Fertinova Helsingfors
Myra: Finland är ett tvåspråkigt land, så all myndighetsinformation finns på finska och svenska.
/Dustpuppy
Myra: Finland är ett tvåspråkigt land, så all myndighetsinformation finns på finska och svenska.
/Dustpuppy
Myra: här är den finska lagen om assisterad befruktning, på svenska:
www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20061237
/Dustpuppy
Woot!
Stort grattis!
Heehee, tänk om det är två?!?!
Såg du att Mirakel också plussade, var inte ni samtidigt i Finland?
/Dustpuppy, lite gråtmild för att det gått bra
Myra; Ja, kliniken kan inte påbörja behandling förrän de uppfyllt de lagkrav de har på sig att kolla lämplighet på ÄD-mottagaren, och där ingår alltid psykologbedömning (och diverse infektionsprover som HIV och liknande). Gäller både i Sverige och i Finland.
/Dustpuppy
Myra: Jag hade vissa provsvar från tidigare försök som fortfarande gällde, så dem behövde jag inte ta i Finland. Sedan orkade jag inte bråka med vårdcentralen hemma om de resterande, så de proverna tog jag på plats i Finland. Det kostar hur man än gör det, gick väl plus minus noll i och med att FK ersatte även proverna tagna i Finland.
Man gör det som är enklast och/eller billigast, har man en bra hemortsgynekolog/vårdcentral som ställer upp (om det är till landstingstaxa), då gör man det hemma. Får man ingen hjälp hemma, eller måste betala massor (prover tagna till privattaxa i Sverige får du inte ersatt), då gör man det i Finland istället (och det irriterande här är att precis samma prover tagna till privattaxa, men i Finland får du ersättning för).
/Dustpuppy
Myra: långtidsodling är också möjligt, jag fick tillbaka 2 st 5-dagars, varav en blastocyst och en morula. Vet inte om man kan önska det, men Fertinova i Helsingfors tyckte att med vår långa behandlingshistoria var det bättre med långtidsodling. Dör de på vägen så slipper man onödiga ruvningar.
Fråga dem om de rekommenderar det eller inte för er.
/Dustpuppy
Myra: när det gäller dagen för embryo transfer så tänk på att flyg kan bli försenade och inställda. Ta till god marginal tidsmässigt, det kan finnas en fördel med att komma redan kvällen innan och övernatta på hotell och sedan åka hem tidigt istället. Om du inte är på plats dagen för ET, så kan kliniken i värsta fall frysa in embryona för en senare (någon månad) frozen embryo transfer, men det kostar extra både i tid, pengar och ångest.
När det gäller blastocyster: vid långtidsodling har man nästan alltid färre embryon kvar än vid 2-3 dagars. I värsta fall dör alla och då blir det ingen insättning. Långtidsodling gallrar bort de embryon som i vilket fall som helst slutar växa på dag 2-3, men också lite svagare bra embryon. Miljön utanför livmodern är inte optimal.
Får man ingen ET, så betalar man mindre eller inget alls. Läs avtalet med kliniken.
I vårt fall valdes 5-dagars eftersom vi både har manlig och kvinnlig faktor.
Ägg som inte befruktas alls->Stor sannolikhet att det är fel på ägget
Embryon som slutar växa efter 2-3 dagar->Stor sannolikhet att det är fel på spermierna.
Vid insättning efter 2-3 dagar vet man inte om embryot tänker sluta växa eller inte och sätter i värsta fall in dåliga embryon med onödig ruvning som följd, vid 5-dagars har man kommit över den tröskeln. Kliniken tyckte att i vårt fall var det onödigt att chansa och sätta in 2-3-dagars, det hade ju gått så dåligt 6 gånger tidigare i Sverige, så nu var det dags för annat.
Kliniken tog en ekonomisk risk med oss eftersom de valde 5-dagars, men ur ett patientperspektiv var det helt rätt. Risken föll ut positivt, och deras statistik fick ytterligare en st "Detta par fick ett barn efter behandling hos oss" att visa upp. Men det kunde också slutat med ingen embryo transfer och ytterligare behandlingar att genomlida.
/Dustpuppy
Myra: 5 Ivf (icsi) i Sverige, 1 ÄD (icsi) i Estland. Vi hade i första hand manlig faktor, senare även kvinnlig och 2:a ÄDn i Finland var första behandlingen med annat än 3-dagars. Ingen visste om de tidigare embryona dog på 3:e dagen pga dåliga spermier, eftersom de sattes in på 3:e dagen.
En annan kvinnas ägg borde funka bra med 2-dagars, men om det inte gör det kan 5-dagars vara en idé. Om det är fel även på spermierna alltså.
Av våra 8 donatorägg var 2 omogna, 2 obefruktade, 2 slutade växa efter 3 dagar och 2 sattes in.
/Dustpuppy
F*n skrev långt svar och blev utloggad. Med Vikingline reguljärt Sto-Hel-Sto i B2P-hytt utresa 11/6 och hemresa 12/6, 2 personer utan bil, men med Viking clubkort (gratis, och gäller så fort man skaffat det): totalt 720 kr.
/Dustpuppy
Direktflyg Got-Hel tur och retur, 2045 kr för 2 personer på Finnairs site. Man hittar betydligt billigare mhja www.reseguiden.se
jag sitter med en surfplatta som bråkar, så jag kan inte kolla Reseguiden.
/Dustpuppy
Flygpriset blev fel, det ska vara gånger 2.
/Dustpuppy
Fast båten är framme kl 09:50, det tar högst en halvtimme att gå långsamt till kliniken. Jag kollar tidtabellen för säkerhets skull, BRB.
/Dustpuppy
18/6 är båten framme i Helsingfors kl 09:50.
Utresa 17/6 16:30 hem 18/6 kl 18:15. 920 kr i B2P-hytt.
Mindre stress än med flygbyte? Om du kan Göteborg, så är det ungefär lika långt som från Centralen till Kopparmärra, kanske kortare.