• skypigeon

Jag har kört 5:2 nu i 5 veckor..funkar hur bra som helst! Jag är inte intresserad av viktnedgången eftersom jag är normalviktig utan av att minska risken för åldersrelaterade sjukdomar så som Michael Mosely beskriver det i dokumentären på Vetenskapens värld. Jag har hans bok och har köpt en del kokböcker baserade på 5:2. De ä'r alltså kaloriberäknade och gör att man kan variera maten på fastedagarna.

Jag äter mycket de andra dagarna för att kompensera viknedgången men har ändå gått ner 2 kg...väger nu 53, (165 cm lång) så nu börjar jag närma mig undervikt tyvärr....

• skypigeon

Jag delar upp mina 500 kcal på fastedagen i 2 mål: frukost 200 kcal och middag 300 kcal...allt enligt den modell som Michael Mosely rekommenderar. Så nej, enligt 5:2 behöver man inte fasta helt i 24 timmar.

• skypigeon
    52Försöket skrev 2013-07-24 09:14:03 följande:
    Hej!

Jag kör 5-2 och tycker det känns mycket bra.
    Jag är väldigt nyfiken på 16-8, följer er gärna ni som kör denna.
    För mig låter det inte effektivt, det enda man gör är ju egentligen att skippa frukosten?
    Samt inte äta väldigt sent typ kl 21 på kvällen, men det har jag aldrig gjort.
    Man har ju alltid fått veta att frukosten är viktig.

Min överviktiga man har aldrig ätit frukost och ätit få men stora/onyttiga mål per dag.
    Om han skulle börja 16-8 skulle det inte innebära någon förändring alls, så den kanske inte passar honom helt enkelt. Eller kan det vara så att han ändå har ätit några sena fikamål och inte tänkt på det helt enkelt...

Om 5-2 börjar kännas motigt efter ett par månader till kanske man kan köra 16-8 ett tag som variation! :)

OoOoOoOoOoOoOoOoOoOo
    5-2-forsoket.blogspot.se/
    OoOoOoOoOoOoOoOoOoOo
    Jag har kört 5:2 nu i 9 veckor....istället för att kännas motigt tycker jag det blir enklare och enklare! Kroppen har ställt in sig på att inte få mer än 25% av näringen 2 dagar i veckan....jag kör dock väldigt strikt efter Michael Mosleys upplägg: frukost och middag med minst 12 timmar emellan. Jag behöver inte alls gå ner i vikt uta<n vill bara åt de andra hälsoeffekterna...främst vill jag få ner IGF1-värdet. 16:8 känns inte som något för mig....
  • skypigeon
    52Försöket skrev 2013-07-24 14:23:46 följande:

Hej!

Jag har minne av att Michael åt bara en stor frukost och sen inget på hela dagen, var det inte så?

Jag äter middag som vanligt på söndagen, inte nåt i magen överdrivet sent utan normalt. Sedan äter jag 500 kcal fram tills lunchen på tisdagen när jag bryter "fastan". Så man kan säga att mellan ca 19 på söndagen och 12 på tisdagen äter jag 500 kcal. Eller vilken dag jag nu valt den veckan, måndag eller tisdag kör jag första dagen beroende på hur jag planerat veckan med roligheter. :) Jag brukar äta 300 kcal till lunch, 175 kcal till middag och resten går åt till kaffe.
    Hmmm nej bäde i dokumentären och i boken framgår det att han äter frukost och middag...frukost för att han vägrar gå hungrig till jobbet, och middag för att vara social med familjen....
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?