Inlägg från: InMyDream |Visa alla inlägg
  • InMyDream

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (en till) skrev 2013-10-23 12:48:40 följande:
    Tack "Fool". Det ligger väl lite i linje över hur jag har tänkt och hoppats. Jag har ingen tanke att försöka introducera någon ny "mamma" utan det får komma med tiden.

Det är svårt att tänka klart när allt slås omkull. Hade önskat att jag tog det första steget själv utan att blanda in andra och få starka känslor, men nu blev det som det blev och jag måste göra mitt yttersta för att hitta den bästa lösningen  
    Jag är lite bestört och förvånad över hur lite du nämner dina barn i det här sammanhanget och i din sits. Tanken för mig att få "mista" mina barns halva uppväxttid och att inte kunna finnas där hos dem alltid som ett stöd gjorde mig helt förkrossad. Att tvinga in dem i ett liv med att hoppa mellan två hushåll kändes för mig otroligt tungt och näst intill oöverkomligt. Hur gamla är era barn?
  • InMyDream
    Anonym (Saknar tiden...) skrev 2013-10-23 12:56:56 följande:

Ja, det lät väldigt konstigt.
    Man måste prata tydlig språk och säga vad man vill.
    Hur kunde hon veta  vad du vill om du inte sa det????

Och, jag, det går att lämna allt och bygga på nytt.
    Men det krävs mycket mod och kärlek för att genomföra det!
    Det är mycket bekvämare att fortsätta leva det vanliga (tråkiga) livet.
    Jag visste ju inte hur lång tid min uppbrytningsprocess skulle ta. Hur lång tid det skulle ta för mig att känna mig redo att lämna. Jag ville komma till en punkt i mitt nuvarande förhållande där vi gemensamt kom fram till att gå skilda vägar är det bästa för oss och barnen. Jag ville inte tvinga kvar min älskarinna att vänta in den processen för jag kunde omöjligt säga när den skulle komma. Det var med omtanke till henne som jag sa så och jag förstår att det måste varit förvirrande för henne när min själ och hjärta säger en sak och min mun något annat. Förstår faktiskt att hon tröttnade på mig rejält och förkastade mig. Jag blev en man som inte stod upp för mina känslor och det är ju inte speciellt attraktivt.
  • InMyDream
    Anonym (Saknar tiden...) skrev 2013-10-23 14:20:08 följande:
    Japp, så resonerade hon. För så var för mig.

Vi kvinnor, kan inte läsa mellan raderna som inte finns. Ingen kan.

Man kan inte förvänta att den andre skall "kunna och veta bättre!"

Jag gjorde som din älskarinna, sa "adjö" och dök aldrig tillbaka i hans liv. Fast jag visste att han ville ha bara mig. Men att vilja räcker inte, inte alla gånger, man måste tala om det...

Vad skulle du göra om han dök upp i ditt liv nu och berättade att han har skiljt sig och är beredd på att satsa på er nu fullt ut?
  • InMyDream
    Anonym (Saknar tiden...) skrev 2013-10-23 12:56:56 följande:
    Ja, det lät väldigt konstigt.

Man måste prata tydlig språk och säga vad man vill.

Hur kunde hon veta  vad du vill om du inte sa det????

Och, jag, det går att lämna allt och bygga på nytt.

Men det krävs mycket mod och kärlek för att genomföra det!

Det är mycket bekvämare att fortsätta leva det vanliga (tråkiga) livet.

Det har gått ett år nu och jag tänker på henne i stort sett varje dag. Jag undviker henne med flit för att "skona" henne från mig. Du tycker alltså jag gör fel som inte berättar för henne hur mycket hon betyder för mig trots att jag inte kan göra henne till nummer ett just nu?
  • InMyDream
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-24 15:14:40 följande:
    Svårt att veta vad som är rätt i just din situation. Om din fd älskarinna är lik mig så råder jag dig att låta bli. Min fd älskare gjorde det du föreslår ovan, dvs kontaktade mig (flera gånger) efter att vi brutit definitivt. Det var enbart jobbigt. Det rev upp såren igen och igen. Och vad tjänar det till att veta att han "älskar" mig när han ändå väljer frun?? Skulle det göra mig lycklig? Nej, inte ett dugg. Det gjorde bara ont.

Fundera några varv till. Varför vill du berätta för din fd älskarinna? Hjälper det henne vidare i din process? Eller är det ett sätt att få hålla henne kvar, lite till, åtminstone känslomässigt?

Kanske för att jag inte har gett upp hoppet att det kanske kan bli vi två till slut såklart. Dessutom behöver jag hennes draghjälp ur mitt förhållande. Stänger man dörren så är den ju stängd.
  • InMyDream

Då blir det nog aldrig hon och jag tyvärr för jag är inte stark nog att lämna på egen hand. Hon gjorde så jag kände mig som en superhjälte. Utan henne kommer jag nog trampa på i mitt hjul.

• InMyDream
    Anonym (Saknar tiden...) skrev 2013-10-24 18:23:29 följande:
    Men det är ju annorlunda för In My Dreams, han är skild nu och självklart skall han kontakta henne och chansa!

Kärlek förtjänar många chanser!!! 

Nej, sitter i ett olyckligt förhållande. Har lovat mig att jag inte ska kontakta henne förrän vi har flyttat isär. Så jävla svårt bara att hitta kraften och styrkan utan henne. Allt flyter på och tiden går.
  • InMyDream
    Anonym (Saknar tiden...) skrev 2013-10-24 18:46:30 följande:
    Men då missförstod jag dig.

Trodde att du skilde dig. 

Är hon fortfarande gift? 

Hon lämnade sin man, men jag var inte redo då. Har inte kunnat känna riktig lycka sedan dess. Kommer inte ta kontakt innan jag är det på riktigt. Vill inte såra henne igen.
  • InMyDream
    Anonym (lika) skrev 2013-10-24 19:03:10 följande:

Ja, det är precis så det blir, och det var livet som gick... om man säger så.

Jag tror så här att om man vill ha något på riktigt tillsammans med någon så måste man säga det, att det är det som är målet, även om det tar tid att komma dit. Sen får hon bestämma hur hon vill göra med det. Kärlek är ömtålig och dyrbar och att bara på något sätt lita på "slumpen" eller "ödet" är väl romatiskt och fint och så, men det man glömmer är att människor tar hand om sina känslor utefter hur de tas om av andra. Om du inte är uppriktigt, utan döljer saker för henne tex att du vill vara med henne osv. så kommer hon kanske att bli sårad och se dig som någon som hon till slut är rädd för på vissa sätt. Och då kräver det lite mer av "ödet" eller "slumpen" för att man ska ha kommit över att bli sårad (i onödan dessutom). Jag menar att bara att det är vanskligt att tänka att man ska träffas sen...sen...sen när allt är klart...sen..sen...sen...det är ingen överraskning vi pratar om utan ett liv som man vill leva tillsammans med någon. DET är viktigt och ska inte vara ett lotteri. Så tänker jag i alla fall.

Och förlåt om jag låter ifrågasättande, men varför har du lovat DIG det?  
    Oj, du har verkligen fått mig att stanna upp och fundera. Tiden går och mitt huvud blir bara mer och mer förvirrat så det där sen, sen, sen fungerar inte. Det har snart gått ett år sedan vi träffades sist och den tiden har hon varit skild, men träffat andra karlar tror jag. Det gör hon säkert nu också, men jag hoppas inte det. Hon är väldigt vacker så grabbarna står säkert i kö nu. Du menar att kärleken är för värdefull att inte ta till vara på och vårda. Jag resonerar mycket i banorna att om det är menat att det ska bli vi två till slut så blir det så. Jag minns att jag alltid kände mig väldigt glad i hennes närhet, hon gav mig kraft och livsglädje. Problemet var att jag märkte att det inte blev på samma sätt för henne och hon började må sämre och sämre i vår relation och det visade ju att hon var redo att ta det till en ny nivå d.v.s. inte behöva smyga utan kunna stå för vår kärlek fullt ut. Jag var fortfarande kvar i stadiet då jag bara ville vara nära henne bara för att få må bra. Hon visade det också genom att lämna sin man ganska snabbt och plötsligt. Jag började anklaga mig själv för att det var jag som hade förstört mellan dem och nästa hoppades på att de skulle gå tillbaka till varandra ett tag. I hennes liv som singel har jag inte varit med för jag fick panik då och stängde dörren för henne. Trodde det var hennes fel att det var så dåligt hemma, att jag inte kunde ge det jag behövde så att säga. Till viss del var det säkert rätt också för mitt hjärta var söndertrasat.

Jag tar avstånd från henne för att skona henne från mig och jag sörjer varför inte hon söker kontakt med mig. Nu när hon är singel och jag är fortfarande kvar tycker jag det får vara på hennes premisser. Jag finns där för henne om hon vill, men hon tar hellre avstånd. Det har hänt några gånger att hon har pratat lite ytligt med mig bara. Under den här perioden har jag försökt lämna mitt förhållande på allvar vid två tillfällen, men backat båda gångerna. Ni kvinnor är nog bättre på det psykologiska spelet och har nog ett litet (eller kanske tom väldigt stort) övertag över oss män där som är jägaren som skall fixa maten och hålla bort fiender. Ni kan kalla oss fega och ryggradslösa, eller anklaga för att vi inte har någon egen vilja, men när det psykologiska spelet börjar blir jag maktlös och tom över det som händer. Jag vill alltid att alla ska må bra, familjeföretaget ska fungera och känner ett väldigt stort ansvar för det och när man blir den stora boven i dramat blir det fruktansvärt. Fast oavsett man eller kvinna som lämnar känner sig nog som en stor bov och egoist som tänker mer på sig själv än på familjen.

Jag känner att jag har svårt att lita på mitt hjärta, lyssna på vad som egentligen är bäst för mig utan tänker hela tiden på vad som är bäst för familjen d.v.s. att jag ska fortsätta skaffa mat och hålla bort fiender. Total tankevurpa, men det är nog så det är. Biter ihop och lider i tysthet som många av er kvinnor också gör märker jag. Jag vill bara inte vara den där killen som krampaktigt håller kvar min älskarinna i starka band genom att hela tiden mata henne med vackra ord medan jag inte kan ge något konkret löfte. Det var fint det där du skrev med att man kan ha som ett gemensamt mål men inte ha en tid så kan hon ta ställning till hur hon vill göra. Skulle gärna vilja sätta upp ett gemensamt mål med henne. Så svårt det där med att jag behöver henne för att få kraft att lämna samtidigt som jag vet att hon mår dåligt av att vänta. Fy fan. Därför måste det bli på hennes premisser och hon väljer att ta avstånd och kanske lider på sin kant vad vet jag. Men jag hoppas naturligtvis på att hon en dag ska komma till mig igen så jag får ny kraft att lämna.
  • InMyDream
    Anonym (lika) skrev 2013-10-25 10:23:04 följande:
    Ja, jag vet ju inte hur ni upplevde den där kärleken ni hade. Men om det var en stor kärlek, så är det väldigt mycket begärt att hon ska komma till dig när du är kvar i det gamla. Det ligger liksom i sakens natur att när någon visar att den inte är redo så backar man och tänker att det är du som ska signalera när du är redo. Bollen ligger ju liksom hos dig. Att då vilja att hon ska söka upp dig igen är nästan orimligt. Stor kärlek gör så ont att mista, varför skulle hon utsätta sig för att bli avvisad av dig igen?!? Med det menar jag inte att hon inte vill vara med dig längre, det vill hon säkert om ni kände allt det där, och hon kan säkert finnas där för dig under tiden, men det är du som måste be henne om det. Hon är ingen tankeläsare eller sierska, antar jag. Att hon ev träffat andra betyder mindre i sammanhanget för människor tar till olika stategier för att överleva krossade hjärtan.

Jag hör att du också tagit ansvar för hennes liv på vissa sätt, att du förstört osv. Det brukar inte vara så, utan vuxna människor tar ansvar för sina egna liv och val utifrån premisser som du inte kan veta om du inte lever hennes liv. Hon lämnade sin man för att hon inte vile vara med honom antar jag, om det skulle ha blivit så även om du inte hade funnits...ja, det vet man ju inte eftersom det var så att du fanns helt enkelt. Det är en omöjlig och onödig fråga att ställa sig, som bara kan leda till spekulationer. Det är hennes ansvar och beslut inte ditt. 

Ibland så tänker jag att det är så många som är rädda för att säga vad de vill. Man är rädd för att vara och framstå som egoist, men om man aldrig formulerar den egna viljan så gör man ju våld på sig själv. Jag vet att människor säger "jag kan inte be henne/honom om ditten eller datten"  osv. Men jag tänker som så att om du säger vad du vill och inte vad du tror att den andra vill att du ska säga, eller vad du inte vill. Utan helt enkelt bara vad du vill, så kan den andra personen ta ställning till det. Det är en sund egoism att säga vad man vill. Det ger en  "ren spelplan" eller hur jag nu ska formulera det. 
    Kanske är ditt problem att du tror att du inte vet vad du vill och kan därför inte formulera det? Fast jag tycker mig höra att du säger att du vill lämna ditt förhållande nu och hålla henne i handen under tiden. Det är ingen orimlig önskan. Jag tänker att om hon älskar dig och du henne så är det så man gör. Man finns där för varandra, lugnt och stilla. Jag kanske är naiv, men jag tänker att det är inte millimeterrättvisa det handlar om - du kan inte be henne för du vill ha mer än du gett till henne. Kärlek är ju flödande och handlar om att ge varandra det man behöver, ibland behöver du mer, ibland mindre, ibland är man svag ibland är man stark. Att säga vad man vill handlar om att våga visa de sidorna också.

Jag förstår det där med familjen och samvetet och plikten, det är för mig bara oförståeligt att man vill leva så, men jag vet att alla är olika och en del människor, inte så få kanske, lever sina liv för andras skull. Och egentligen kanske det inte är fel i att göra just det, kärlek handlar ju om generoistet och att ge. De är väl bara det att det blir så fel för mig, när man år ut och år in tvingas ge till någon man inte älskar, av plikt. Kanske när man lever så, att man omedvetet förväntar sig någon typ av stor tacksamhet tillslut också, och risken är att man blir bitter om den inte dyker upp i slutändan.I den bästa av världar så älskar man ju och blir älskad av den man lever för, det är liksom det som är ett förhållandes mening, i alla fall för mig. 

Och visst kan man tänka så att blir det, så blir det, är det meningen så händer det utan att du behöver göra någonting.Det blir lite som en tröst i allt, om det är meningen så händer det, ett sätt att hålla ifrån sig förlusten.  Men jag vet inte, kanske det i stället är så att man får vissa saker till sig och sen måste man ta hand om dem, precis som du säger, vårda dem. Många saker händer ju i livet, men när de väl hänt så är det ju upp till dig själv att sköta om dem och behålla dem.
    Tack så otroligt mycket !

Jag tar till mig i stort sett allt du skriver.

Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek