Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Osäker mamma

tNej, nej, nej. Spädbarn behöver inte fasta rutiner på det viset. Det är i så fall endast för föräldrarnas skull och inte för barnet. Det vetigaste man kan göra är att följa barnets rytm så att han/hon i lugn och ro kan hitta sitt eget sömnmönster, lära känna den egna kroppens signaler på hunger, trötthet etc. Det ger sunda vanor. Äter gör man när man är hungrig och sover när man är trött, inte efter schema.

Det är inte så lätt att vara förstagångsmamma . Hacka inte ner på dig själv. Alla känner sig osäkra på ett eller annat sätt.

Du har ett fullkomligt normalt barn som inte vill vara på egen hand. Här löser vi det genom att bära i sjal och ergonomisk bärsele. Ta och skaffa ett bra bärredskap. känns sjal främmande så en bra ergonomisk bärsele. Då får du händerna fria och liten är nöjd och glad i famnen.

Små barn är ofta lite gasiga beroende på omogna tarmar. Det vanligaste är annars att de sväljer luft vid amning. Har du mycket mjölk? Testa i så fall att liggamma ofta (då rinner mjölken långsammare). Du kan också blockamma = amma från samma bröst 2-3 amningstillfällen på raken. Då får barnet även i sig den fetare som är lugnare för magen.

• Flickan och kråkan
    JLi skrev 2013-05-23 19:08:47 följande:
    Ja mjölk har jag, ibland sprutar det så han får hela ansiktet fult hehe... han sover bra på natten då jag endast liggammar så det ligger nog nånting i det.
    Jag har en bärsele som jag testat men den tycker han inte om, får nästan panik i den! Det är verkligen jobbigt att han vaknar så fort man lägger ner honom, eller stannar vagnen osv. orkar inte gå runt hela dagarna med honom, plus att jag inte hinner göra nånting nästan... blir så trött och frustrerad av det här problemet :/
    Men då tror jag det är där magproblemet ligger. Undvik att amma i madonnaposition (liggande barn i sittande mammas famn). Det är värst ur svälja luft synpunkt. Liggamma när du kan. Försöka annars att amma så att han sitter mer upprätt. Blockamma!

Helt normalt att han inte vill vara eller sova själv. Snarare regel än undantag. Prova att stoppa i honom i bärselen utomhus där det finns mycket som distraherar och när han är mätt och nöjd.  
Svar på tråden Osäker mamma