• Jenkis

Vi som nyss plussat med ÄD

pili skrev 2013-06-16 09:31:57 följande:
    Hej alla. Det går ganska bra för mig tror jag. Har mer ihållande illamående och trötthet nu vilket känns jobbigt men bra symptom. Känns verkligen otroligt att jag kommit så långt som nionde veckan! Ska på mitt andra VUL på tisdag. Hoppas, hoppas att allt ser bra ut. NY I GBG - jag har gjort tre försök, på AVA klinik i Riga. Första ET plus, men mf i v 6. Andra FET negativt. Tredja FET, plus nu v 8+1. Mycket bra klinik! Lelle75. Jag vet inte så mycket om varför blödningar uppstår men har själv drabbats av både bruna flytningar och kraftiga färskblödningar och därför googlat en del. Blödningar är tydligen mycket mer vanliga vid ÄD/IVF eftersom slemhinnan och graviditeten är medicinskt stöttad första trimestern. Den naturliga biologiska dialogen mellan mamma och foster saknas inledningsvis. Slemhinnorna är därför mycket sköra och kan blöda lätt. Senare tar moderkakan över och då finns en naturlig dialog mellan mamma och foster. Blödningar kan också bero på att ett av flera embryon inte klarar sig och blöder ut på olika sätt. Eller så beror det på andra faktorer som påverkar fertiliteten såsom endometrios mm. Men det finns andra här intråden som kan mycket mer om det. Ont i magen och värk i magen kan som JBE15 skriver vara växtvärk i livmodern och effekterna av att ligamenten (som livmodern hänger i) dras ut. Mens kan man nog få innan man slutat med medicin om det är negativt men östrogen och proggisar stänger egentligen av de egna hormonsignalerna. Därför inleds många behandlingar även med nedregleringssprutor (procren, zoladex) för att helt stänga av de egna hormonsignalerna. Så vanligast är nog att mensen kommer först efter att man slutat med medicinen vid negativt resultat. Efter en tid i denna värld känns detmdock som att alla varanter är möjliga och det mesta är individuellt. Hoppas att ni snart hänger här i tråden NY I GBG ocg lelle 75

Bra skrivet! Bra sammanfattning. Allt är ju möjligt som sagt. Jag har bara blödit innan medicinslut när jag varit gravid. D.v.s. har aldrig blödig på ett misslyckat försök utan att först slutat med medicinerna.
  • Jenkis

Grattis alla nya och till er som varit på lyckade vul! Har klivit in i v. 17 nu. Tänk att tiden gick i snigelfart fram till v. 13, men raskat på mer därefter. Har känt lilla pyret varje dag sedan v. 14 och jag hoppas ni får uppleva det snart. För mig väntar rul och det är nervöst! Har då inte sett pyret på 10 veckor och jag hoppas verkligen det är ok.

• Jenkis
    Pia700 skrev 2013-06-22 16:56:15 följande:
    Hej! Glömde presentera mig tidigare när jag kastade in min fråga. Har gjort min första äd i Helsingfors. Satte in 2 st toppkvalitet 5-dagars blastocyster. Har tyvärr fått kraftiga smärtor o blödningar så jag tror det är kört. Är 30 mil hemifrån o fick åka in på akuten i Mora. Syntes två graviditeter på vul men för tidigt att se hjärtan. Blödningarna kan vara missfall sa doktorn. Ser att några av er får mycket högre doser progesteron. Jag tar bara 300 mg. Kanske något att fundera över om det inte går bra den här gången?

Tänk på att Progesteron VAGINALTABLETTER 300 mg per dag motsvarar 1200 mg progesteron VAGITORIER! De har olika upptag i kroppen.
  • Jenkis
    pili skrev 2013-06-26 19:47:52 följande:
    Tack Caspianne! Mitt illamående har varit ihållande länge men det har förvärrats sista dagarna. Har tänkt att jag ska undvika mediciner men måste nog ge med mig. Var inne på Apoteket senast idag för att leta upp Postafen, som jag tror är receptfritt?. Men faktum är att jag mådde så jäkla illa i värmen inne på Apoteket att jag fick rusa ut därifrån och hämta luft. Nya försök imorgon. Är Lergian comp receptfritt. Hur mår du nu Caspianne?

Primperan skriver de också ut. Den har färre biverkningar. Körde Postlagen på dagen och Primperanen till natten + att jag åt varannan timme. På så sätt mådde jag bra. Skulle inte klarat mig utan medicin och med facit i handen ångrar jag det inte. Viktigt att man kan äta ordentligt, framförallt för ens egen skull.
  • Jenkis
    Caspianne skrev 2013-06-27 21:33:20 följande:
    Stort grattis annaba! Du ÄR gravid 

Pili, jag har tagit 3 x Lergian Comp pga kraftigt illamående sen v.7. Är nu 23+5.

Provade först med vanliga Lergian men precis som med de receptfria Postafen blir man väldigt trött av dem. Och trött är man ju ändå av graviditeen s.a.s 

Har även fått pimperan, men har för mig att jag läste nånstans att de inte är helt säkra vid graviditet (Vet du Jenkins?), men kanske inte stämmer. Fick dem utskrivna på spec MVC.

Lergian compen och att småäta varannan timme, precis som Jenkins, har varit räddningen. Och undvik fet mat!

Primperan skall ej tas i slutet av graviditeten. Då kan de påverka fostret. I tidig graviditet är det ingen fara. Det roliga var att jag aldrig blev trött av Postafen. Brukar vara känslig för lm annars... Ät det du tycker om! Kostcirkelns alla delar kanske får vänta några veckor Är det bara frukt som går ner, så ät det.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-02 10:50:33 följande:
    Tack så mycket!  :) Ja, jag satte in två embryos, menar du tvillingar? Har letat efter en HCG tabell för tvillingar men jag hittade ingen. Jag läste ngt om druvbörd och blev lite orolig för det.

Vi får hoppas att det håller i sig.. förra gången sjönk mitt progesteronvärde ordentligt och jag fick missfall men man vet inte om det har ett samband. Nu har mitt prog,värde sjunkit igen och jag är lite orolig. Ska ta 18 Lutinus om dagen, 6 x 3, hiskliga mängder..

Ngn som vet hur man kan göra för att öka på progesterondosen (förutom att ta mer mer progesteron)? 
    Grattis igen!

Öka progesteron själv med t.ex. kosten är nog svårt. Alltså lite grann går säkert, men det kommer inte vara tillräckligt i så fall, så du får nog pina i dig dina Lutinus...

Vad bra att de följer upp progesteronvärdet med blodprover. Det verkar inte vara standard i Sverige, men du hade väl varit utomlands? Jag försökte få till HCG-prover då jag blödde hela tiden, men fick nobben. "Är det ett missfall så är det. Det är bara att vänta". Jättekul att höra när man är gravid för första gången på tio år och gjort äggdonation. Inte så lätt att "bara försöka igen". Trots att jag blödde länge och stundtals mycket fick jag inte missfall. Men det var inte kul just då...  
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-05 13:06:30 följande:
    Har precis fått besked om att det är stor risk för missfall då mina progesteronvärden och östrogenvärden är för låga, helt knäckt nu. Tanken var att jag skulle göra ultraljud den 18 november men vi får väl se hur det går nu.Gråter
    Nej! Det låter inte bra, men ge inte upp!

Jag skulle ha varit i v. 37-38 nu, men vår dotter hade en svår hjärtmissbildning... I övrigt helt perfekt. 
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-03 17:58:34 följande:
    Tack Jenkis :)

Det stämmer att jag har gjort utomlands men det är en läkare här som har hjälpt mig med proverna då det är ett krav från kliniken utomlands på att man tar dessa prover, måste ta i tre omgångar (det stod tom med i kontraktet att man var tvungen att dessa prover), så det är ju i alla fall positivt med denna kliniken.

Jag har fått två minimala blödningar, typ spottings. Läkaren utomlands sa att första gången berodde det på inplantation och andra gången för att mitt progesteronvärde var för lågt, så kanske hade du också det eftersom att du fick blödningar.

När läkaren i sverige såg att mit tprog.värde var för lågt så rekommenderade även hon att jag skulle höja dosen, så vi får hoppas att de i sverige får upp ögonen för detta!!!
    Pröva att vända dig till en annan läkare som kan kolla dina blodprover, men det kanske inte behövs längre? Vilken vecka är du i nu? 

Det känns som om att progesteronet rinner ur mig så snabbt, så fort jag reser mig upp och kan ju inte ligga ner hela tiden. 

Ngn som vet hur länge man behöver ta hormonerna om man fortsätter att vara gravid? Slutar man bara tvärt eller måste man trappa ner? 
    Jag fick höjd dos på östrogenet innan insättningen för slemhinnan var lite tunn och så åt jag den dosen hela tiden till det vara dags att trappa ut. Progesteronet tar man till v12 och trappar ut (fick jag göra i alla fall).
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2013-11-08 20:23:56 följande:
    Nu sa min läkare att man måste har högre värden efter IVF/ÄD än vid vanlig graviditet Gråter
    Jösses! Det låter som att de skrämmer upp dig i onödan!

Det måste vara flera länder där man inte mäter ovanstående hormoner vid ÄD/IVF och resultatet är bra (folk får barn).

Visste inte att de kör med östrogen även vaginalt. Jag har bara fått tabletter.

Tycker synd om dig som inte vet varken ut eller in just nu...      
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-12-25 13:36:25 följande:
    Vågar knappt skriva här, lite vidskeplig av mig.. men nu är jag i vecka 5 så det måste väl räknas :) Tänk så lycklig och ovetandes jag var i maj när jag startade denna tråd. Roligt att den lever kvar Hjärta
    Det häftigaste är ju att du blivit gravid igen! Andra gången på mindre än ett år efter 13 års 0-resultat! Det är hur coolt som helst! Hoppas det smittar av sig...
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-12-27 21:39:24 följande:
    Jenkis. Mycket märkligt. Vi har inte gjort något annorlunda dessa gånger så varför det tagit sig nu helt plötsligt har vi ingen aning om.
    Nej, det är väl så, "plötsligt händer det" om man skall tro reklamen för Triss

Hade vi haft ägg i frysen hade vi nog också försökt i november/december. Det var ungefär då jag kände mig mer redo igen.

Man tror man kan påverka, men visst inser man hur maktlös man är egentligen både vad gäller gott och ont... Att ni lyckats igen ger mig hopp! Det är inte kört, omöjligt, hopplöst. Däremot frustrerande att vara i den här karusellen
  • Jenkis
    kvickrot skrev 2014-02-07 07:48:15 följande:
    Jag var på ett nutt ultra igår och då såg det så bra ut som det kunde göra. Såret har börjat läkt och minskar i storlek och jag blöder mycket mindre nu.

Så idag pustar jag ut och hoppas att allting går bra.
    Härligt!!!!! Guuud så skönt för dig!
Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD