MoaElis skrev 2013-06-09 22:56:09 följande:
Knäppa på nosen? Marsvinet biter för att hon är rädd. Hon kommer snarare bita mer om man försöker straffa bort det. Att hon får en knäpp på nosen för att det är fel att bitas är inget marsvinet kommer förstå, det kommer bara göra henne räddare.
Dina marsvin har bara varit oss dig i två veckor, det är klart att dom rädda. Du måste ha tålamod, det tar tid innan dom litar på dig. Jag har väldigt tama marsvin, men det är inget dom blivit på 2 veckor, eller ens 2 månader. Ge dom mat i handen och ha marsvinen i en handduk när du håller i dom, då kommer dom känna sig tryggare. Och som någon påpekade, marsvin är flyktdjur och att dom springer iväg när du tex kommer med handen är inget konstigt alls. -Dom tror att du ska äta upp dom. Men om något år, om du håller på mycket med dom, så kommer dom bli tamare och börja lita på dig.
Tålamod ger tama marsvin.
" rel="nofollow" target="_blank">
Vill påpeka att jag skrev "lite lätt" och absolut inte så att det gör ont. Har alltid gjort så med mina marsvin och alla har varit jättetama och mysiga och bet mig aldrig efter ett par veckor. Och de verkade inte vara skygga för varken mig eller för mina fingrar och springer inte bort när min hand kommer heller utan hoppas på att bli kliad under hakan eller på att få lite gurka. :)