Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Here we go again... Suck!

Nyfniken83 skrev 2013-05-22 19:30:28 följande:
    Hej!

Blev diagnostiserad med PCO för cirka fem år sedan. Fick en dos med pergo som inte hjälpte och blev sedan hemskickad med uppgiften att gå ner i vikt. Sen separerade jag och min dåvarande man och jag blev singel. Skönt! Barnlängtan försvann dock inte. Jag gick ner i vikt. 55 kg för att vara exakt. Har nu träffat mannen i mitt liv och vi vill så gärna ha barn. Har varit tillsammans ett år och ska till doktorn den 4 juni. Jag undrar nu hur allt kommer att gå till. Blir det en ny utredning? Kommer jag att få ett nytt försök med pergo. Kanske prova hormonsprutor? Jag känner mig rädd, nervös och förväntansfull.

Har någon varit i min sits??

Kanske ska tillägga att trots den stora viktnedgången så upplever jag inte att mina PCO-besvär blivit bättre..

Snälla hjälp!
    Hej har själv PCO fick diagnosen när ajg och min sambo hade försökt få barn i 1år men fick ingen mer hjälp en att kolla mig och sambons simmare var som tur va inge fel på sambon. 
    Men fick ingen mer hjälp för att ajg vägde för mycket.
    Gjorde då en GBP opertion januari i år.
    Gått ner 32kg nu och hoppas på att vi snart kan bli gravida på egen hand för av gyn kommer vi nog inte få hjälp förens 1år har gått efter operationen.
    Har nu försökt få bar i 2år redan riktigt jobbigt är de.
    Jag tror att efter som du redan har diagnosen så tror ajg du akn få hjälp med tabletter m m utan att de ska gå ett år för er annars om dom  frågar hur länge ni har försökt säg att ni har försökt ett bra tag själva.
    Ring och kolla med dom.
    Kram 
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-22 21:38:10 följande:
    Ja jag har ju tid den 4 som sagt så orkar inte ringa å tjata.. Vi har ju inte försökt aktivt i ett år men vi har heller inte skyddat oss på hela året. Men jag lär nog säga att vi försökt längre för att gardera oss. Vi vet ju liksom vad felet är och då känns det som att det inte borde vara så krångligt. Vi vet att det inte är något fel på honom. Det känns som att du å jag ungefär är i samma sits. Vi får följas åt och peppa varann! Kram
    Men vad skönt att ni sa få gå dit säg då att ni försökt i drygt ett år och vill ha hjälp, får inte ge dig tjata tjata. 
    De har jag varit dålig på och kanske var de därför jag inte fick någon hjälp alls nu.
    Jag testar äl tester nu men kan ju ge falsk + när man har PCO känns så hopplöst med allt. 
    Trodde de skulle bli bättre med PCOn när jag har gått ner mina 32kg men tror inte de.
    Kram

• MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 11:51:56 följande:
    Jag trodde också det skulle bli bättre i och med viktnedgång men märker typ ingen skillnad.. Kanske att det inte riktigt är lika långt mellan mensen men fortfarande för lång tid för att det ska vara normalt.
    Jag ska verkligen stå på mig nu och se till att det händer något.. Jag menar åren går och det skulle ju vara jobbigt om det blir försent till slut. När ska du till läkaren igen då? Kram
    Känner så också eller ja de som har hänt är att min cykel har blivit kortare förut kunde jag ha 45-80 dagar i mellan nu är de nere på 35-36dagar eller ja har varit de 3 av 4månader nu efter min GBP operation. 
    De är väll rätt normalt endå?
    Ja jag vet inte har inte fått någon tid gyn läkaren sa hör av dig när de gått 1år efter operationen men vill inte vänta så länge ju sambon är 40år och jag 23år vill ha barn ihop och kämpat så länge.
    Kram 
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 17:26:21 följande:
    Men gå till en annan läkare! Varför vänta ett år. Vart bor du?
    Får se om en annan gyn läkare kan ta i mot mig. 
    För dom säger att under de första året som GBP opererad går man ner så mycket i vikt men jag går ner lite då och då står ofta stilla i vikt någon vecka sedan gå ner igen.
    Jag bor i Gävleborg.  
  • MiaIa 90
    Pepsi skrev 2013-05-23 17:32:17 följande:
    Jag vill inte vara negativ. men i visa landsting måste man vara 25 för att få hjälp. Men du kanske kan gå privat?
    Har fått hjälp med att kolla sambon och kolla mig med ul var så dom såg såg att jag har PCO sedan sa den läkaren jag var hos att om du inte har blivit gravid så kan du höra av dig efter 1år efter operationen men vill inte vänta så länge.
  • MiaIa 90
    Pepsi skrev 2013-05-23 17:38:06 följande:
    Hur stort BIM har du? För dom har ju visa regler för när de hjälper till. Uppfyller du dom kraven tycker jag att du ska tjata på.
    Just nu har jag 40 tror jag vet inte vad dom har för gräns här får kolla upp de men endå gått ner 32kg och 12 bmi punkter sedan november:).
    Men ska nog ringa och kolla med dom. 
  • MiaIa 90
    Pepsi skrev 2013-05-23 17:44:52 följande:
    Jag tror att det är 35 i BMI som man ska ha för att de ska hjälpa en. En nära vän till mig fick inte hjälp för att hon vägde för mycket. Men kämpa på du är ju snart där :)
    Jo får se vad dom säger. 
    Kanske bara geller ivf jag behöver ju bara hjälp med tabletter i så fall. 
  • MiaIa 90
    Pepsi skrev 2013-05-23 19:20:28 följande:

Min vän fick inte ens hjälp med tabletter för att hon hade för högt BMI, men tror det kan variera från läkare tillläkare om de hjälper eller inte.
    Jo de kan de ju vara tyvärr. 
    Får se vad dom säger.
    Kan inte vänta för länge för har redan väntat två år för att få hjälp.

• MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 21:29:51 följande:
    Men oavsett BMI så ska man ju få hjälp efter ett år... Jag har själv gjort en GBP och det var så jag lyckades gå ner mina 55 kg. E ju inte "smal" ännu, har väl typ 15 kg kvar. Men jag ska fan ha hjälp nu ;)
    Tiden går och jag vill inte hinna bli 40 år innan dom hjälper mig. Fan jag tycker att det är så orättvist mot min man också. Det är ju inget fel på honom och han står och stampar på samma ställe som jag.
    Åhh vad mycket du gått ner grattis:).
    Jo de är oretvis tycker man ska få bestämma själva när man vill skaffa barn och få hjälp.
    Jag ska inte ge mig vill och måste få hjälp.
    Är inget fel på min sambo heller och jag är ju 23år i för sig men samboon min är 40år och vill ju inte vänta hur länge som hälst innan man får en bebis. 
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 21:54:03 följande:
    Tack! Å grattis till dig också. Om din karl e 40 så förstår jag att ni inte vill vänta så länge till. Och till saken hör att man faktiskt inte vet hur lång tid det kommer ta när man väl får hjälp..
    Ne precis så är de ju och när man inte vet om man har en bra äl själ heller.
    Får köra denna månaden med äl tester och om de inte tar sig denna gången ringer jag gyn och kolla med dom vad för hjälp man kan få. 
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-07-28 19:26:53 följande:
    Plussade idag!!! Kan inte fatta det!
    G vad roligt jätte grattis:).
    Här fortsätter man att kämpa på mot ett +. 
Svar på tråden Here we go again... Suck!