Malma skrev 2014-01-29 20:02:02 följande:
Hej,
Funderar över framtiden och behöver råd;
Har ni tänkt berätta för era blivande barn att de blivit till genom ÄD eller hålla det hemligt - om det går?
Om ni berättar tänker ni uppmuntra barnet att ta kontakt med äggdonatorn - den genetiska modern?
Och hur och vilken ålder berättar ni för barnet?
Många funderingar , hur tänker ni?
För mig är det självklart att berätta, det är barnets rättighet tycker jag. i kommer berätta för våra barn från dag 1. Sedan tror jag mycket kommer ge med sig med tiden... Däremot berättar jag bara för allra närmaste familjen och vännerna, sedan får barnet bestämma vilka som ska veta.
Dock kommer jag aldrig kalla donatorn genetisk moder, för hon är ingen mor - hon har inte lämnat något barn. Jag förstår vad du menar med det du skriver men det är just det här som skiljer låt oss säga adoption åt från donation. Vid ÄD har inget barn övergetts, ägg har donerats för att det ska BLI till. Donatorer kan ge njurar så att en människa kan leva, ge blod med mera. NU tänker jag att jag kommer berätta för barnet typ "vi fick åka till Finland för att hämta mammafrön, som vi blandade med pappas frö och la i maammas mage - och så blev till DU till!"
Sedan när barnen blir äldre blir det ju lite mer biologisk fakta i det hela :)