• jesziqa

Bältesstol till 3åring??

Hej! Jag vill gärna ha lite tips o råd ang byte till Bältesstol till 3åring. Min son har nyligen fyllt tre år, han väger ca 14 kg. Han sitter nu i en bakåtvändbilstol från britax. Grejen är att han till o från får fullständigt panik när han känner att han sitter fast, vi har testat att släppa efter på bältet lite grann men det hjälper inte.. alltid måste vi stanna till för att ta han ur stolen, lugna ner han o få han på andra tankar innan vi kan sätta han tillbaka.. Har funderat på o byta till en bältesstol. Är väl medveten o. Rekomendationen om att barnet ska väga 15 kg o vara runt 4 år men är det npgon son har nåt annat förslag? Sommaren närmar sig o vi kommer ju åka en del sträckor..

• Svar på tråden Bältesstol till 3åring??
  • jesziqa
    Mamma82 skrev 2013-05-28 10:29:44 följande:
    Jag är ingen expert på bilstolar. Men jag har nyss vänt min kille och han fyllde tre nu i maj, men han är lite tyngre än din (ca 18 kilo). Jag köpte en bältes stol på barnens hus för några månader sen, då dom hade bra pris på den, den kosta då 600 istället för 1200.  Det var en stol som dom rekomendera. En britax stol är det. Så att jag rekomenderar att du pratar med typ barnens hus eller någon annan återförsäljare vilken stol som dm passar just er.

Ok tack för hjälp! Ska prat med någon kunnig o se :)
  • jesziqa
    emmakatta skrev 2013-05-28 10:32:45 följande:
    Men han kommer väl sitta fastspänd även med en bältesstol? Vad gör ni då om han får panik? Låter han åka utan bälte?

Självklart kommer han inte åka utan bälte! Då hade han ju lika gärna kunnat sitta direkt på bilens säte.. men bältet i hans stol siter ju fast om han lutar sig lite framåt så går inte det för bältet tar totalt stopp, medans bilens bälte är lite mer följsamt..
  • jesziqa

Tack för era svar! Ska ta mig en funderare så får vi se vad det blir :)

Svar på tråden Bältesstol till 3åring??