Vi som nyss plussat med ÄD
pili skrev 2013-06-16 09:31:57 följande:
Hej alla. Det går ganska bra för mig tror jag. Har mer ihållande illamående och trötthet nu vilket känns jobbigt men bra symptom. Känns verkligen otroligt att jag kommit så långt som nionde veckan! Ska på mitt andra VUL på tisdag. Hoppas, hoppas att allt ser bra ut. NY I GBG - jag har gjort tre försök, på AVA klinik i Riga. Första ET plus, men mf i v 6. Andra FET negativt. Tredja FET, plus nu v 8+1. Mycket bra klinik! Lelle75. Jag vet inte så mycket om varför blödningar uppstår men har själv drabbats av både bruna flytningar och kraftiga färskblödningar och därför googlat en del. Blödningar är tydligen mycket mer vanliga vid ÄD/IVF eftersom slemhinnan och graviditeten är medicinskt stöttad första trimestern. Den naturliga biologiska dialogen mellan mamma och foster saknas inledningsvis. Slemhinnorna är därför mycket sköra och kan blöda lätt. Senare tar moderkakan över och då finns en naturlig dialog mellan mamma och foster. Blödningar kan också bero på att ett av flera embryon inte klarar sig och blöder ut på olika sätt. Eller så beror det på andra faktorer som påverkar fertiliteten såsom endometrios mm. Men det finns andra här intråden som kan mycket mer om det. Ont i magen och värk i magen kan som JBE15 skriver vara växtvärk i livmodern och effekterna av att ligamenten (som livmodern hänger i) dras ut. Mens kan man nog få innan man slutat med medicin om det är negativt men östrogen och proggisar stänger egentligen av de egna hormonsignalerna. Därför inleds många behandlingar även med nedregleringssprutor (procren, zoladex) för att helt stänga av de egna hormonsignalerna. Så vanligast är nog att mensen kommer först efter att man slutat med medicinen vid negativt resultat. Efter en tid i denna värld känns detmdock som att alla varanter är möjliga och det mesta är individuellt. Hoppas att ni snart hänger här i tråden NY I GBG ocg lelle 75Bra skrivet! Bra sammanfattning. Allt är ju möjligt som sagt. Jag har bara blödit innan medicinslut när jag varit gravid. D.v.s. har aldrig blödig på ett misslyckat försök utan att först slutat med medicinerna.