Känns som om Tom/InMyDream får ta lite väl mkt skit nu. Visst kan jag hålla med om att den starka/minst intresserade/den som inte är beredd att lämna kanske har en viss skyldighet att ta ett större ansvar eftersom det borde vara lättare för den att bryta. När min fd först bröt innan sommaren och nu talar om för mig hur vacker jag är känns det lite tveeggat - blir naturligtvis genomlycklig eftersom jag är galet kär i honom men samtidigt känns det som om han inte bryr sig om mig för om han verkligen gjorde det skulle han ju" tvingat" mig att gå vidare istället.
Samtidigt är jag fortfarande övertygad om att han faktiskt har väldigt starka känslor för mig - även om de inte är starka nog för att få honom att lämna fru, fyra barn (varav två med speciella behov), hus, släkt, vänner och inte minst en hyfsat fungerande vardag för en oviss framtid med sex barn på halvtid, två sårade fd partners, flytt osv. osv. Vad jag försöker säga är att beslutet att lämna/stanna inte nödvändigtvis behöver spegla hur starka ens känslor är utan även påverkas av hur man föreställer sig en vardag tillsammans.
Dessutom är det ju så att alla relationer innefattar minst två människor. Vid det här laget borde min fd älskare förstå att jag har mycket starka känslor för honom men under en väldigt lång period mörkade jag detta och hävdade att det enbart handlade om sex från min sida, jag sa att jag inte var redo att lämna min man, att jag aldrig tänkt på en framtid tillsammans med min fd älskare osv. just för att jag misstänkte att han skulle ta sitt "ansvar" och bryta om han fick reda på hur "seriös" jag var. Så jag får onekligen skylla mig själv om jag blev "utnyttjad".
Huvudproblemet kvarstår dock. Hur i hela fridens dar ska man kunna förmå sig att gå vidare samtidigt som man är helt galet, förlorat kär. Tycker mig ha fått väldigt många goda råd - framför allt om att även försöka komma ihåg hans dåliga sidor, försöka se honom med "vardagsögon" etc. Ett av problemen är dock att vi under många år (innan vi inledde vår relation) var goda vänner så även om han självklart har både bra och dåliga sidor är det en person som jag länge tyckt mycket om och som jag faktiskt är helt övertygad om att jag skulle kunna få en väldigt bra vardag med.