• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Jag har BF 21 september med första barnet, går in i vecka 25 på lördag.

• Sara H

Vi har handlat rätt mycket. Mest för att vi just flyttat och är mitt uppe i en renovering, och att vi gifter oss 19/7. Så det har varit skönt att få en del gjort, framför allt innan bröllopet. Efter det lär vi nog känna för att vila ett tag och njuta av sommaren. Vi har fyndat både finfin spjälsäng och barnvagn på Blocket och har i stort sett handlat alla kläder som beräknas behövas under hösten och vintern. Ska beställa ett babyskydd som svärmor vill betala, och kollar runt på babysitter och bärsele. Så jag tror vi ligger rätt bra till!

• Sara H
    Idaaaaa skrev 2013-06-04 07:13:30 följande:
    Jag hänger gärna på denna tråden :) har bf den 2 sep med första barnet, ska bli så spännande :) beställde en barnvagn för några veckor sen, emmaljunga citycross blev det :) hur anser ni andra om bilbarnstol/babyskydd ? Ska man köpa nytt eller begagnat?

Vi hade tänkt att köpa ett begagnat babyskydd i bra skick (finns ju hur mycket som helst på Blocket!), men svärmor vill gärna köpa ett nytt åt oss. Så då det blir det så!

Vi satsade på en begagnad barnvagn i bra skick istället, och är jättenöjd med vår finfina Teutonia Fun som vi fyndade.
  • Sara H
    Idaaaaa skrev 2013-06-04 16:18:22 följande:
    Vi får vår nya barnvagn köpt av svärföräldrarna, så tänkte att då kanske man lika gärna kan köpa ett nytt babyskydd.
    Hur mår ni annars för övrigt?
    Jag själv jobbade ett nattpass inatt, som jag inte har gjort på cirka 4 månader.. (Jobbar bara kvällar egentligen) Herregud säger jag bara, tror min rygg är alldeles av. Kan inte sitta, gå eller ligga ner utan att det gör ont. Vad ska jag göra för att lindra smärtan??
    Lägg dig och vila och slappna av ordentligt. Kroppen ska kännas tung. Andas in djupt genom näsan och blås ut långsamt med lite tryck (som om du blåser i ett sugrör). Det kommer göra mer ont i ryggen till en början, men det är för att blodgenomströmningen ökar vilket är positivt, så fortsätt bara att slappna av så mycket som möjligt i hela kroppen, som en trasdocka. Ta även ett bad om du har möjlighet och/eller en lugn och avslappnande promenad.

Lycka till!
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-06-04 17:37:49 följande:

Aj! Prova bada badkar om du har tillgång till det! De här är definitivt min jobbigaste graviditet, förvärkar, foglossning & åderbråck på ben & (ursäkta detaljen) i underlivet. Vad skönt att få beklaga sig lite! Hur mår ni?
    Jag mår oväntat bra. Detta är min första graviditet, så jag trodde nog att det skulle kännas "mer" så här i vecka 25. Men det är förhoppningsvis en bra bit kvar, så det lär säkert kännas mer längre fram. Visst, jag har gått upp ganska mycket i vikt (säkert 10 kg minst), men var inte särskilt stor innan, så kroppen tycker säkert bara att det är välkomna extrakilon. Lider inte av att vara tyngre, återstår att se vad BM säger om det nästa vecka.

Är förstås tröttare än vanligt på morgnar och kvällar, och blir väldigt lätt svullen i fötter och underben. Det blir dock väldigt mycket bättre av att lägga dem högt en stund. Börjar bli lite trög i magen, men det är än så länge inga problem! Känner mig i bra slag!

Hur många barn har du sedan tidigare, Fru Mia?
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-06-04 18:55:00 följande:

Jag har 2 döttrar som är 3 & 5 år. Dom är födda på våren så att va gravid i sommarvärme är nytt för mig. Har du testat stödstrumpor? Inte så kul i värmen men säkert värt det i längden!
    Yes, stödstrumpor funkar jättebra på mig. Jag och sambon hade en heldag på Ikea för ett par veckor sedan, och det hade jag definitivt inte fixat utan stödstrumpor! Har dock inte använt dem på sista tiden pga värmen. Blir vanligtvis väldigt lätt varm och tycker att det är obehagligt, och nu under graviditeten är det helt klart värre, blir varm av ingenting.
  • Sara H
    juliaa95 skrev 2013-06-05 20:14:58 följande:
    Härligt att ni mår någorlunda bra här! Jag mår också toppen :) Lite trött bara pga järnbristen.
    Hur gör ni nu till sommaren med kläder och så? Jag hann aldrig köpa mig ett par shorts i min storlek innan dom tog slut och HM är det enda stället jag vet som säljer "billiga" mamma kläder och enligt dom ska dom inte få in några mer leveranser. Har ni något tips på hur jag kan göra? För på internet är alla kläder alldeles för dyra för mig som är arbetslös.  :(
    På H&M har de ju även billiga mammabyxor (smala jeans), för 199 kr - samma pris som shortsen jag köpte där. Mitt tips är att köpa ett par såna byxor och klippa av dem i önskad längd. Vik upp kanten ett par gånger så slipper du fålla. Jag var på H&M igår och köpte en enkel, svart mamma-kjol för 79,50. Jättebekväm och skönt material som man inte lär bli varm av i första taget. Köpte även en jättefin långkjol för 149 :- i tunn och skön kvalitet på "vanliga" Divided-avdelningen. Tog en storlek större och drog den över magen, som får ytterligare lite plats att växa i sommar.
  • Sara H

Någon som vet om ledvärk kan orsakas av vätskeansamling i kroppen? Jag har samlat på min mycket vätska, och dricker vatten jämt (som innan graviditeten också) men kissar mer sällan nu än innan jag blev gravid. Konstigt va? Det pratas ju så mycket om att man kissar så ofta när man väntar barn - det stämmer verkligen inte på mig. Före graviditeten var jag en riktig frukt- och grönsaksjunkie, men har inte alls varit sugen på det i samma mängder som förut, och det är kanske en nackdel eftersom frukt fungerar som vätskedrivande.

De senaste dagarna har jag börjat få väldigt ont i kroppen, mest i fingrarna (pek- och långfingrar på båda händerna) och det ena knät. Värst är det absolut i fingrarna, jag har problem att böja dem och att greppa om grejer. Överlag är jag väldigt stel i kroppen och har börjat sova sämre. Har gått fort, på bara ett par dagar har det börjat värka.

Vätskedrivande medicin går självklart bort, även kaffe, te och coladrycker också. Är det någon som har nåt mirakelknep? Eller får jag förlita mig på att dricka ÄNNU mer vatten och försöka tvinga i mig lite mer frukt?

• Sara H

Oj oj, vilket lidande med sån foglossning! Men det kommer alldeles säkert gå bra för bebisen ändå, även om det kan kännas tidigt med vecka 34.

• Sara H
    Foglossning skrev 2013-06-07 16:43:46 följande:
    Det tråkigaste är faktiskt att jag inte hunnit att glädja mig åt graviditeten eller ens tänka på de roliga sakerna med det.
    Ja, det förstår jag verkligen. Hoppas att du kan glädja dig fullt ut när bebisen väl har kommit!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?