Marsvinskris!
Jag kan rekommendera sajten marsvin.ifokus.se där finns massor duktiga och engagerade marsvinsmänniskor som kan hjälpa dig med dina funderingar.
Jag kan rekommendera sajten marsvin.ifokus.se där finns massor duktiga och engagerade marsvinsmänniskor som kan hjälpa dig med dina funderingar.
I princip alla marsvin blir lite småbitiga när de är några månader gamla, det försvinner av sig självt efter ett tag utan att man gör någonting.
Man kan säga att det är en utvecklingsfas som de går genom, en fas där de ska testa och undersöka det mesta - vilket de gör med sina tänder.
Nä ni har uppe dem i famnen så låt dem gärna sitta i exempelvis ett gammalt örngott, vilket blir mysigt och tryggt för dem. Ha gärna ute dem och gosa med dem tillsammans också så att de får tryggheten av varandra.
Det är helt normalt att de är rädda, de är fortfarande bebisar och de har inte bott hos er så länge ännu. Med dagligt kelande, gärna många och korta stunder (fem-tio-femton minuter per gång), lugnt runt buren, gömställe i buren och varandra så kommer de att bli tama - men det kan ta lite tid så lugn och tålamod krävs. Det finns inga genvägar.
Det är tyvärr inte ovanligt att man går med sig dräktiga marsvin hem när man köper dem från djuraffärer.
Titta gärna in på sajten som jag länkade tidigare, på den sajten finns massor aktiva marsvinsmänniskor, allt från nybörjare till erfarna uppfödare som alla försöker hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om marsvin. Där finns även rätt mycket information om vad man bör tänka på vid en eventuell dräktighet.