• Liten elak och intelligent

Dumt att köpa D-ponny?

Hej! Vi är i ponnyköpartagen, förstaponnyn åt båda våra äldre barn, och tanken var en C-ponny till min nioåring och en B-ponny till sjuåringen. Då skulle även jag kunna rida C-ponnyn då jag inte är längre än 160. Men...nu dök en D-ponny upp, 147 cm hög. Är det helt galet att köpa kat D åt en snart tioåring? Det skulle ju vara roligare för mig att rida och så stor är den ju inte....eller? Dottern är 141 cm lång och normalbyggd. Hur skulle ni resonera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 21:53
    Tilläggas kan att jag har mycket hästvana, tidigare haft egen häst etc och dottern kommer inte hantera häst eller rida ensam utan jag kommer hela tiden vara med. Hon rider i dagsläget på ridskola.

• Svar på tråden Dumt att köpa D-ponny?
  • Lindsey Egot the only one

Fast TS vill ju rida själv också på samma häst. Frågan är om en C-ponny är rätt storlek för henne? Det är lättare för en liten ryttare att lära sig rida en stor häst än för en liten häst att ha en för stor ryttare på ryggen.

• Majsan70
    LindaEfraim skrev 2013-06-10 18:48:00 följande:
    Fast TS vill ju rida själv också på samma häst. Frågan är om en C-ponny är rätt storlek för henne? Det är lättare för en liten ryttare att lära sig rida en stor häst än för en liten häst att ha en för stor ryttare på ryggen.

Jag håller inte riktigt med. Att lärasig rida rätt innebär rätt storlek på hästen. Som vuxen kanske man får stå tillbaka om barnen är såpass små att de behöver en  mindre ponny. Eller så får man se över vad man vill ha ut med sitt ridande som vuxen.
    Min dotter har en C-ponny och den får hennes storasyster rida på, men då ut på skogsturer tex. Storasyster är 176 lång o väger ca 60 kilo så skolridning är inte att tänka på.

Som förälder anser jag det vara viktigast att barnen rider på rätt storlek. Kanske kan man köpa en inkörd ponny o på så vis nyttja den även som vuxen? Så är tanken med dotterns ponny i vart fall.
  • Kaupa Jaur

Jag skulle ta D-ponnyn bara för att kunna ha den länge. Själva storleken på hästen har egentligen väldigt liten betydelse, utom om den är på tok för liten då. C-ponny ser jag som ett onödigt steg i ert fall

• Gaytjej

Det är väl bara till att låta tjejen provrida? :) Är ponnyn lättriden (och självklart snäll!) så spelar nog inte dom där extra centimetrarna så stor roll! Annars är det ju även annat i exteriören som spelar roll för hur stor hästen upplevs - om den hur djup o vid den är i bålen, om den är hög- eller lågställd, om den har långa eller korta linjer, hur den rör sig osv.

Lycka till på ponnyjakten! Själv skulle jag ha ett litet dressyrhalvblodssto en gång i tiden.. och kom hem med en alldeles underbar triangelmärkt D-ponnyvalack som gått SM i hopp istället... Det blir inte alltid som man tänkt sig :) Fast lilla dressyrhalvblodsstoet köpte vi upptill ett par år senare i stället ;)

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Humörmamman

Det är roligare att rida en ponny som passar i storlek. Jag skulle absolut satsa på en b-ponny. Den kommer hon att kunna ha kul med i flera år. Risken är större att hon tröttnar om hon sitter på en för stor ponny som hon inte kan påverka på samma sätt som en mindre b-ponny. Med en ponny kan ni ändå inte rida tillsammans, kanske låna en b-ponny och köpa en d-ponny till dig som hon kan ta över så småningom? Tycker synd om små barn som sitter på stora starka ponnyer som de inte har en chans att påverka. Njut av ponnytiden så länge som möjligt.

• cajsasmamma
    Humörmamman skrev 2013-07-07 22:40:36 följande:
    Det är roligare att rida en ponny som passar i storlek. Jag skulle absolut satsa på en b-ponny. Den kommer hon att kunna ha kul med i flera år. Risken är större att hon tröttnar om hon sitter på en för stor ponny som hon inte kan påverka på samma sätt som en mindre b-ponny. Med en ponny kan ni ändå inte rida tillsammans, kanske låna en b-ponny och köpa en d-ponny till dig som hon kan ta över så småningom? Tycker synd om små barn som sitter på stora starka ponnyer som de inte har en chans att påverka. Njut av ponnytiden så länge som möjligt.

Och sen kan ju lillasyster ta över c-ponnyn när hon växer ur sin B-ponny.

Jobbat tidigare med problemhästar och många av ponnyerna var helt enkel bara stora så barnen blev rädda för sina ponnyerna. Spyr på uttrycket "att låta barnet växa i ponnyn"
  • Humörmamman

Ja, ibland låter man snålheten bedra visheten... Barnen har roligare med en ponny i rätt storlek och rätt  utbildningsnivå. Svar på frågan i rubriken: Ja.

• Humörmamman

Ja, rätt utbildningsnivå är som sagt också viktigt. Resonemanget att ponny och barn ska utvecklas tillsammans ger jag inte mycket för.

• Pallas

Kolla bara på alla vuxna små kvinnor i 49-kilosklassen med jättehalvblod, då snackas det inget om "rätt storlek" heller. Om du kan utbilda hästen (om den inte redan är högt skolad) så är det väl en perfekt kombinaton för er med D-ponnyn.

Barn kan rida mitt kallblodssto på 155 utan problem, eftersom hon är så känslig och snäll. Välutbildad vore synd att kalla henne, men hon är tacksam att rida för att hon svarar rätt när man gör rätt med sin kropp. På min häst kan man lära barn rida för vikt- och sitshjälper, det är guld, guld värt!

Jag hade tagit D-ponnyn om den är välutbildad och lättriden. Barn växer väääldigt fort... 

• V79
    cajsasmamma skrev 2013-07-07 23:37:38 följande:
    Och sen kan ju lillasyster ta över c-ponnyn när hon växer ur sin B-ponny. Jobbat tidigare med problemhästar och många av ponnyerna var helt enkel bara stora så barnen blev rädda för sina ponnyerna. Spyr på uttrycket "att låta barnet växa i ponnyn"

Jag håller med, jag skulle köpa en c-ponny. Förstor ponny även om den är snäll så lär sig inte dottern att rida rätt utan det blir med att åka med.
    Pojke-98, flicka-00, pojke-05 och pojke-13
  • sextiotalist
    Pallas skrev 2013-08-06 19:07:55 följande:
    Kolla bara på alla vuxna små kvinnor i 49-kilosklassen med jättehalvblod, då snackas det inget om "rätt storlek" heller. Om du kan utbilda hästen (om den inte redan är högt skolad) så är det väl en perfekt kombinaton för er med D-ponnyn.

Barn kan rida mitt kallblodssto på 155 utan problem, eftersom hon är så känslig och snäll. Välutbildad vore synd att kalla henne, men hon är tacksam att rida för att hon svarar rätt när man gör rätt med sin kropp. På min häst kan man lära barn rida för vikt- och sitshjälper, det är guld, guld värt!

Jag hade tagit D-ponnyn om den är välutbildad och lättriden. Barn växer väääldigt fort... 
    Min systerdotter red utan problem min systers 170cm häst utan problem. Och som du skriver, det finns kvinnor som är små och späda som utan problem fixar ett storvuxet halvblod.

• cajsasmamma

Att ett barn får en ponny handlar inte bara om att barnet ska kunna rida den.

Barnet ska klara av /nå att sadla, borsta och tränsa sin ponny.

Ts tänkte skaffa två ponnyer till sina döttrar då har hon att göra om hon ska tränsa och sadla två ponnyer om inte pbarnen når

• sextiotalist
    cajsasmamma skrev 2013-08-12 08:39:33 följande:
    Ts tänkte skaffa två ponnyer till sina döttrar då har hon att göra om hon ska tränsa och sadla två ponnyer om inte pbarnen når
    Fast är man 141 cm, så är det inga problem att sadla en stor ponny, jag som är 160 cm har utan problem sadlat stora rejäla hästar.
    På den ridskolan jag red, så var det nästan bara stora hästar och det var inga problem för småflickorna att sadla hästar.

Hade tjejen var 120 cm, då hade jag förstått problematiken   
  • Pallas
    cajsasmamma skrev 2013-08-12 08:39:33 följande:
    Pall funkar om hästen är snäll. Det använder jag när jag ska sadla min häst när jag har värk. Inte går jag och hämtar min man bara för att han är 15 cm längre.
  • HästtjejenBillysgirl144cm

Jag tycker en D-ponny är bättre. Själv är jag 11 år snart 12 och 144 cm. Jag har en skötponny på ca 147 cm och en sköthäst på ca 165 cm. Jag klarar själv att sadla och träns båda två, så det är inga problem! Jag skulle absolut satsa på en D-ponny då jag tycker bättre om stora hästar, små är inget för mej! Skrattande

• No Logo

10-årige sonen rider ofta D-ponny på ridskolan, med gott resultat. Tycker hanteringen av hästen när han är på marken är svårare, men båda momenten beror självklart på vilken häst det är. Det största fördelen med att välja D-ponny tycker jag skulle vara att slippa hjärtesorgen med att byta ut bästa vännen när man blivit för stor.

• enola

När jag började på ridskola som sjuåring var de minsta hästarna D-ponnyer, de flesta hästarna var dock runt 160 cm. Det gick alldeles utmärkt att lära sig att rida på dem, och att sadla och tränsa.
    Det viktiga är ju att det är en trygg och lugn häst som barnet klarar av. Jag och mina barn (nio och tretton) rider två islänningar, en C- och en D-ponny. C-ponnyn är unghäst och under utbildning så honom rider bara jag än så länge, medan vi allihop rider D-ponnyn. Lillkillen ser förvisso lite liten ut när han sitter på hästen, men inte värre än vad jag (165 cm) gör när jag hamnar på en jättehäst på 175.
    När jag själv var nio-tio blev jag skötare på ett varmblod på 165 cm. Det gick alldeles utmärkt och i vissa lägen var jag den enda som kunde hantera honom, trots min ringa storlek ;)
    Så om D-ponnyn känns rätt, satsa på den tycker jag!

• enola

Haha, såg nu att den här tråden är över ett år gammal. TS, hur gick det med hästköp? :)

Svar på tråden Dumt att köpa D-ponny?