• livingmylife

Marsvinskris!

Jag köpte 2 marsvin med min syster för 2 veckor sedan som nu är 10 veckor gamla. Den ena (matvraket) är mitt och den andra är min systers. Men mitt marsvin är jätte skygg, de båda springer in under taket när man rör sig i rummet, men mitt marsvin får min systers marsvin att bli skyggare. Det tar även väldigt lång tid för henne att slappna av i famnen medans min systers marsvin kurrar om man bara klappar henne lite. Vad ska jag göra? Jag har även märkt att hon börjat hacka/gnaga tänderna ibland när jag klappar henne och om jag sätter fingrarna framför hennes mun biter hon till, en gång började jag blöda lite. Men när hon slappnar av, t.ex. om jag klappar henne under ett täcke, så ligger hon helt avslappnad med benen ut (jätte söt) och ligger helt platt på min mage. Jag har funderat på om hon kanske är dräktig då hon är så mycket större än min systers marsvin. Hennes mage är ganska stor, jag kan inte riktigt känna några bollar men ibland känner jag att hon är större på ens sidan när hon ligger ned. Jag vågar inte trycka på magen då jag inte vet vad jag ska göra. Kan detta vara anledningen till att hon beter sig så här. Hon ser ju inte riktigt ut som ett päron men hon har lite stor mage. Har läst om många som haft marsvin som blivit dräktiga i djuraffären eller hos uppfödaren utan att ha vetat det.

• Svar på tråden Marsvinskris!
  • Sofia 417

Vet inget om dräktighet. Men angående skygghet o så. Hon är ju inte så gammal. Ta upp och kjela mycket med henne så hon vet att du inte är farlig Mycket och ofta. så blir hon bekväm med dig. om hon biter dig så knäpp lite lätt med ditt finger på nosen så hon förstår att så får man inte göra.... 

• CarinaL26

När jag hade marsvin så tog det månader innan de var helt invänjda vid de nya förhållandena. Ge dig till tåls ett tag och avvakta. De anpassar sig i sin takt. Av naturen är de väldigt skygga så det är inget konstigt att de reflexmässigt tar skydd när någon kommer in i rummet eller vid plötsliga ljud. Ge dem tid så kommer det att bli mer sociala sedan.

• MoaElis
    Sofia 417 skrev 2013-06-09 22:04:34 följande:
    Vet inget om dräktighet. Men angående skygghet o så. Hon är ju inte så gammal. Ta upp och kjela mycket med henne så hon vet att du inte är farlig Mycket och ofta. så blir hon bekväm med dig. om hon biter dig så knäpp lite lätt med ditt finger på nosen så hon förstår att så får man inte göra.... 

Knäppa på nosen? Marsvinet biter för att hon är rädd. Hon kommer snarare bita mer om man försöker straffa bort det. Att hon får en knäpp på nosen för att det är fel att bitas är inget marsvinet kommer förstå, det kommer bara göra henne räddare.

Dina marsvin har bara varit oss dig i två veckor, det är klart att dom rädda. Du måste ha tålamod, det tar tid innan dom litar på dig. Jag har väldigt tama marsvin, men det är inget dom blivit på 2 veckor, eller ens 2 månader. Ge dom mat i handen och ha marsvinen i en handduk när du håller i dom, då kommer dom känna sig tryggare. Och som någon påpekade, marsvin är flyktdjur och att dom springer iväg när du tex kommer med handen är inget konstigt alls. -Dom tror att du ska äta upp dom. Men om något år, om du håller på mycket med dom, så kommer dom bli tamare och börja lita på dig.

Tålamod ger tama marsvin. 
    ">

• Sofia 417
    MoaElis skrev 2013-06-09 22:56:09 följande:

Knäppa på nosen? Marsvinet biter för att hon är rädd. Hon kommer snarare bita mer om man försöker straffa bort det. Att hon får en knäpp på nosen för att det är fel att bitas är inget marsvinet kommer förstå, det kommer bara göra henne räddare.

Dina marsvin har bara varit oss dig i två veckor, det är klart att dom rädda. Du måste ha tålamod, det tar tid innan dom litar på dig. Jag har väldigt tama marsvin, men det är inget dom blivit på 2 veckor, eller ens 2 månader. Ge dom mat i handen och ha marsvinen i en handduk när du håller i dom, då kommer dom känna sig tryggare. Och som någon påpekade, marsvin är flyktdjur och att dom springer iväg när du tex kommer med handen är inget konstigt alls. -Dom tror att du ska äta upp dom. Men om något år, om du håller på mycket med dom, så kommer dom bli tamare och börja lita på dig.

Tålamod ger tama marsvin. 
    " rel="nofollow" target="_blank">

Vill påpeka att jag skrev  "lite lätt" och absolut inte så att det gör ont. Har alltid gjort så med mina marsvin och alla har varit jättetama och mysiga och bet mig aldrig efter ett par veckor. Och de verkade inte vara skygga för varken mig eller för mina fingrar och springer inte bort när min hand kommer heller utan hoppas på att bli kliad under hakan eller på att få lite gurka. :) 
  • LängtansMirakel

I princip alla marsvin blir lite småbitiga när de är några månader gamla, det försvinner av sig självt efter ett tag utan att man gör någonting.

Man kan säga att det är en utvecklingsfas som de går genom, en fas där de ska testa och undersöka det mesta - vilket de gör med sina tänder.

Nä ni har uppe dem i famnen så låt dem gärna sitta i exempelvis ett gammalt örngott, vilket blir mysigt och tryggt för dem. Ha gärna ute dem och gosa med dem tillsammans också så att de får tryggheten av varandra.

Det är helt normalt att de är rädda, de är fortfarande bebisar och de har inte bott hos er så länge ännu. Med dagligt kelande, gärna många och korta stunder (fem-tio-femton minuter per gång), lugnt runt buren, gömställe i buren och varandra så kommer de att bli tama - men det kan ta lite tid så lugn och tålamod krävs. Det finns inga genvägar.

Det är tyvärr inte ovanligt att man går med sig dräktiga marsvin hem när man köper dem från djuraffärer.

Titta gärna in på sajten som jag länkade tidigare, på den sajten finns massor aktiva marsvinsmänniskor, allt från nybörjare till erfarna uppfödare som alla försöker hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om marsvin. Där finns även rätt mycket information om vad man bör tänka på vid en eventuell dräktighet.

• Litet My

Det kan vara så att marsvinet är kittligt, hade ett en gång som var superkittlig så man fick klappa henne ganska "bestämt" annars hoppade hon iväg eller blev irriterad. Hon skulle kunna vara dräktig, min och kompisens första marsvin var båda dräktiga som ungar, slutade tyvärr illa för den ena så absolut värt att hålla koll på. Eftersom marsvin får stora ungar jämfört med tex möss och råttor så känner man ganska snart knölar i magen.

Knäppa på nosen skall du INTE göra. 

• MoaElis
    Sofia 417 skrev 2013-06-10 23:39:47 följande:
    Vill påpeka att jag skrev  "lite lätt" och absolut inte så att det gör ont. Har alltid gjort så med mina marsvin och alla har varit jättetama och mysiga och bet mig aldrig efter ett par veckor. Och de verkade inte vara skygga för varken mig eller för mina fingrar och springer inte bort när min hand kommer heller utan hoppas på att bli kliad under hakan eller på att få lite gurka. :) 
    Det spelar ingen roll, man ska inte knäppa på nosen alls. Stackars dina marsvin.
Svar på tråden Marsvinskris!