje enskilt ärende.

Om du vill spara dagar så kan det innebära att din SGI sänks.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (Undrar)

Men om jag ex, väljer att låta den sjunka, hur och när höjs den igen? 

• Försäkringskassan

Hej igen!

För att din SGI ska ändras, gäller att du ska arbeta i den nya omfattningen under minst 6 månader.

Alltså, om man t.ex. arbetar 50 % mer än 6 månader blir SGI:n på 50 % inkomst. Om man sedan börjar jobba 100% och arbetar 100 % mer än sex månader ändras SGI:n till att vara på inkomsten på 100 %. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Om jag I grunden arbetar 100 %. Men nu är sjukskriven 50 % och får sjukpenning.

Får man ta ut föräldrarpenning den andra 50 % som jag skulle arbetat?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, om du får halv sjukpenning kan du ansöka om halv föräldrapenning
    om du är hemma med ditt barn.

Hälsningar

Vera, handläggare

Svar på tråden En fråga?