Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Hur hjälper jag bäst min snart 7 åriga dotter att lära sig cykla?

Jag håller med ovanstående - låt någon annan ta över. Har hon snälla kompisar så kanske de kan tänka sig att hjälpa till. Många barn sätter sig helt på tvären om föräldrarna ska lära dem något, men har lättare att ta instruktioner av någon utanför familjen.

• Stårschan

Naturligtvis kan du inte kräva att kompisen ska lära henne, men du kan väl prata med henne lite lätt och fråga om hon kan tänka sig att försöka? Att de kan gå ut och leka cykelskola en stund. Går det så går det. Men behöver inte göra så stor sak av det och kräva resultat på en gång.

• Stårschan
    Lotten73 skrev 2013-06-03 12:57:26 följande:
    Fridayyy:min tjej är feg för att ramla inte ha kontroll över det hon gör.
    Skulle hon ramla så är det nog adjöss med cykelåkandet för alltid.
    kanske har vi lite att gtöra med det eftersom vi har sagt gör inte si så det kan gå illa.
    men men man är inte perfekt som förälder och nu ändrar vi på oss och låter barnen göra mera utan att vi ska kontrollera ha uppsyn hela tiden

Oooo! Illa. Då är det nog verkligen bäst att det kommer in någon med en annan syn på tillvaron - typ att det är naturligt  att trilla och slå sig ibland! - och hjälper till. Bra att ni har börjat släppa på kontrollen.

Gör dottern något annat som är "farligt" ibland? T.ex. klättrar, går balansgång, hoppar från trampolin eller liknande?
Svar på tråden Hur hjälper jag bäst min snart 7 åriga dotter att lära sig cykla?