• Virvla

Fertinova Helsingfors

Vi hade två blastocyster och två morula på lördagen. Vi satte in den bästa och ska få besked idag om hur många som gick att frysa. Så över förväntan! Glad att det blev en insättning, var ganska nervös lördag morgon. Vi sov på Hotell Fabian som låg på en parallellgata till kliniken. Jättebra hotell, kan verkligen rekommenderas! Nu är det bara att vänta...

• Virvla

Tack ah11 och Fertilitetsresa!
    Känner mig kluven, å ena sidan känner jag mig konstigt lugn den här gången. Å andra sidan känns det som ett omöjligt uppdrag att ta sig igenom tiden fram till TD 2/11. Vill tjuvtesta, eller i nästa stund inte testa alls... Har lite molvärk, men inga ömma bröst vilket jag brukar få... Skönt att ha er att dela resan med!

• Virvla

Inatt vaknade jag halv två och var rejält illamående. Tänkte inte så mycket, bara tog fram ett test. Det blev två streck... teststräcket är svagt, men tydligt synligt. Hoppet lever, riktig testdag på lördag. Kanske, kanske kan det gå vägen...

• Virvla

Misskitty: Inget säkert ännu, men tack!

Hur Fertinova gör med infrysning tror jag beror lite på hur många embryon det är som ska frysas och vilken kvalitet de har. Vi fick tre till frysen. De frystes i två strån. Det bästa för sig och de två som var något långsammare för sig.

• Virvla

Tack Misskitty och Fertilitetsresa!

Nytt test idag, det var starkare. Nu är det bara att hoppas att Grynet vill stanna kvar också. Sist fick jag MA som upptäcktes i v 9. Har lite svårt att våga tro på det förrän jag sett ett hjärta som slår...

MissKitty: Grattis till sju till frysen! Det är ju superbra!

• Virvla

Idag är det officiell testdag. Starkt plus, eller hur?! Mår illa när jag blir hungrig. Har bokat in VUL den 18:e. Trevlig helg till er!

• Virvla

MissKitty: vi fick välja och valde att sätta in ett. Vi frågade om hur det gått med de andra embryona. Jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad, det är mest som jag tänker att de som nått blastocyst redan lördag morgon var lite snabbare än de som kom dit senare under dagen. Jag tänker att det kan vara en skillnad, men säkert är det inte.

• Virvla

Fertilitetsresa: spännande! Hoppas på många fina äggblåsor! Låter som du har en fiin slemhinna på G, den hinner ju dessutom växa till sig lite till innan det är dags.

Myra: slemhinnan ska vara över 8 mm. Östrogentabletterna hjälper till att bygga upp en fin slemhinna. Det kan också vara bra att äta E-vitaminrik mat som t ex avokado och vetegroddar.

• Virvla

Fertilitetsresa: spännande! Blir du kvar några dagar kan jag verkligen rekommendera en liten restaurang som heter Spis. Ligger två gator bort från kliniken. Det var en upplevelse att äta där! Hotell Fabian var också suveränt, men du kanske har bokat boende redan?

• Virvla

Fertilitetsresa: Grattis till det superfina resultatet!! Låter som en riktigt bra donator!

• Virvla

Myra: Det psykologen är mest intresserad av är ATT ni tänker berätta för barnet och helst tidigt. HUR är något ni kan fråga om råd kring. Vår psykolog rekommenderade att göra som en slags bilddagbok el liknande under processens gång att kunna ge till barnet längre fram. "Här är vi påväg till kliniken" och liknande... Hon tyckte att man kunde börja berätta tidigt att man berättar "sagan om när du blev till" och låter den följa barnet. Hon menade också att barn brukar börja fundera på hur barn blir till i treårsåldern och då kan man svara enkelt på just det barnet frågar om. Förstår att du tänker på det, det gör jag med!

Idag har vi varit på VUL och för första gången fått se ett hjärta som slog. Embryot ligger lite före sin kurva och är 9,8 mm istället för 8mm som beräknat. Skönt när det avviker åt det hållet! Vi är väldigt lättade nu. Sist vi kom så här långt fick vi veta att embryot dött...

• Virvla

Fertilitetsresa: Tråkigt att höra att du blöder, vet vilken panikkänsla det kan ge. Hur är det idag? Har det avstannat eller blöder du fortfarande. Jag blödde i början (V5+3) det avstannade efter några timmar och har endast haft mindre spottings efter det. När har du tid för VUL? Kanske kan du få komma tidigare...

Vi var på spec.mödravården i onsdags och såg vår lilla sprattla omkring v. 9+2. Det kan gå bra trots blödningar... Hoppas och håller tummar för dig! Kram

• Virvla

Fertilitetsresa: att du slutat blöda är ett gott tecken! Hoppas du fått ta ett prov nu och att du får svaret snabbt så du slipper gå och oroa dig. Kram

• Virvla

Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.

Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.

• Virvla

Myra skrev: "Hur ser det ut får dig? är du under eller över 40?

Jag har suttit och läst och skrivit hela helgen känns det som, det snurrar i skallen och man blandar ihop alla lagar. men så precis dök den här funderingen upp. Nu är jag över 40 och du kanske inte är i samma situation som mig. Men jag delar med mig ändå ifall det är andra som är i samma situation. "

Tack för att du delar med dig!! Jag blir snart 36, men landstinget har sagt nej till ÄD och endast motiverat det med att jag ju fått tre IVF försök. Jag frågade om ÄD redan efter vårt andra IVF, men fick då svaret att det var helt otänkbart med remiss till detta då det inte fanns någon anledning till att vi inte skulle kunna lyckas med IVF. Nu efter sammanlagt 6 IVF försök (varav ett med spermiedonation) där det visat sig att äggen inte blir befruktade utan ICSI och att embryona slutar utvecklas dag tre står det ganska klart att mina ägg inte är bra. Jag är gravid i v 20 efter vårt första ÄD... Jag har skickat in ansökan och hoppas på att försäkringskassan fortfarande håller fast vid att landstingens ekonomiska motiv till att hålla ned antal försök inte utgör grund för avslag... Jag hoppas verkligen att dina ansträngningar ger resultat och att du får rätt i slutänden!

• Virvla
    Myra skrev 2014-03-31 18:55:59 följande:

Ni som gjort äggdonation i Finland, Fertinova. Vi var på besök där i början på Mars för första besöket. Äggdonationen kostar en summa. Men i min värld trodde jag att första besöket skulle ingå i hela äggdonations behandlingen. Proverna kan kan förstå men inte besöket. Totalt gick det på 300 euro. 170 för besöket.
    Hur har det varit för er?

För oss ingick priset för första besöket i behandlingskostnaden. Vi var i Helsingfors. Det kan vara nya regler nu dock då de fick ny ägare i somras.
  • Virvla

Idag är det exakt ett år sedan vi åkte till Helsingfors för insättning av vår första blastocyst någonsin. Efter 6 IVFer så var vi framme vid vårt första ÄD försök. Nu sitter jag här med världens finaste lilla kille i knät. Tänk att det lyckades tillslut efter 6 års kämpande. Det kan gå vägen till slut och då är det värt alla tårar och känslomässiga berg- och dalbanor. Styrka till er som fortfarande kämpar!

Svar på tråden Fertinova Helsingfors