Inlägg från: Anonym (16-bebis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (16-bebis)

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Hejsan, det här verkar vara en trevlig tråd, får man vara med här? Jag längtar också efter barn och har gjort i ca ett år, men det passar inte för oss att börja försöka förrän april/maj 2015 för både min man och jag vill byta jobb och hinna få tillsvidare där (han har ett tillfälligt fram till början på nästa år och jag har en tillsvidaretjänst men jobbar flera mil hemifrån och vill ha jobb närmre hemmet innan jag får barn). Om mannen får nytt jobb snabbt skulle vi ju i teorin kunna börja försöka redan efter nästa sommar men eftersom jag också helst vill byta tror jag att det är bäst att försöka göra det innan man blir gravid, så att man har något bra att gå tillbaka till sedan. Man kan ju vänta med att söka annat jobb tills efter föräldraledigheten men jag vet inte om det är så bra att vara ny på jobbet samtidigt som man ska vänja sig vid inskolning på dagis, hämta, lämna, jobba etc. Bättre då att försöka byta jobb så snart som möjligt och hinna känna sig trygg i sitt jobb innan det blir fokus på nästa projekt dvs graviditet och bebis .
    Den andra anledningen till att vi väntar med barnförsöken är att vi håller på att spara till hus och vill hinna spara lite mer innan vi får barn. Hur bor ni andra, tycker ni det är viktigt med hus? Tror inte vi köper hus före vi får barn för det känns onödigt, men det vore ju bra att ha så mycket sparat som möjligt innan man ska vara föräldraledig för då blir det ju mindre pengar. Tredje anledningen är att min man inte direkt längtar, det är mest jag, men han har sagt ja till att börja till våren 2015 och han håller också alltid vad han lovar. Jag försöker tänka som så att det är mindre än två år tills jag kan vara gravid, om det tar sig snabbt - jag tycker att tiden brukar gå fort så det känns kul att tänka så .

• Anonym (16-bebis)
    Stokke skrev 2013-07-19 10:52:50 följande:
    Hej, vi ska gifta oss maj 2014 så direkt efter det hoppas jag :)

Åh va roligt, grattis! Vi gifte oss förra året, bästa dagen i mitt liv hittills! Önskar att vi också hade kunnat börja barnförsöken redan efter det men det passar tyvärr inte oss av ovanstående anledningar. Men det var inte utan att det kändes lite i hjärtat när ett vänpar som gifte sig några veckor efter oss berättade att de väntade barn... det är ju så "klassiskt" att försöka få barn efter man gift sig, ni har en spännande tid framför er .
  • Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-07-19 11:01:04 följande:
    Välkommen hit 16-bebis :) Låter vettigt det där med att fixa en bra jobbsituation. :) Själv väntar jag med spänning på att få reda på om jag fått 75% fast anställning på den arbetsplats jag jobbat på i 1 år nu :) dock är det en bit att pendla (13 mil tur o retur), men trivs superbra!  Hus är något som sambon och jag också har i baktanken - nu bor vi i en lgh tvåa. Sparar varje månad och går på husvisning då och då. Ingen brådska att ha hus innan bebis kommer, men jag vill kunna köpa hus även när vi är föräldralediga. 

Håller tummarna för dig då med jobbet! Jag känner ju på ett sätt att med dagens arbetsmarknad är jag ju glad att jag överhuvudtaget har en fast tjänst på heltid vilket är vad många längtar efter - man läser ju här på fl hur folk fixar och trixar med vikariat och timanställningar för att t ex få en okej föräldrapenning, men särskilt på vintern känner jag att det vore skönt att inte behöva köra nästan en timme enkel resa för jag är väldigt trött i bilen på eftermiddagarna fastän jag sover ordentligt - hur skulle det då bli som småbarnsförälder när man inte kan räkna med att få sova som förut? Jag har tio mil tur och retur så inte lika långt som du men det känns ändå för långt. Jag har sökt en tjänst i min stad på cykelavstånd från hemmet, hoppas jag får den - det vore superbra att vara nöjd med sin tjänst och ha 1,5 år att komma in i jobbet före bebisförsöken börjar . Spännande att gå på husvisningar - jag tycker det är kul att kolla runt på Hemnet men min man tycker att det är slöseri med tid att gå på visning på hus man vet att man inte har möjlighet att köpa i dagsläget "det är ju ändå inte det huset vi kommer köpa om flera år". Så jag får nöja mig med Hemnet än så länge. Dock lite både skönt och trist att jag hittills på ett år inte fastnat för knappt några hus i den prisklassen vi lär ha råd med - skönt för att om man hittat "drömhuset" nu så skulle man ju gräma sig otroligt för att man inte kan köpa det nu, men samtidigt trist för att det kanske inte blir att man kommer ha råd med ett så fint hus som man drömmer om med tanke på att jag hittills inte hittat nåt jag vill ha. Försöker tänka att om vi köper ett lite billigare och inte så "flashigt" hus så blir det ju mer pengar över till aktiviteter och resor och sånt som man också vill ha råd med, vill ju inte bara bo liksom! Vi bor också i en tvåa och vi trivs jättebra, vi får plats med en spjälsäng i vårt sovrum och vi har sagt att vi börjar titta på hus efter vi fått första barnet - springer man på drömhuset snabbt så köper vi under föräldraledigheten men annars är det ju skönt på ett sätt att vänta med flytt tills inkomsterna blir högre igen tänker vi, men det beror ju på vilka övriga kostnader man har förstås. Roligt att du är lite i samma sits som jag med jobb och boendeplaner .
  • Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-07-19 12:14:53 följande:
    Ja, vintern är förj*vlig när man ska pendla..  Hoppas kunna hyra in mig några nätter i månaden hos någon snäll själ. :) Jobbar både dagar och kvällar, oftast ett kvällspass med efterföljande dagpass. Vad jobbar du som? Själv är jag undersköterska. :)

Oj, det låter tufft! Jag jobbade extra inom vården (dagar och kvällar) under studietiden men då hade jag cykelavstånd, måste vara jobbigt att först jobba kväll, åka hem så långt och sedan åka långt igen morgonen efter. Låter klokt att försöka övernatta. Du kan inte få sova i jobbets vilorum då? Det vet jag folk på mitt boende som gjorde. Finns det inga jobb på närmre håll inom vården för dig? Själv är jag lärare, trivs jättebra på min arbetsplats så det är bara pga avståndet som jag vill byta.
  • Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-08-21 09:44:33 följande:
    Hej på er igen! :) Ville bara säga att jag fick tjänsten!!! :D 

Grattis till fast jobb! Den här tråden hade jag glömt bort faktiskt, men det var ju kul att den poppade upp igen! Jag skrev ju också tidigare att både min man och jag ville ha nytt jobb innan bebisförsök, men då trodde jag att han skulle få nytt jobb före mig men jag fick nytt jobb nyligen och börjar där ganska snart. Kommer inte ens ha provanställning utan fick fast direkt så i teorin skulle vi kunna börja försöka göra barn nästa sommar om min man får jobb i vår, men jag vet inte om jag hellre vill hinna jobba på nya stället lite längre samt kanske spara mer pengar till hus som vi ju tänkte först. Men nu när jag hux flux fick i stort sett drömjobbet mycket snabbare än jag trodde så börjar jag fundera på om man ska börja försöka sommaren nästa år (förutsatt att min man får jobb) eller sommaren året efter. Hur hade ni andra tänkt i min sits och hur går det för er?
  • Anonym (16-bebis)
    april14 skrev 2013-08-22 08:58:30 följande:
    Grattis till drömjobbet! :) Ta det med din man, men jag skulle nog sattsa på kommande sommar eftersom jag är himla bebissugen. ;) Själv har vi bestämt att tjuvstarta och slutar med ppillrena 29e november.. :) läängtar!! Hade ju planerat att börja i vår, men nu känns det som att vi kan börja innan - båda är bebissjuka. :)

Roligt att ni båda är bebissugna! Mitt bebissug går lite upp och ned men min man kan nog prova snart likaväl som vänta några år till, han är nog inte jättesugen. Får väl börja på nya jobbet och se hur det känns och hur det blir med jobb för min man - han borde förhoppningsvis lyckas få jobb under våren . Kul att ni ska börja redan i höst!
  • Anonym (16-bebis)
    Anonym (Bebissugen) skrev 2013-08-22 19:47:11 följande:
    Får man hoppa in här? Är extremt bebissugen efter ett sent missfall..(oplanerad graviditet, men bebisen var så efterlängtad!) nu väntar jag in killen och han sa typ 2-3 år :) pluggar men just nu har jag påbörjat ett studieuppehåll så jag ska jobba ett år. Då hinner jag även höja den framtida föräldrapenningen ;)

Välkommen! Smart tänkt med att jobba nu så du får lönebaserad fp. Jag själv har fast jobb på heltid men inte min man och vi behöver spara mycket till hus, men vet inte hur viktigt vi ska tycka att det är att ha de pengarna före vi får barn. Vi bor i lägenhet nu och det viktigaste är ju att det blir barn men samtidigt är jag lite trygghetsnarkoman så jag skulle önska att vi kunde spara mer pengar först.
  • Anonym (16-bebis)
    Anonym (Längtan) skrev 2013-08-22 21:31:23 följande:
    Hej igen! Länge sen jag tittade in i tråden. Lite update: Vi kommer börja försöka nästa månad! :D Går runt på hemliga rosa moln just nu och livet är underbart! :)  

Men Gud va spännande, grattis! Hur kommer det sig att ni ska börja försöka så snart, ingen 15/16-bebis alltså?
  • Anonym (16-bebis)
    Anonym (Karlstad) skrev 2013-08-31 22:46:23 följande:
    Själv hoppas jag på försök i april/maj nästa år för en bebis tidigt 2015. Börjar nu plugga sista året på SSK-programmet men ska försöka hinna jobba lite innan en bebis. Har en dotter på 3,5 som jag gärna gärna redan haft syskon till, men studierna får gå först. Har en kompis som tog examen nu i juni och fick en bebis nu i augusti, undrar dock om det är så smart med barn direkt efter examen?

De flesta jag känner som varit i den sitsen har tyckt att det antingen är bäst att få barnet under studierna (och alltså eventuellt ta studieuppehåll för föräldraledighet) eller att vänta med att bli gravid tills man fått tillsvidareanställning. Att få barn direkt efter examen är kanske inte att föredra, men en ssk-examen är kanske inte sådan att den blir "gammal" på bara ett år - de flesta som uttalat sig om detta i min bekantskapskrets har varit ekonomer, jurister eller statsvetare så det kan ju bero på vilken typ av jobb man ska söka och hur hård konkurrensen är inom detta där man bor. Om du tror att det blir lätt för dig att få jobb kan du ju köra på är det passar dig bäst helt enkelt.
  • Anonym (16-bebis)

Äntligen är det 2014! Nu känns det lite närmare försöksstart och därmed lite vettigare att börja fundera lite mer på barn (har haft det i tankarna sedan 2012 men det har inte passat för oss). Vi har inte bestämt oss ännu men vi kommer börja försöka i slutet av april/ början på maj i år eller i april/maj nästa år, så det blir förhoppningsvis en bebis 2015 eller 2016 .

Tidpunkten beror på vad som visar sig passa bäst med makens jobb och det får vi veta någon gång mellan mars och maj, så vi börjar inte förrän vi fått besked. Men det känns ändå bra att kunna säga till sig själv att vi börjar i år eller nästa år. Jag fyller 30 i år så det börjar bli dags känner vi .

Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?