• jesziqa

Bältesstol till 3åring??

Hej! Jag vill gärna ha lite tips o råd ang byte till Bältesstol till 3åring. Min son har nyligen fyllt tre år, han väger ca 14 kg. Han sitter nu i en bakåtvändbilstol från britax. Grejen är att han till o från får fullständigt panik när han känner att han sitter fast, vi har testat att släppa efter på bältet lite grann men det hjälper inte.. alltid måste vi stanna till för att ta han ur stolen, lugna ner han o få han på andra tankar innan vi kan sätta han tillbaka.. Har funderat på o byta till en bältesstol. Är väl medveten o. Rekomendationen om att barnet ska väga 15 kg o vara runt 4 år men är det npgon son har nåt annat förslag? Sommaren närmar sig o vi kommer ju åka en del sträckor..

• Svar på tråden Bältesstol till 3åring??
  • Mamma82

Jag är ingen expert på bilstolar. Men jag har nyss vänt min kille och han fyllde tre nu i maj, men han är lite tyngre än din (ca 18 kilo). Jag köpte en bältes stol på barnens hus för några månader sen, då dom hade bra pris på den, den kosta då 600 istället för 1200.  Det var en stol som dom rekomendera. En britax stol är det.
    Så att jag rekomenderar att du pratar med typ barnens hus eller någon annan återförsäljare vilken stol som dm passar just er.

• emmakatta

Men han kommer väl sitta fastspänd även med en bältesstol? Vad gör ni då om han får panik? Låter han åka utan bälte?

• jesziqa
    Mamma82 skrev 2013-05-28 10:29:44 följande:
    Jag är ingen expert på bilstolar. Men jag har nyss vänt min kille och han fyllde tre nu i maj, men han är lite tyngre än din (ca 18 kilo). Jag köpte en bältes stol på barnens hus för några månader sen, då dom hade bra pris på den, den kosta då 600 istället för 1200.  Det var en stol som dom rekomendera. En britax stol är det. Så att jag rekomenderar att du pratar med typ barnens hus eller någon annan återförsäljare vilken stol som dm passar just er.

Ok tack för hjälp! Ska prat med någon kunnig o se :)
  • jesziqa
    emmakatta skrev 2013-05-28 10:32:45 följande:
    Men han kommer väl sitta fastspänd även med en bältesstol? Vad gör ni då om han får panik? Låter han åka utan bälte?

Självklart kommer han inte åka utan bälte! Då hade han ju lika gärna kunnat sitta direkt på bilens säte.. men bältet i hans stol siter ju fast om han lutar sig lite framåt så går inte det för bältet tar totalt stopp, medans bilens bälte är lite mer följsamt..
  • LivetSomSofia

Ingen alls, bältesstolarna är godkända från 15kg.
    Livet är hårt ibland men... Det är så det är!

• Mumin80

Kolla alla trådar om varför det är livsfarligt att låta en treåring åka framåtvänt (finns en anledning till att barndödligheten i bilolyckor just i åldrarna 1-4 år är lägst i världen i Sverige...).

Om din son är en någorlunda normalt utvecklad 3-åring utan funktionshinder eller svårigheter med samspel och kommunikation så kanske ni kan prova att fråga honom varför han får panik och vad han inte gillar med att vara fastspänd, och förklara för honom att det är farligt att inte vara fastspänd (och bakåtvänd)?

• eec82

skulle inte rekommendera er att vända sonen ännu. Nackmusklerna är inte starka nog för en krock när dem är tre år spelar ingen roll vad de väger. Är inte "vikten" som avgör utan åldern. Finns 2 åringar som har vikten inne men som absolut inte har utvecklade nackmuskler för en krock. För man har ju iaf skydd och bilstolar ifall att olyckan är framme annars hade ju alla suttit på vanlig bälteskudde från födseln för det är lagligt men inte att rekommendera. 

Om ni är flera som åker i bilen och inte bara ni två kan ingen sitta bredvid sonen då? Om han nu sitter bak. Sysselsätta honom så han "glömmer" att han sitter fast. Skaffade en iPad till min minsta han vill sitta framåt och är livat om det sen äldsta sonen fick en framåtvänd stol. Men vi förklarar att han får en när han blir 4,5 år. Han godtar det men inte alltid så lätt. Han är lång och har vikten inne men är bara två år. 

Arbetar själv med att sälja stolar och brukar såklart informera om alla risker osv, se om det inte hjälper med en annan bakåtvänd stol som är öppnare på sidorna om det är problem för barnet eller andra alternativ.

När det sen är drags för framåtvänd brukar jag rekommendera britax kif fix eller kid plus eller beSafe. Av de märkerna vi säljer. Rejäla ombonade och sköna stolar med bra sidockrockskydd.  

Lycka till med bilåkandet i sommar. =)  

• jesziqa

Tack för era svar! Ska ta mig en funderare så får vi se vad det blir :)

• pigglet

Kolla på youtube skillnaden mellan att åka framåt eller bakåtvänd! Man får mardrömmar för mindre.   :(

Anledningen till att man inte ska vända innan 4-5 år är att barnets nacke inte klarar av tyngden vid en kollission (huvudet är ju stort på ett barn), så nacken knäcks och barnet blir förlamat eller mest troligt dör. 

Prata med sonen, kolla varför han får panik, berätta varför han måste sitta fastspänd. Kanske han själv har någon lösning? Annars är det som med allt annat - det är vi vuxna som bestämmer, för vi har fler fakta och kan se ur andra perspektiv och ta fler faktorer med i bedömningen. 

Svar på tråden Bältesstol till 3åring??