• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

oldy skrev 2013-08-03 10:36:47 följande:
    Vi låter likadana. Jag fryser aldrig, folk omkring fryser alltid så hemskt mycket och där sitter jag utan kofta och skulle gärna vilja öppna ett fönster typ

Ush ja idag ska det bli varmt.. Håller på att packa ihop inför stranden, ska bli skönt att bada!
    Åh, hade gärna åkt till stranden och badat jag också, men bara tanken på att sätta mig i bilen gör mig svimfärdig. Så jag håller mig inomhus idag, typ naken och med fläktar på, och småpysslar i den mån hettan tillåter.

Ha en härlig dag på stranden!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-03 15:19:16 följande:
    Haha jag brukar ligga i trosor framför fläkten när jag är hemma
    Det var plågsamt att bege sig dit, men sen kastade jag mig i havet direkt och herregud så skönt! Men detta var nog sista strandbesöket som gravid.. Börjat jobba på måndag och då blir det nog inte mer än så

När ska du packa bb-väska? Sätta fast babyskydd i bilen och sånt?
    Jag är riktigt avis på att du fått doppa dig! Hur länge kommer du jobba? Jag jobbar två korta dagar i veckan nu bara, tänker gå hem den 28/8.

BB-väskan börjar vi nog packa inom nån vecka eller två. Mest för att det känns skönt att vara förberedd och för att den står framme sedan vår Värmlandsvistelse. Babyskyddet kanske vi avvaktar ytterligare nån vecka med. Vi har inte kollat med säkerhet vart det ska sitta. Vi har en avstängningsnyckel för airbagen i passagerarsätet på bilen (Volvo V50), men på vissa modeller räcker inte det. Vi ska dubbelkolla i instruktionsboken och prata med märkesverkstan. Dock är det jättedyrt att koppla ur den hos verkstan om det nu skulle behövas, så i så fall får babyskyddet sitta där bak. Även om vi föredrar det i framsätet.

Är du förresten klar med föräldrautbildningen? Hur var det? Vi börjar om ett par veckor. 13/8 ska vi på rundvisning på Förlossningen och BB.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-03 22:17:23 följande:
    Åh så skönt! Jag jobbar heltid fram tills 30:e augusti..

Ja kan ju vara skönt att ha väskan packad, jag gillar liksom att vara förberedd.

Jag har också en V50, men utan sån där knapp tyvärr. Skulle kosta ca 6500:- att koppla ut airbag så bebis får sitta där bak.. Har köpt spegel så jag kan se henne iaf. Lär ju inte köra långa sträckor ensam heller.

Klädde av mig vid en spegel precis och råkade kolla mig i den samtidigt som bebis som vanligt pressar runt ena hälen på sidan. Såg så tydligt, så häftigt
    Hihi, vad roligt med hälen!

Ja, tufft med heltid månaden ut, det hade jag inte orkat med alls...

Men så lustigt att vi har likadan bil. Jag har en känsla att vi också får sätta honom i baksätet ändå, trots nyckeln. Vi ska undersöka saken i veckan som kommer. Jag vill ju gärna ha allt på plats, men risken finns väl att babyskyddet blir ivägen istället i bilen, eftersom vi har en del vändor att köra till tippen. Jag är så himla duktig på att helt tappa tidsperspektivet ibland, för mig kan det verka helt logiskt att det tar en hel arbetsvecka att sätta in babyskyddet i bilen eller packa in blöjor i hyllan, trots att jag vet att det är helt befängt.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-04 10:47:57 följande:
    Haha ja, himla lustigt! När jag pratade med Rejmes sa de att man var tvungen att byta nåt bälte i samband med detta? Men det kanske är olika, jag vet inte.
    Vårt babyskydd är hos svärmor & svärfar som bor 2-3 mil ifrån oss, ska dit på kräftskiva om två veckor så vi väntar tills dess.
    Har du köpt hem blöjor och sånt? Jag lär snart göra det, haha
    Har också hört om det där med bältet. Nej, det är helt uteslutet att Rejmes får koppla ur den, räcker det som sagt inte med nyckeln vi har till airbagen är det baksätet som gäller. Förstår inte varför det ska vara så dyrt just för Volvo jämfört med många andra märken.

Hihi, vårt nya, fina babyskydd som kom förra har för tillfället blivit en liten förvaringsmöbel i renoveringen. Ligger plast och förlängningssladdar där i just nu. Så länge det inte blir smutsigt så är jag lugn.

Vi fick två paket Libero-blöjor i minsta storleken på min kusins babyshower för två veckor sen (varav ett paket var gjort till världens gulligaste blöjtårta!), det har tryggat mig lite. Så det får väl bli det allra sista som görs, tänker jag.

Just nu jagar jag en skötbädd. Mamma har sytt en superfin skötväska med skötbädd i, men den tänker vi mest ha med när vi är på språng. Behöver ha en "stationär" också.
  • Sara H
    Sarus85 skrev 2013-08-04 12:43:16 följande:
    Sara H titta på barnens hus de har mycket rea nu, så där kanske finns en skötbädd :)
    Tack för tipset!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-04 17:40:26 följande:
    Haha min kille har använt skötbordet som någon slags extragarderob, jag tycker inte alls det är ok att han inkräktar på Räkans revir!
    Haha, ja, det är väl smällar vi får ta när vi förbereder oss så tidigt.

Nu har vi dubbelkollat bilen, det blir baksätet som gäller för vår lille skatt. Babyspegel nästa!

Hur var det nu förresten, har ni bestämt nåt namn än?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-04 19:37:46 följande:
    Jaså, var ni tvungna att byta bälte och sånt också då eller? Obestämd
    Jag köpte babyspegel på Biltema, den verkar ok! 

Vi har ett namn som vi antagligen kommer använda om hon ser ut som en; Stina. Vill ha ett lätt namn som man inte ska behöva bokstavera till varje gång man säger det och så hette min gammelfarmor det.  Har tusen andra favoritnamn men detta var en av få vi kom överens om Har ni bestämt namn? 
    Hehe, nej, det är min man som var "så övertygad" om att det finns en avstängningsnyckel, men det gör det inte.

Stina är ju jättefint, det håller i alla lägen! Ja, vi har valt namnet Tor. Eller ja, Tor valde oss kanske man ska säga. Min man och jag har siffran 19 kopplade till oss på många sätt. Vi har båda namnsdag den 19:e två gånger, vi blev tillsammans den 19:e, förlovade oss den 19:e och gifte oss den 19:e. Och min man har alltid haft Tor som sitt absoluta favoritnamn, jag behövde lite övertalning till en början (detta innan jag blev gravid). När jag för skojs skull kollade andra namn än våra egna med namnsdag den 19:e, ser jag att Tor har namnsdag 19 oktober. Så vi bestämde tidigt att om det blir en pojke så ska han heta det. Och nu är vi snart där, klart att han inte kan heta nåt annat, det är liksom meningen.
  • Sara H

Usch, jag har börjat må illa igen... Inte kräkilla, utan allmänt obehags-illa. Igår tryckte det rejält neråt blygdbenet, tror att det var någons händer som boxade så att det klämde till ordentligt. Känner även ett tryck mot mellangården, och att jag ofta behöver gå på toa för att göra både nr 1 och nr 2. Men jag tror inte att han har fixerat sig, för jag känner honom samtidigt så högt upp. 5 1/2 vecka kvar...

• Sara H
    oldy skrev 2013-08-07 06:27:57 följande:
    Nej vad jobbigt! jag mår konstigt illa ibland, har hänt nån enstaka gång att jag kräks men inte ofta.

Din bebis kanske är lång? Därför du känner båda långt ner och långt upp?
    Haha, jag funderar på det också, han kanske är enorm! SF-måttet ligger lite över medel just nu, men jag tänker att det utjämnar sig hyfsat i slutändan... Men det är ändå så pass att jag får svårt att djupandas när jag sitter pga att rumpan/ryggen är så högt upp. Att böja sig framåt när jag sitter är omöjligt. Samtidigt som det som sagt bökas riktigt långt ner... Idag känns livmodern liksom för trång...

Förresten, ni som helammat tidigare, och ni som tänker helamma denna gång, har ni nappflaskor redo? För mjölk från pumpning? Jag tänker helamma vår son om det funkar, men ifall amningen blir känslig och lättpåverkad av yttre faktorer kanske det är bra att ha flaska för mjölk t.ex. när man är bortrest och inte kan amma hemma i "lugn och ro"?
  • Sara H

Tack för svaren! Dags att införskaffa en flaska. Jag tänker också på det du skriver Stumpan, att pappan också kan få den speciella närheten genom matning. Vad tänker du skaffa för pump?

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?