Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Dumt att köpa D-ponny?

Jag tycker att det är viktigt att köpa en ponny som passar ryttaren. Häst är lix inte något man köper för att växa i. Ponnysar, ja hästar i stort är ju olika byggda och även om det är en viss kategori kan den vara mindre eller större i typen.

Vi har nyligen köpt en c-ponny till dottern. 140 cm i dagsläget och hon är precis lagom stor för dottern. Hon är smäcker i typen men viktbärande. Dottern kan ha henne i säkert 3 år och rida och tävla. Då är min dotter ca 140 cm.
    Barnet skall ju kunna rida igenom ponnyn och det skall kännas stabilt och säkert. Man skall kunna ha bra känsla för ponnyn o vart kropp o ben befinner sig så att säga o det är svårt om den är för stor för ryttaren.

Ett tips är ju att köra in ponnyn för att kunna nyttja den maximalt samt att den då får mer allsidig träning.

• Majsan70
    LindaEfraim skrev 2013-06-10 18:48:00 följande:
    Fast TS vill ju rida själv också på samma häst. Frågan är om en C-ponny är rätt storlek för henne? Det är lättare för en liten ryttare att lära sig rida en stor häst än för en liten häst att ha en för stor ryttare på ryggen.

Jag håller inte riktigt med. Att lärasig rida rätt innebär rätt storlek på hästen. Som vuxen kanske man får stå tillbaka om barnen är såpass små att de behöver en  mindre ponny. Eller så får man se över vad man vill ha ut med sitt ridande som vuxen.
    Min dotter har en C-ponny och den får hennes storasyster rida på, men då ut på skogsturer tex. Storasyster är 176 lång o väger ca 60 kilo så skolridning är inte att tänka på.

Som förälder anser jag det vara viktigast att barnen rider på rätt storlek. Kanske kan man köpa en inkörd ponny o på så vis nyttja den även som vuxen? Så är tanken med dotterns ponny i vart fall.
Svar på tråden Dumt att köpa D-ponny?