• Nyfniken83

Here we go again... Suck!

Hej!

Blev diagnostiserad med PCO för cirka fem år sedan. Fick en dos med pergo som inte hjälpte och blev sedan hemskickad med uppgiften att gå ner i vikt. Sen separerade jag och min dåvarande man och jag blev singel. Skönt! Barnlängtan försvann dock inte. Jag gick ner i vikt. 55 kg för att vara exakt. Har nu träffat mannen i mitt liv och vi vill så gärna ha barn. Har varit tillsammans ett år och ska till doktorn den 4 juni. Jag undrar nu hur allt kommer att gå till. Blir det en ny utredning? Kommer jag att få ett nytt försök med pergo. Kanske prova hormonsprutor? Jag känner mig rädd, nervös och förväntansfull.

Har någon varit i min sits??

Kanske ska tillägga att trots den stora viktnedgången så upplever jag inte att mina PCO-besvär blivit bättre..

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Here we go again... Suck!
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-22 19:30:28 följande:
    Hej!

Blev diagnostiserad med PCO för cirka fem år sedan. Fick en dos med pergo som inte hjälpte och blev sedan hemskickad med uppgiften att gå ner i vikt. Sen separerade jag och min dåvarande man och jag blev singel. Skönt! Barnlängtan försvann dock inte. Jag gick ner i vikt. 55 kg för att vara exakt. Har nu träffat mannen i mitt liv och vi vill så gärna ha barn. Har varit tillsammans ett år och ska till doktorn den 4 juni. Jag undrar nu hur allt kommer att gå till. Blir det en ny utredning? Kommer jag att få ett nytt försök med pergo. Kanske prova hormonsprutor? Jag känner mig rädd, nervös och förväntansfull.

Kanske ska tillägga att trots den stora viktnedgången så upplever jag inte att mina PCO-besvär blivit bättre..

Snälla hjälp!
    Hej har själv PCO fick diagnosen när ajg och min sambo hade försökt få barn i 1år men fick ingen mer hjälp en att kolla mig och sambons simmare var som tur va inge fel på sambon. 
    Men fick ingen mer hjälp för att ajg vägde för mycket.
    Gjorde då en GBP opertion januari i år.
    Gått ner 32kg nu och hoppas på att vi snart kan bli gravida på egen hand för av gyn kommer vi nog inte få hjälp förens 1år har gått efter operationen.
    Har nu försökt få bar i 2år redan riktigt jobbigt är de.
    Jag tror att efter som du redan har diagnosen så tror ajg du akn få hjälp med tabletter m m utan att de ska gå ett år för er annars om dom  frågar hur länge ni har försökt säg att ni har försökt ett bra tag själva.
    Ring och kolla med dom.
    Kram 
  • Nyfniken83

Ja jag har ju tid den 4 som sagt så orkar inte ringa å tjata.. Vi har ju inte försökt aktivt i ett år men vi har heller inte skyddat oss på hela året. Men jag lär nog säga att vi försökt längre för att gardera oss. Vi vet ju liksom vad felet är och då känns det som att det inte borde vara så krångligt. Vi vet att det inte är något fel på honom. Det känns som att du å jag ungefär är i samma sits. Vi får följas åt och peppa varann! Kram

• MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-22 21:38:10 följande:
    Ja jag har ju tid den 4 som sagt så orkar inte ringa å tjata.. Vi har ju inte försökt aktivt i ett år men vi har heller inte skyddat oss på hela året. Men jag lär nog säga att vi försökt längre för att gardera oss. Vi vet ju liksom vad felet är och då känns det som att det inte borde vara så krångligt. Vi vet att det inte är något fel på honom. Det känns som att du å jag ungefär är i samma sits. Vi får följas åt och peppa varann! Kram
    Men vad skönt att ni sa få gå dit säg då att ni försökt i drygt ett år och vill ha hjälp, får inte ge dig tjata tjata. 
    De har jag varit dålig på och kanske var de därför jag inte fick någon hjälp alls nu.
    Jag testar äl tester nu men kan ju ge falsk + när man har PCO känns så hopplöst med allt. 
    Trodde de skulle bli bättre med PCOn när jag har gått ner mina 32kg men tror inte de.
    Kram

• Nyfniken83

Jag trodde också det skulle bli bättre i och med viktnedgång men märker typ ingen skillnad.. Kanske att det inte riktigt är lika långt mellan mensen men fortfarande för lång tid för att det ska vara normalt.
    Jag ska verkligen stå på mig nu och se till att det händer något.. Jag menar åren går och det skulle ju vara jobbigt om det blir försent till slut. När ska du till läkaren igen då? Kram

• MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 11:51:56 följande:
    Jag trodde också det skulle bli bättre i och med viktnedgång men märker typ ingen skillnad.. Kanske att det inte riktigt är lika långt mellan mensen men fortfarande för lång tid för att det ska vara normalt.
    Jag ska verkligen stå på mig nu och se till att det händer något.. Jag menar åren går och det skulle ju vara jobbigt om det blir försent till slut. När ska du till läkaren igen då? Kram
    Känner så också eller ja de som har hänt är att min cykel har blivit kortare förut kunde jag ha 45-80 dagar i mellan nu är de nere på 35-36dagar eller ja har varit de 3 av 4månader nu efter min GBP operation. 
    De är väll rätt normalt endå?
    Ja jag vet inte har inte fått någon tid gyn läkaren sa hör av dig när de gått 1år efter operationen men vill inte vänta så länge ju sambon är 40år och jag 23år vill ha barn ihop och kämpat så länge.
    Kram 
  • MiaIa 90
    Nyfniken83 skrev 2013-05-23 17:26:21 följande:
    Men gå till en annan läkare! Varför vänta ett år. Vart bor du?
    Får se om en annan gyn läkare kan ta i mot mig. 
    För dom säger att under de första året som GBP opererad går man ner så mycket i vikt men jag går ner lite då och då står ofta stilla i vikt någon vecka sedan gå ner igen.
    Jag bor i Gävleborg.  
  • Pepsi
    Nyfniken83 skrev 2013-05-22 19:30:28 följande:
    Hej!

Snälla hjälp!
    Fick du bara enkeldos när du fick pröva förra gången?
    Troligast blir väl att du får pröva enkel igen med tanke på att du gått ner i vikt. Sen blir det antagligen dubbel om inte enkeldosen fungerar...Skulle inget av dom fungera så kan man testa trippeldos oxå. Sist kommer hormonsprutor. Det är vad läkaren sa till mig förra året när vi började vår resa emot en bebis :)
  • Pepsi
    MiaIa 90 skrev 2013-05-23 15:31:41 följande:
    Känner så också eller ja de som har hänt är att min cykel har blivit kortare förut kunde jag ha 45-80 dagar i mellan nu är de nere på 35-36dagar eller ja har varit de 3 av 4månader nu efter min GBP operation. 
    De är väll rätt normalt endå?
    Ja jag vet inte har inte fått någon tid gyn läkaren sa hör av dig när de gått 1år efter operationen men vill inte vänta så länge ju sambon är 40år och jag 23år vill ha barn ihop och kämpat så länge.
    Kram 
    Jag vill inte vara negativ. men i visa landsting måste man vara 25 för att få hjälp. Men du kanske kan gå privat?
  • Rikkitikki

Hej! Jag är inte i er situation, men för några veckor sedan tittade jag på food hospital. Där var en tjej med PCO och med hjälp av ändrade kostvanor, blev hennes bättre. Mensen mer regelbunden och hon mådde bättre i det stora hela. Vet inte om han blev gravid, vilket var hennes största önskan, då de bara visade resultatet av hennes nya kost och att värdena blev bättre. Kanske något ni vill kika på? Lycka till! Håller tummarna för er =)

Svar på tråden Here we go again... Suck!