Inlägg från: Anonym (lika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lika)

Att komma över omöjlig kärlek

InMyDream skrev 2013-10-25 09:06:45 följande:
    Oj, du har verkligen fått mig att stanna upp och fundera. Tiden går och mitt huvud blir bara mer och mer förvirrat så det där sen, sen, sen fungerar inte. Det har snart gått ett år sedan vi träffades sist och den tiden har hon varit skild, men träffat andra karlar tror jag. Det gör hon säkert nu också, men jag hoppas inte det. Hon är väldigt vacker så grabbarna står säkert i kö nu. Du menar att kärleken är för värdefull att inte ta till vara på och vårda. Jag resonerar mycket i banorna att om det är menat att det ska bli vi två till slut så blir det så. Jag minns att jag alltid kände mig väldigt glad i hennes närhet, hon gav mig kraft och livsglädje. Problemet var att jag märkte att det inte blev på samma sätt för henne och hon började må sämre och sämre i vår relation och det visade ju att hon var redo att ta det till en ny nivå d.v.s. inte behöva smyga utan kunna stå för vår kärlek fullt ut. Jag var fortfarande kvar i stadiet då jag bara ville vara nära henne bara för att få må bra. Hon visade det också genom att lämna sin man ganska snabbt och plötsligt. Jag började anklaga mig själv för att det var jag som hade förstört mellan dem och nästa hoppades på att de skulle gå tillbaka till varandra ett tag. I hennes liv som singel har jag inte varit med för jag fick panik då och stängde dörren för henne. Trodde det var hennes fel att det var så dåligt hemma, att jag inte kunde ge det jag behövde så att säga. Till viss del var det säkert rätt också för mitt hjärta var söndertrasat.

Jag tar avstånd från henne för att skona henne från mig och jag sörjer varför inte hon söker kontakt med mig. Nu när hon är singel och jag är fortfarande kvar tycker jag det får vara på hennes premisser. Jag finns där för henne om hon vill, men hon tar hellre avstånd. Det har hänt några gånger att hon har pratat lite ytligt med mig bara. Under den här perioden har jag försökt lämna mitt förhållande på allvar vid två tillfällen, men backat båda gångerna. Ni kvinnor är nog bättre på det psykologiska spelet och har nog ett litet (eller kanske tom väldigt stort) övertag över oss män där som är jägaren som skall fixa maten och hålla bort fiender. Ni kan kalla oss fega och ryggradslösa, eller anklaga för att vi inte har någon egen vilja, men när det psykologiska spelet börjar blir jag maktlös och tom över det som händer. Jag vill alltid att alla ska må bra, familjeföretaget ska fungera och känner ett väldigt stort ansvar för det och när man blir den stora boven i dramat blir det fruktansvärt. Fast oavsett man eller kvinna som lämnar känner sig nog som en stor bov och egoist som tänker mer på sig själv än på familjen.

Jag känner att jag har svårt att lita på mitt hjärta, lyssna på vad som egentligen är bäst för mig utan tänker hela tiden på vad som är bäst för familjen d.v.s. att jag ska fortsätta skaffa mat och hålla bort fiender. Total tankevurpa, men det är nog så det är. Biter ihop och lider i tysthet som många av er kvinnor också gör märker jag. Jag vill bara inte vara den där killen som krampaktigt håller kvar min älskarinna i starka band genom att hela tiden mata henne med vackra ord medan jag inte kan ge något konkret löfte. Det var fint det där du skrev med att man kan ha som ett gemensamt mål men inte ha en tid så kan hon ta ställning till hur hon vill göra. Skulle gärna vilja sätta upp ett gemensamt mål med henne. Så svårt det där med att jag behöver henne för att få kraft att lämna samtidigt som jag vet att hon mår dåligt av att vänta. Fy fan. Därför måste det bli på hennes premisser och hon väljer att ta avstånd och kanske lider på sin kant vad vet jag. Men jag hoppas naturligtvis på att hon en dag ska komma till mig igen så jag får ny kraft att lämna.
    Ja, jag vet ju inte hur ni upplevde den där kärleken ni hade. Men om det var en stor kärlek, så är det väldigt mycket begärt att hon ska komma till dig när du är kvar i det gamla. Det ligger liksom i sakens natur att när någon visar att den inte är redo så backar man och tänker att det är du som ska signalera när du är redo. Bollen ligger ju liksom hos dig. Att då vilja att hon ska söka upp dig igen är nästan orimligt. Stor kärlek gör så ont att mista, varför skulle hon utsätta sig för att bli avvisad av dig igen?!? Med det menar jag inte att hon inte vill vara med dig längre, det vill hon säkert om ni kände allt det där, och hon kan säkert finnas där för dig under tiden, men det är du som måste be henne om det. Hon är ingen tankeläsare eller sierska, antar jag. Att hon ev träffat andra betyder mindre i sammanhanget för människor tar till olika stategier för att överleva krossade hjärtan.

Jag hör att du också tagit ansvar för hennes liv på vissa sätt, att du förstört osv. Det brukar inte vara så, utan vuxna människor tar ansvar för sina egna liv och val utifrån premisser som du inte kan veta om du inte lever hennes liv. Hon lämnade sin man för att hon inte vile vara med honom antar jag, om det skulle ha blivit så även om du inte hade funnits...ja, det vet man ju inte eftersom det var så att du fanns helt enkelt. Det är en omöjlig och onödig fråga att ställa sig, som bara kan leda till spekulationer. Det är hennes ansvar och beslut inte ditt. 

Ibland så tänker jag att det är så många som är rädda för att säga vad de vill. Man är rädd för att vara och framstå som egoist, men om man aldrig formulerar den egna viljan så gör man ju våld på sig själv. Jag vet att människor säger "jag kan inte be henne/honom om ditten eller datten"  osv. Men jag tänker som så att om du säger vad du vill och inte vad du tror att den andra vill att du ska säga, eller vad du inte vill. Utan helt enkelt bara vad du vill, så kan den andra personen ta ställning till det. Det är en sund egoism att säga vad man vill. Det ger en  "ren spelplan" eller hur jag nu ska formulera det. 
    Kanske är ditt problem att du tror att du inte vet vad du vill och kan därför inte formulera det? Fast jag tycker mig höra att du säger att du vill lämna ditt förhållande nu och hålla henne i handen under tiden. Det är ingen orimlig önskan. Jag tänker att om hon älskar dig och du henne så är det så man gör. Man finns där för varandra, lugnt och stilla. Jag kanske är naiv, men jag tänker att det är inte millimeterrättvisa det handlar om - du kan inte be henne för du vill ha mer än du gett till henne. Kärlek är ju flödande och handlar om att ge varandra det man behöver, ibland behöver du mer, ibland mindre, ibland är man svag ibland är man stark. Att säga vad man vill handlar om att våga visa de sidorna också.

Jag förstår det där med familjen och samvetet och plikten, det är för mig bara oförståeligt att man vill leva så, men jag vet att alla är olika och en del människor, inte så få kanske, lever sina liv för andras skull. Och egentligen kanske det inte är fel i att göra just det, kärlek handlar ju om generoistet och att ge. De är väl bara det att det blir så fel för mig, när man år ut och år in tvingas ge till någon man inte älskar, av plikt. Kanske när man lever så, att man omedvetet förväntar sig någon typ av stor tacksamhet tillslut också, och risken är att man blir bitter om den inte dyker upp i slutändan.I den bästa av världar så älskar man ju och blir älskad av den man lever för, det är liksom det som är ett förhållandes mening, i alla fall för mig. 

Och visst kan man tänka så att blir det, så blir det, är det meningen så händer det utan att du behöver göra någonting.Det blir lite som en tröst i allt, om det är meningen så händer det, ett sätt att hålla ifrån sig förlusten.  Men jag vet inte, kanske det i stället är så att man får vissa saker till sig och sen måste man ta hand om dem, precis som du säger, vårda dem. Många saker händer ju i livet, men när de väl hänt så är det ju upp till dig själv att sköta om dem och behålla dem.
  • Anonym (lika)
    Anonym (en till) skrev 2013-10-25 07:35:36 följande:

Förstår din rädsla. Vet att den är hemsk och svår att hantera. Hon som jag vill leva med upplever samma sak. Just nu är jag orolig för att mina känslor för henne och hennes för mig har sårat henne för djupt.

Hur menar du att den sårat?
  • Anonym (lika)
    Anonym (vill vara modig) skrev 2013-10-24 23:29:31 följande:

Du har så rätt. Kloka ord :)

Jag tänker på det att du skriver att det handlar om mod. Är det verkligen så? Jag tänker att det handlar om överlevnad. Om den relationen man lever i är så dålig att man vill lämna den, är det då mod som krävs för att genomföra det? Kanske att det är styrka och en stark tro på att du har rätt och vet vad du vill eller en känsla av att man förtjänar bättre. Men mod, jag vet inte...på ett sätt kan man ju säga att det är väldigt modigt att stanna i något som nöter ner dig istället.  Eller handlar mod alltid bara om att möta nya saker?

Kanske lite för filosofiskt...det är väl mest det att om man använder ord som fylls av en viss betydelse, så kan det vara lätt att känna att du inte kan infria dem. Om du tex är en person som är avvaktande kanske ordet mod fyller dig med prestationsångest.

Jag tror egentligen inte att det är mod som krävs, det kommer liksom på köpet, jag tror att det är en känsla av att det bara finns en väg att gå och att du inte vill vara kvar i den gamla relationen som är drivkraften. En känsla av det handlar om att om du stannar så kommer du att gå under, sakta eller fort,  och att du istället väljer att leva.

• Anonym (lika)
    Fool skrev 2013-10-25 12:47:32 följande:
    Intressant frågeställning....

Jag tror det handlar om både och , jag tror definitivt att det handlar om mod oxå.... man brukar säga... "att VÅGA ta steget.....och våga anpelar på mod. Det du skriver om att det snarare handlar om självbevarelsedrift tror jag   egentligen handlar om hur lång man har kommit till att ta stege , hur stort behovet är , hur missnöjd eller olycklig man är , och det tror jag är i relation till hur mycket mod som krävs för att bryta upp.

Lite missnöjd = Mycket mod för att bryta upp
    Väldigt missnöjd = Lite mod för att bryta upp 

Men ATT det krävs mod (mycket eller lite) för att ta steget tror jag inte går att förneka...jag tror inte det är någon bra idé att dra ut på det tills situationen känns så ohållbart att man inte ens behöver samla på sig mod för att ta steget utan det sker lite av sig självt av instinkt , jag tror det oxå är en slags feghet , dvs man låter omständigheterna ta beslutet åt en , så man slipper ta det där svåra steget själv utan det sker lite av sig självt... 

Tex används detta resonemang när folk "straffar" sig själva ur ett förhållande , istället för att våga avsluta förhållandet själva (vilket kräver mod)  , dvs se sin partner i ögonen och säga som det är , att man vill avsluta förhållandet och samtidigt uppleva ens partners reaktioner så gör man istället sitt bästa för att sabba förhållandet  , göra förhållandet så olidligt att ens partner inte längre ser något annat val än att avsluta det , och därmed slipper man ta det svåra steget själv , ens partner gör det åt en.
    Jag tror att det är fler människor än vad man tror som lever i förhållanden som egentligen inte är sunda, men de vet inte om det utan tror att det ska vara så som de har det. Att se det själv är inte lätt utan det är först när man upptäcker att livet kan vara något annat som man förstår att man kan leva ett annat liv. Då handlar det inte om att man har dragit ut på någon situation utan att man helt plötsligt öppnade sina ögon. Men det kanske är vanligare än vad jag tror att man vill lämna för att man är "lite" missnöjd som du säger. Jag kanske är för svart eller vit och mer benägen att bestämma mig för saker än att vandra i tvehågsenhet.

Jag tycker mest att mod är ett knepigt ord i sammanhanget eftersom allt kan vara modigt, det kan både vara modigt att stanna och att gå. Vad är det som avgör vilket som är mest modigt? Det går antagligen tillbaka till grundläggande värderingar av vad som är verkligt viktigt och då kanske det för vissa är modigt att fullfölja sina plikter och för andra modigt att bejaka sin egen längtan. Hur omgivningen ser på det påverkar och då kan de vara svårt att se vad man själv egentligen finns i sammanhanget.
  • Anonym (lika)
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-25 12:45:45 följande:
    Man vet ju vad man har men man vet inte vad man får. Jag brukar själv tänka att det vore lättare att gå om vi hade det väldigt dåligt tillsammans. Men det har vi inte. Livet är bra och till och med riktigt trevligt när vi anstränger oss. Men det är inte det här jag vill ha, om jag ska vara riktigt ärlig. Men jag vet ju inte om jag kommer att få det jag drömmer om om jag bryter upp heller.

Själva uppbrottet i sig och allt det för med sig i form av uppslitande känslor, massor med praktiska saker som ska ordnas, delas, ekonomi som måste gå ihop som singel och att behöva skapa sig ett helt nytt liv, ensam den här gången, samt funderingar om huruvida man kommer att bli väldigt ensam, både socialt och vad gäller att inte vara i ett förhållande är det som skrämmer mig.

Jag har själv inte levt så, att jag haft det bra och ibland riktigt trevligt men ändå velat bort. Vi hade det kanske också så när jag tänker efter, i teorin och kanske i praktiken stundtals på vissa sätt, men jag funderade aldrig över det då. För för mig var det avgörande att jag upplevde att jag inte ville ge längre. Känslan av att vara snål, ogin och missunnsam och att inte vilja förändra det för min partrners skull var en överväldigande orsak i sig. Då spelade det liksom ingen roll om det blev som jag trodde, att stanna kvar och fortsätta som den personen jag blivit var värre, och som sagt jag ville inte förändra mig för min parterners skull, det fanns liksom inte, för jag hade slutat älska.  Man kan ju bara förändra sig själv och inte andra.  
  • Anonym (lika)

Anonym (en till) skrev 2013-10-25 18:45:00 följande:

Hennes avsikt har aldrig varit att lämna sin man. Hon kan inte och vill framförallt inte såra sin man. Jag hade heller ingen avsikt att gå utan jag såg henne som en nära vän. Med tiden kom känslorna och jag är inte försiktig med att visa vad jag tycker och känner. För henne kom också känslorna. Hon blev överraskad och rädd. Vill inte lämna men känner att ju mer Vi har kontakt desto starkare blir vår relation. Hon slits itu och blir sårad av hennes egna känslor till mig. Jag kliver nu undan och ger henne tid och tänka och tid att fundera, samtidigt som jag själv har påbörjat min resa till skilsmässan. Vi har återigen sporadisk kontakt. Avsiktligt är jag kontrollerad och undanhåller sanningen. Bara för hennes skull. Tidigare har jag visat att jag vill gifta mig med henne, nu berättar jag att jag och min fru ska ge det en chans. Jag vet om att det minskar chansen att det ska bli hon och jag, men jag vill verkligen inte förstöra för henne om hon väljer att stanna med sin man.
    Då förstår jag bättre, men menar du att du ljuger för henne nu och säger att du och din fru ska ge det en chans, när du i själva verket vill påbörja en skilsmässa? Det verkar inte bra att hålla sånt borta, bättre att säga vad som är sant och att du helt enkelt vill lämna en relation som du inte mår bra av. För det är väl det som är sant?

Kanske ska man också vara försiktig att tänka att "den andra" ska skiljas av "rätt" orsaker och att ta ansvar för det. Man måste våga lita på att andra människor kan ta ansvar för sina egna liv. Man lever inte i deras verklighet, och kan inte veta alla premisser och känslor som finns eller inte finns. 

Jag förstår att du är rädd om henne, men var också rädd om dig själv. Virrar man in sig i en massa tankar om hur man ska underlätta för den andra så är det lätt att du glömmer att uttrycka det du behöver. Tid är bra, om det är tid hon vill ha, men ljug inte om hur ditt eget liv förändras och att du drömmer om att vara med henne, kanske är det det hon behöver höra för att våga lyssna till sig själv.  Bara några tankar...     
  • Anonym (lika)
    InMyDream skrev 2013-10-26 00:24:10 följande:

Hmmm, konstigt. Du är otroligt attraherad av honom men du kan inte tänka dig att leva med honom. Jag vill ju leva med henna men vet inte vägen dit. Pratade lite ytligt hed henne idag på länge och det är tragiskt vad man kan glida isär om man inte vårdar kärleken. Jag trodde den är varaktig i oändligheten men det är den inte. Hon kändes som en främling för mig. Fick bekräftat igen att om man inte vårdar kärleken så dör den. Tragiskt. Nu kommer jag få känna resten av livet att jag stannade kvar på perrongen. Orättvist kan jag tycka för jag har försökt att bevisa men hon vill inte vara med längre och kämpa för oss.
    Så väldigt, väldigt sorgligt, jag tycker synd om dig faktiskt.
    Ibland är det så att man tvingas gömma sig i en annan del av sig själv om det gamla gjort för ont. Om du inte har berättat precis hur du känner så tycker jag att du ska göra det. Även om du tycker att hon känns onåbar, så kanske hon finns där inne någonstans. Och det säger jag för att jag har erfarenhet av kärlek som vilar och varar hos båda i många, många år, även om livet går vidare på andra sätt och det kan verka för båda som om den andra har glömt...

• Anonym (lika)
    Anonym (?) skrev 2013-10-27 21:56:08 följande:
    Det är svårt att se vad man får när man står inför att bara avsluta. Vad exakt är det som är bra? I så fall behöver du ju inte fundera. Uppbrottet i sig är jobbigt och om du tror att du kommer stanna där kanske du ska låta bli. MEN det finns ett liv bortom uppbrottet och det kanske är det som är svårt att se. 

Om ni inte har det väldigt dåligt tillsammans kanske du ska vara kvar då?

Skulle du vilja att någon var med dig under dessa premisser: praktiska vinster, ekonomi, undvika att vara ensam, inte missa socialt (då inte med dig som partner utan det andra sociala) och inte vara i ett förhållande.  

Bortom rädslan finns ett liv. Men det livet ser man inte när man lämnar. Kanske det inte är tillräckligt ont i dig för att lämna? Kanske kärlek inte är så viktig för dig när allt kommer omkring? 
    Bra skrivet.
    Det kanske är så att kärlek inte är det viktigaste för alla. En del tycker att det är ok att leva med någon som inte älskar dem, men som dom säger sig älska, andra vill leva med någon som ger vänskap och trygghet snarare än kärlek. Det finns säkert andra varianter också, förutom en relation som baseras på ömsesidig kärlek, åtrå och generositet.  

Det är väl bara det att det är bra att vara överens med den man lever med om hur man förhåller sig till relationen man stannar i så att det inte blir skevt. Jag tänker som så att man får säga vad man vill ha, och den andra berättar om det är något som den också vill ha eller kan tänka sig. Så att det inte bli så att den ene tror att den lever i en kärleksrelation och den andre i en vänskapsrelation.
  • Anonym (lika)
    Anonym (?) skrev 2013-10-27 22:29:16 följande:
    Det konstiga är bara hur ena partnern kan vara nöjd i en relation där den andra är olycklig?

Jag får inte ihop det?

Det handlar om makt. Relationen baseras på ett maktförhållande istället för ömsesidig kärlek.
    Eftersom jag tror att kärlek handlar om att jag vill ge min partner det den vill ha i största möjliga mån när jag älskar någon. Så är det inte kärlek för mig att låta den andra leva ett olyckligt liv, utan det den vill ha, för att jag själv ska få det jag vill ha.
    Det är något man inte gör helt enkelt i min värld. Då handlar det istället om att jag vill makten och bestämma över hur förhållandet ska se ut, och att det är mitt sätt som är rätt, ett soloprojekt helt enkelt, där jag är mig själv närmast.  

Men man kan ju tänka annorlunda också.  
  • Anonym (lika)
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-27 22:38:56 följande:
    Den nöjda partnern lever till 100% som den vill medan den missnöjda får kompromissa med saker som är viktiga för honom eller henne. När den missnöjde tar upp det finns det ju egentligen ingen anledning för den nöjde att ändra på något för han / hon är ju helt nöjd med situationen. Den missnöjde orkar inte tjata, diskutera eller gräla över saken varje dag utan det går långa perioder när livet bara flyter på, vilket den nöjde tolkar som att allt är bra eller åtminstone som att det är skönt att hen slipper ändra på något.

Förklaring nog?

Sant, och så hemskt.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek