• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

fru mia skrev 2013-07-02 08:46:56 följande:

Ja de va verkligen klockrent :) undrar om alla hemköp har dom..
    Än så länge har jag inga problem att böja mig ner, men det är ju ändå 10 veckor och 5 dagar kvar för mig på papperet, så mycket kan ju hända tills dess... Ska hålla utkik på Hemköp!
  • Sara H
    Carla300 skrev 2013-07-02 11:49:56 följande:
    31+0 idag :) Har en minimage så klarar av att göra allt ännu nog. Men lite obekvämt är det nog att böja sig ner efter saker.
    Ligger med baken högt och huvudet lågt lite nu som då och hoppas att lillen ska vända på sig! Är inte roligt med sparkar som känns som att en fot ska komma ut när som... Om tre veckor måste han ha vänt sig, annars blir det vändningsförsök. Det är ett väldigt stressmoment att han ligger fel väg. Vill inte bli snittad!! Men sonen var över 4kg och kom 16 dagar över tiden. Här får man inte föda i säte om bebisen är över 5kg och de sätter inte igång en sätesförlossning heller... Så det lutar mot att det blir ett snitt om han inte vänder sig:(
    Var hos BM igår och vår pojke ligger också med huvudet rakt upp. Känns jättetydligt. Men jag är bara i vecka 28+3, så han har förhoppningsvis gott om tid på sig att vända sig rätt. Men det är klart att jag blir lite fundersam, för i stort sett ända sedan jag började känna sparkar har det varit långt ner i magen, så jag vet inte om han kommer att fatta vinken utan trivs bra åt det här hållet.

Det där med vändning verkar jätteobehagligt tycker jag... Någon som varit med om det förut, hur känns det..?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-07-02 17:39:19 följande:
    Sara H jag har bara hört om folk som försökt sig på vändning och de har beskrivit det väldigt smärtsamt :-S
    Ja, det är det jag föreställer mig att det är... Då föder jag hellre med sätesbjudning ifall han nu inte vänder sig av sig själv, och så länge vi båda mår bra i övrigt vid förlossningen. Jag har förmodligen ärvt min mammas breda bäcken, eftersom han ligger väldigt långt ner och inte heller särskilt långt ut. Och hon födde min ena bror med sätesbjudning utan problem. ;-p

Är det någon som känner av mycket sammandragningar, eller som gjort det tidigare? Jag har känt av det i tre dagar nu, ibland så fort jag reser mig ur soffan. Det gör inte ont, men magen blir hård och det känns lite obehagligt. BM sa igår att det är helt normalt, att så länge det inte håller i sig i flera timmar/dagar i sträck är det ingen fara. Men som förstföderska kan jag inte undgå att bli lite fundersam/orolig...

Bara att ta det lugnt tills vidare!
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-07-03 13:14:13 följande:
    Sara H: Har också mycket sammandragningar men vilar mycket & det gör stor skillnad. I går kväll var det ovanligt mycket men blev lite bättre när jag kissade, trots att jag inte var så kissnödig samt att försöka tänka på något annat. De va precis som att dom blev värre för att jag tänkte på deg hela tiden. Om du får mycket Sd så ta upp det med bm så det inte beror på något annat!
    Idag har det varit mycket lugnare, vilket är skönt. Jag har kunnat jobba och storhandla utan problem.

Carla, jag är inte heller så hoppfull om att bebisen kommer vända sig självmant. Han rör sig mycket, men mest i sidled. Huvudet ligger ofta rakt upp mot revbenen, och "i bästa fall" kan huvudet flytta sig ner åt sidan i höjd med naveln. Men vi får väl se om han börjar snurra lite mer...
  • Sara H

Vecka 30 idag för mig!

Har inga krämpor utöver trötta fötter och en kropp som inte är lika vig och smidig som den var för några månader sen.

• Sara H
    Carla300 skrev 2013-07-12 12:48:38 följande:
    Idag var jag till mvc igen. Bebisen sparkade mig i sidan istället för neråt för första gången igår kväll och det visade sig att han nu vänt sig med huvudet neråt! Känns så skönt att slippa det stressmomentet! Annars var allt bra med oss också.

Plockade fram alla små bebiskläder igår och började packa bb väskan. Det är ju faktiskt inte långt kvar nu så bäst att börja på:)
    Härligt! Hoppas att han inte vänder sig tillbaka nu bara så att du kan hålla dig lugn resten av tiden.
  • Sara H

Alla kläder är tvättade sedan flera veckor tillbaka, jag går in vecka 31 imorn. På väg hem från semestern ska vi införskaffa babyskyddet, och när vi kommit hem är det dags att dra fram sängen och barnvagnen. Plus att tvätta sängkläder och tvättlappar, och köpa blöjor, babyolja osv. Jag gillar att vara förberedd som du Oldy, och sitter hellre med allt förberett och klart än att bli totalt överraskad i förtid. Är sån i alla lägen, nästan överdrivet ibland faktiskt.

• Sara H
    oldy skrev 2013-07-12 23:52:22 följande:
    Haha förstår dig precis Sara H!
    Jag är alltid för tidig överallt, kör i god tid för "ifall något händer på vägen".
    Sen är det ju också himla roligt och mysigt att fixa inför sitt barns ankomst!

Du gifter dig snart va?
    Ja, det är verkligen jättemysigt att fixa med bebisgrejerna! Det är en viktig mental förberedelse också, tycker jag.

Jaaa, på fredag gifter jag mig!!! Börjar bli nervös nu av och till. Idag ska vi fixa det allra sista på klänningen, det är ju inte helt lätt när man ändrar kroppsform hela tiden... Jag beställde den utifrån mina mått i vecka 19 och ville att de skulle ta hänsyn till att jag gifter mig i vecka 32. Måste säga att sömmerskorna prickat in det bra! Klänningen behöver tas in lite under bysten, jag har mer midja än de räknade med, haha. Men den sitter rätt tajt runt magen nu, så det är tur att jag inte gifter mig om två veckor..!
  • Sara H

Tack för gratulationerna på förhand! <3
    Det blir 58 gäster, varav 9 barn under 6 år, det blir spännande. Vi ska vara i trädgården vid mitt barndomshem i Värmland, med fokus på en mysig och lättsam dag har vi tänkt oss. Bara vi inte får en massa regn...

• Sara H

Förresten, angående BB-väskan! Jag ska ju packa denna för första gången, så jag undrar hur ni andra gör? Packar ni era egna saker och bebisens kläder och skötsaker i samma väska, eller tar ni två separata - en till er själva och en till bebisen?

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?