Inlägg från: Fertilitetsresa |Visa alla inlägg
  • Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Dustpuppy skrev 2014-01-24 13:52:38 följande:
    Myra: långtidsodling är också möjligt, jag fick tillbaka 2 st 5-dagars, varav en blastocyst och en morula. Vet inte om man kan önska det, men Fertinova i Helsingfors tyckte att med vår långa behandlingshistoria var det bättre med långtidsodling. Dör de på vägen så slipper man onödiga ruvningar.
    Fråga dem om de rekommenderar det eller inte för er.

/Dustpuppy

Glömde säga: Vi fick 18 ägg (helt otroligt men så var det!) när jag kom dit berättade de att de fryst in fyra sen efter införing av två ägg odlade de vidare på resterande 12 ägg - så vi har även 12 blastocyter i Frysen!! Kan bli många syskon... ;)
  • Fertilitetsresa

Jag åkte i förväg för att vara i balans i kroppen, släppa jobbet och inte ha någon stress i kroppen utan fokusera till 100% på harmoni och mina fina i magen

• Fertilitetsresa
    Malma skrev 2014-01-29 20:02:02 följande:
    Hej,

Funderar över framtiden och behöver råd;
    Har ni tänkt berätta för era blivande barn att de blivit till genom ÄD eller hålla det hemligt - om det går?
    Om ni berättar tänker ni uppmuntra barnet att ta kontakt med äggdonatorn - den genetiska modern?
    Och hur och vilken ålder berättar ni för barnet?

Många funderingar , hur tänker ni?

För mig är det självklart att berätta, det är barnets rättighet tycker jag. i kommer berätta för våra barn från dag 1. Sedan tror jag mycket kommer ge med sig med tiden... Däremot berättar jag bara för allra närmaste familjen och vännerna, sedan får barnet bestämma vilka som ska veta.
    Dock kommer jag aldrig kalla donatorn genetisk moder, för hon är ingen mor - hon har inte lämnat något barn. Jag förstår vad du menar med det du skriver men det är just det här som skiljer låt oss säga adoption åt från donation. Vid ÄD har inget barn övergetts, ägg har donerats för att det ska BLI till. Donatorer kan ge njurar så att en människa kan leva, ge blod med mera. NU tänker jag att jag kommer berätta för barnet typ "vi fick åka till Finland för att hämta mammafrön, som vi blandade med pappas frö och la i maammas mage - och så blev till DU till!"
    Sedan när barnen blir äldre blir det ju lite mer biologisk fakta i det hela :)
  • Fertilitetsresa

Marianne76 det var just den formuleringen som hjälpte mig på vägen mot ÄD - insikten i att det ändå skulle bli mitt biologiska barn

• Fertilitetsresa
    Myra skrev 2014-01-31 19:40:44 följande:
    Tycker det är bra att frågor man funderar på lyfts fram. VI alla som går igenom en äggdonation har en lång resa bakom oss med mycket känslor bakom oss och massa erfarenheter. Att ställa sig om till hoppet att bli gravid själv på egen hand, sen hormonbehandling, IVF och tråkiga besked, livet rasar samman och sen försöka resa sig igen för ställa om sig till äggdonation och allt som hör till. Inga tankar och funderingar är fel, tror vi alla tänkt samma tankar ett par ggr. Tror det är nyttigt att fundera och beta av dom frågorna och bli mera säkrare/medveten hur man känner och tycker så dom inte kommer ifatt senare. 
    Det där med att ÄD barn är biologiska sa våra psykolog vid samtalet för lämoplighetsintyget. 

Klokt sagt och jag håller med! Det är en livslång process tror jag, fast på helt olika nivåer :)
  • Fertilitetsresa

Det är det gott om tid till JZ79! Det tar Max en halvtimme att gå till båten så det är lugnt :) grattis till stegen såhär långt!!

• Fertilitetsresa

Är det någon här som har fått återbetalning för ÄD av FK? Jag skickade in ansökan för 6 veckor sedan men har inget hört...

• Fertilitetsresa
    Myra skrev 2014-06-12 06:18:24 följande:
    Försäkringskassan ja men det som tog tid är Lanstinget man tillhör som försäkringskassan alltid frågar om man har rätt till ÄD IVF mm. 

Vad trött jag blir - ständigt dessa köer och väntetider :(
  • Fertilitetsresa
    Lillan15 skrev 2014-06-30 13:41:33 följande:

Trevlig sommar och semester på Er alla!

Lycka till!

Själv har jag lyckats och är i V.20+6 idag.

Grattis och glad sommar önskar jag DIG!!
  • Fertilitetsresa
    Myra skrev 2014-07-01 23:03:30 följande:

Avslaget damp ner i lådan idag från FK. Har 3v på mig att skicka in min överklagan till förvaltningsrätten. Blev förvånad att överklagan till förvaltningsrätten går via FK. 

Någon som överklagat och skickat in på tips?

Det dom bla vill ha med är varför jag vill att beslutet ska ändras och hur. 

Skrev ett ganska utförligt brev när jag hade möjlighet att ge mina synpunkter som jag tyckte att jag fick med väldigt mycket, ska ha det som underlag och korrigera det. Har inte läst den på länge men den borde funka. 

Jag har fått begäran om kompletteringar men inget beslut än... Så tyvärr har jag ingen kunskap, erfarenhet eller tips att delge dig :(
Svar på tråden Fertinova Helsingfors