Vegansk middagstråd!
Har länge eftersökt en sån här. Finns en redan, så länka gärna! Annars kan ni gärna skriva här.
Frukost och lunch eller hela dagsmenyer får gärna också ingå, men själv är det just middagstips jag behöver.
Sätt igång! =)
Har länge eftersökt en sån här. Finns en redan, så länka gärna! Annars kan ni gärna skriva här.
Frukost och lunch eller hela dagsmenyer får gärna också ingå, men själv är det just middagstips jag behöver.
Sätt igång! =)
Idag blev det jättetråkig middag: Fullkornspasta med tomatsås på burk, kidneybönor från burk, och frysta grönsaker. Var trött och oinspirerad :-/
Skriver dagens middag och hoppas på att nån annan hittar tråden samtidigt =)
Idag blev det lite mer matig misosoppa med överblivet råris.
Kokade några liter vatten, i med 2 skivade gula lökar, 5 dl hackad svamp, en skivad zuccini och thre bok choi. Kokade i ca 10 minuter och hade sedan i vit miso. Slutligen hade jag i ett packet silken tofu i bitar. Serverade allt över riset. Mums.
Jag är iofs raw vegan, så jag kanske egentligen inte äter det som du söker... Men jag kan dela med mig av vad jag åt till middag idag!
Först åt jag några (mogna!) nektariner en skål "bananglass" (jag mixade ca 5 frysta bananer slätt). Efter det gjorde jag detta:
Tog flera st savoykålsblad och fyllde dem med plommon- och körsbärstomat (som jag delat och sugit ut saften ur), ruccola och gräslök (sedan vek jag ihop dem som tacos). Några andra fyllningar i savoykål som jag gillar, men som jag inte åt idag:
Ruccola (mycket) +vindruvor
Ruccola + mixade frysta svarta vinbär (går nog bra med vilken frukt eller bär som helst, men jag har bara testat med svarta vinbär från vår trädgård)
Det är så himla gott!
Ikväll blir det ugnsbakad blomkålsstek med svampsås och klyftpotatis.
http://www.veganricha.com/2013/06/cauliflower-steaks-with-mushroom-gravy.html
Idag blev det herdepaj.
Puylinser, zucchini, lök, paprika, svamp och morot kokades med timjan, rosmarin och salvia. Lite peppar och soja, och band ihop med majsstärkelse. På med potatismos och in i ugnen. Mums =).
Och spenat! Viktigt
här finns en tråd www.familjeliv.se/Forum-22-72/m50149143.html