• lelle75

Vi som nyss plussat med ÄD

MrsCecilia skrev 2013-09-07 16:16:51 följande:
    Rasmus1974, man kan aldrig få garantier. Jag är nu i vecka 21 efter 8 ÄD försök men måste avbryta graviditeten pga att vår son har hjärnskador. 

Så garantier att plussa eller att allt ska gå väl finns inte. Allt är individuellt.

Man fryser ner resterande ägg man inte behöver.  
    Cecilia, har inte varit inne här på länge men läste nu ditt fruktansvärda inlägg och ville bara beklaga sorgen. Så fruktansvärt sorgligt att det inte gick vägen. Har du fått ngn förklaring på varför det gick som det gick eller går det inte att svara på kanske..

Stor kram om dig! 
  • lelle75

Hej, finns det ngn kvar i denna tråden? Har plussat nyligen på mitt andra ÄD försök.
    Mitt HCG i måndags var 7 och i torsdags 87, verkar som att det har ökat lite för mycket. Är det ngn som vet om det kan betyda ngt negativt? 

• lelle75

Tack så mycket!  :) Ja, jag satte in två embryos, menar du tvillingar? Har letat efter en HCG tabell för tvillingar men jag hittade ingen. Jag läste ngt om druvbörd och blev lite orolig för det.

Vi får hoppas att det håller i sig.. förra gången sjönk mitt progesteronvärde ordentligt och jag fick missfall men man vet inte om det har ett samband. Nu har mitt prog,värde sjunkit igen och jag är lite orolig. Ska ta 18 Lutinus om dagen, 6 x 3, hiskliga mängder..

Ngn som vet hur man kan göra för att öka på progesterondosen (förutom att ta mer mer progesteron)? 

• lelle75

Tack Jenkis :)

Det stämmer att jag har gjort utomlands men det är en läkare här som har hjälpt mig med proverna då det är ett krav från kliniken utomlands på att man tar dessa prover, måste ta i tre omgångar (det stod tom med i kontraktet att man var tvungen att dessa prover), så det är ju i alla fall positivt med denna kliniken.

Jag har fått två minimala blödningar, typ spottings. Läkaren utomlands sa att första gången berodde det på inplantation och andra gången för att mitt progesteronvärde var för lågt, så kanske hade du också det eftersom att du fick blödningar.

När läkaren i sverige såg att mit tprog.värde var för lågt så rekommenderade även hon att jag skulle höja dosen, så vi får hoppas att de i sverige får upp ögonen för detta!!!
    Pröva att vända dig till en annan läkare som kan kolla dina blodprover, men det kanske inte behövs längre? Vilken vecka är du i nu? 

Det känns som om att progesteronet rinner ur mig så snabbt, så fort jag reser mig upp och kan ju inte ligga ner hela tiden. 

Ngn som vet hur länge man behöver ta hormonerna om man fortsätter att vara gravid? Slutar man bara tvärt eller måste man trappa ner? 

• lelle75

En sak till slog mig. Det är ju många i denna tråden som berättar att ni har blött när ni har gjort ägdonation men att allt har gått bra ändå.

Tänker på att det kanske har att göra med att progesteronvärdet då var för lågt. Och det är ju inte så konstigt vid ÅD då att man blöder mer då man inte bildar ngt eget progesteron.. jag tar nu 1800 mg per dag (enligt rekommendation från läkaren utomland) så ni andra ska nog inte vara rädda för att överdosera om ni börjar blöda..

• lelle75

V. 31 vilket drömscenario, tänk om man ändå kunde komma så långt och sen hela vägen :) Jag förstår verkligen att du längar! Glad 

HCG i torsdags var 87 och idag 628, ökat väldigt mycket kan man tycka. Har läst om molar graviditet, hade aldrig hört talas om det innan, hoppas inte det är ngt sådant..

• lelle75

Har precis fått besked om att det är stor risk för missfall då mina progesteronvärden och östrogenvärden är för låga, helt knäckt nu. Tanken var att jag skulle göra ultraljud den 18 november men vi får väl se hur det går nu.Gråter

• lelle75

Har hört att progesteroninjektion skrivs endast ut av läkare med licens, var kan jag få tag på ngt sådant?

Är det ngn som vet vad progesteronvärden och östrogenvärden ska ligga på i v. 5? Fick ni också ta dessa blodprover?

• lelle75

Jenkis, vad menar du med hjärtmissbildning, vad händer nu då? Det låter ju förfärligt, jösses så tråkigt eller har detta hänt tidigare, hänger inte med nu, det snurrar bara i hjärnan.

Läste på en amerikansk sida om att för lite progesteron gör att fostret inte utvecklas tillräckligt, kanske hade ngt med det att göra?

Kanske har vi som har gjort ÅD svårt att ta upp progesteronet vilket ger skador på fostret eller missfall, måste forska i det här.

• lelle75
    callimero skrev 2013-11-05 15:02:05 följande:
    Lelle, be din klinik skicka med DHL. Mitt progesteron var i fredags 63, igår 125. Hade ET med 5-dagars blastocyst 21/10.
    De skickar tyvärr inga mediciner. Läkaren sa att progesteron ska ligga över 100 nmol/L. Vilket enheter har du fått ditt progesteron mätt i? Troligtvis samma som mig, också nmol. Då verkar ditt progesteron ligga väldigt bra nu när du har över 100 :) Jag fick insättning två dagar efter dig.

Ingen i hela sverige verkar känna till ngt om att det är viktigt att ha ett högt östrogenvärde :( så frågan är om det är så viktigt.
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD