• Liten elak och intelligent

Dumt att köpa D-ponny?

Hej! Vi är i ponnyköpartagen, förstaponnyn åt båda våra äldre barn, och tanken var en C-ponny till min nioåring och en B-ponny till sjuåringen. Då skulle även jag kunna rida C-ponnyn då jag inte är längre än 160. Men...nu dök en D-ponny upp, 147 cm hög. Är det helt galet att köpa kat D åt en snart tioåring? Det skulle ju vara roligare för mig att rida och så stor är den ju inte....eller? Dottern är 141 cm lång och normalbyggd. Hur skulle ni resonera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 21:53
    Tilläggas kan att jag har mycket hästvana, tidigare haft egen häst etc och dottern kommer inte hantera häst eller rida ensam utan jag kommer hela tiden vara med. Hon rider i dagsläget på ridskola.

• Svar på tråden Dumt att köpa D-ponny?
  • angeni

Jag skulle nog gå på en d-ponny. Den kan hon ha längre. Men är inte så insatt. Och om du med vill rida är det ju passande.

• Valkyria75

Har 9-åringen provat att rida D-ponny förut? Vad tycker hon själv? Det är ju viktigt att hon känner att hon har kontroll och inte är rädd.

Och hur är hästen i fråga? Lugn, svårriden, envis osv?

Det finns många faktorer som spelar in. Men med rätt häst och beroende på hur duktig/självsäker din 9-åring är så ser jag inget fel i att köpa en D-ponny.

Lycka till!

• fhalvarsson

Jag skulle ha köpt d-ponnyn. Dels för att din dotter kommer växa mycket framöver och sen om du också vill rida så känns det väl bättre för dig också med en större ponny.
    Sen om dottern vill tävla så kan hon ju göra det längre på d-ponny än c-ponny. :)

Hoppas att det blir ett lyckat köp oavsett vilken ni väljer och att ni får mycket roligt med ponnysarna! 

• HJR

Om det är en "läromästare" så varför inte, dels kan du även rida den och dottern lära sig ännu mer.. Samt att hon kan ha den längre tid än en mindre ponny.. Om man tänkt tävla senare.. Så tycker nog det beror mer på hur ponnyn är, inte storleken.
    Lycka till!!

• Kallebus

En trevlig D-ponny, absolut!!

Jag var iof lång redan som tioåring (är nu 1,78) men skaffade D-ponny direkt.
    En stabil gammal herre som hängde med i många år och jag var 22 år när jag var tvungen att ta bort honom men då red jag honom fortfarande lite till och från.
    C-ponny är i minsta laget till en vuxen ryttare. 

• Vanilla ice queen

Jag hade C-ponny som var på gränsen till D innan hovslagaren kom och det fungerade fint jag var 10år och 160cm. Men om ditt barn vill börja tävla och snart växer ur C-ponny så är nod D att föredra....

• Lindsey Egot the only one

Fast är du med hade jag valt en D-ponny just för att tösen annars kan växa ur C-ponnyn. Bara hästen har bra lynne. Har varit med hästar som haft dåligt lynne och de är varken roliga att sköta eller rida.

• Majsan70

Jag tycker att det är viktigt att köpa en ponny som passar ryttaren. Häst är lix inte något man köper för att växa i. Ponnysar, ja hästar i stort är ju olika byggda och även om det är en viss kategori kan den vara mindre eller större i typen.

Vi har nyligen köpt en c-ponny till dottern. 140 cm i dagsläget och hon är precis lagom stor för dottern. Hon är smäcker i typen men viktbärande. Dottern kan ha henne i säkert 3 år och rida och tävla. Då är min dotter ca 140 cm.
    Barnet skall ju kunna rida igenom ponnyn och det skall kännas stabilt och säkert. Man skall kunna ha bra känsla för ponnyn o vart kropp o ben befinner sig så att säga o det är svårt om den är för stor för ryttaren.

Ett tips är ju att köra in ponnyn för att kunna nyttja den maximalt samt att den då får mer allsidig träning.

Svar på tråden Dumt att köpa D-ponny?