Inlägg från: Anonym (tiden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tiden)

Att komma över omöjlig kärlek

Nu kanske jag inte är rätt person att svara, eftersom jag och min "älskare" fortfarande har en relation, den har pågått i nio månader och blir bara mer och mer intensiv. Precis som för er (TS) så är det svårt att bryta helt eftersom vi bor grannar. Det är så konstigt. Jag är kär i min "älskare" (sätter citat-tecken eftersom vi väl inte helt har legat med varandra, men vi är fysiska ofta med varandra. Kan räcka att vi nuddar varandras händer, att stå nära osv). MEN jag älskar min man.

Vi har försökt bryta många gånger men vi trillar dit igen. Jag tycker det är så konstigt att min man inte märker någonting. Eller så kanske han visst märker något, men han håller tyst. Jag vet inte. Ibland får jag för mig att min man träffat någon annan, vilket skulle vara värsta katastrofen för min del. Motsägelsefullt, javisst, jag vet.... Men det finns ingen logik i det här. Känns snarare som ett missbruk. Nu har det gått så långt att jag inte ens vill tänka tanken att vara helt utan min älskare. Visst kan jag tänka mig att vi inte skulle ha någon fysisk relation längre, men jag vill  liksom inte att han skall försvinna ur mitt liv. Jag vet inte vad han känner för mig, men egentligen spelar det ingen roll.... Jag är mer livrädd för vad jag själv känner. Det som från början var lite spänning och guldkant (och attraktion) har eskalerat till något som är bortom all kontroll.

Det är så lätt för någon som inte varit i situationen att bara säga att man skall bryta.

Trösten mitt i allt elände är att både jag och älskaren är helt säkra på att vi vill leva kvar i våra äktenskap (frågan är väl om hans fru och min man skulle vilja det om det visste vad som pågår).

Just det här  med att vi är grannar blir ju lite skumt också, eftersom han och min man pratar en del samt att jag och älskarens fru pratar en del.

Skulle vara intressant att höra om vad någon Poly-människa tycker om det här....

• Anonym (tiden)
    Anonym (polyanna) skrev 2013-06-03 22:19:40 följande:
    Din man märker säkert något, fast han vet inte VAD det är han märker. Att det är svårt för honom att lägga ihop två och två beror sannolikt på att han inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att du skulle kunna svika honom så grymt – mitt framför ögonen på honom men samtidigt sååå bakom ryggen.
    Det finns en väldigt enkel lösning på allas ert problem och det är att du helt enkelt lägger korten på bordet och berättar allt för din man. Något annat är faktiskt inte möjligt.
    Om du inte gör detta kommer något av följande att hända (i sannolikhetsordning)
    1. grannens fru kommer på vad som händer
    2. grannen berättar allt för sin fru (händer från ena dagen till den andra)
    3. din man fattar det ofattbara.

Jag tror inte du fattar själv hur oerhört hänsynslöst ni bär er åt, din granne och du. Ni är som grymma, narcissistiska och egoistiska småbarn. För detta - som egentligen inte betyder ett skit - riskerar du allt som betyder något för dig.
    Snacka om att kacka i eget bo.
    Du har helt rätt i att han märker något, men han kan inte sätta fingret på vad det är. Ja du Polyanna (är du poly förresten?), att lägga korten på bordet NU är liksom lite i senaste laget, för att uttrycka sig milt. Är det något jag ångrar idag så är det att jag inte la korten på bordet direkt efter att jag grannen hade börjat skicka några flörtiga sms, när jag märkte att det började spåra ur, innan vi blev fysiska med varandra. Men det är alltid lätt att vara efterklok....Att lägga korten på bordet efter nio månader finns inte på kartan. Vad gäller dina alternativ vad som kommer att hända så fattar jag inte riktigt vad du menar. Ang 1 att grannens fru kommer på vad som händer. Varför skulle hon komma på det?? Ang 2. att grannen berättar för sin fru, varför i herrans namn tror du att han skulle berätta, han har väl någon form av självbevarelsedrift?! 3. Ja, den risken finns, det håller jag med om.

Ang. din sista mening, ja jag vet allt detdär. Men det känns som du sparkar på en som redan ligger. Tro mig, jag har sparkat mig själv så många gånger!

Att berätta för min man är uteslutet. Dock är jag lite rädd att jag någon dag skall bryta ihop och berätta allt i ren panik eftersom det känns som om jag inte orkar längre.

Vi har pratat om allt detta några gånger, jag och grannen, och då är vi förnuftiga och kommer mer eller mindre överens om att vi skall låta bli varandra. Ungefär som en alkis som bestämmer sig för att aldrig mer dricka, lätt för alkisen att säga när han har värsta bakfyllan. Kanske en dum jämförelse, men du fattar nog vad jag menar.

OM jag berättar för min man så kommer något av följande alternativ inträffa.
    1. Han lämnar mig.
    2. Han lämnar mig.
    3. Han lämnar mig.

Så, nu förstår du varför jag inte vill berätta.
  • Anonym (tiden)
    Anonym (polyanna) skrev 2013-06-04 13:47:16 följande:
    Nu vill jag absolut inte försvara beteendet, det är helt förfärligt, men det är inte så enkelt som det verkar. Det är som att säga till den överviktiga att det ju bara är att äta mindre och röra sig mer.
    Man kan utveckla ett slags beroende, och beroende fungerar så att man väldigt snart slutar "ta drogen" för att man mår bra av det. Man tar den istället för att slippa må så dåligt av att inte ta den.
    När man bryter eskalerar illamåendet (abstinens) och man trillar dit. Till slut är det nästan inte något välbefinnande inblandat, man fortsätter ändå tvångsmässigt att försöka återskapa det, eller rättare sagt, för att försöka komma undan sitt dåliga mående.
    Det är bara avslöjande som kan stoppa det här tåget.
    MEN, värt att notera, det här är sällan ömsesidigt.
    Håller till fullo med ang. det du skriver om beroendet. Men vad jag inte riktigt förstår är din sista mening, där du skriver att det är sällan ömsesidigt. Vad menar du med det?

Du skriver i ett tidigare inlägg (nr 27) att otrohet ALLTID avslöjas. Så är det naturligtvis inte. Jag har sett folk komma undan med det flera gånger.

Beträffande grannen så vet jag att han inte kommer att berätta för frun, det är nämligen hans största skräck att hon skall få reda på det. Det är väl snarare som så att jag riskerar att bryta ihop vilken dag som helst och berätta för min man.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek