• JZ79

Fertinova Helsingfors

Hej på er, har läst tråden ett tag för att suga åt mig information och samla mod att själv kontakta Fertinova och förhoppningsvis få hjälp med äggdonation. Nu hoppar jag gärna in här och behöver råd.

Idag har jag och min man fått ett mail att de har en tid till oss för ett första besök i juni kl 12. Vi skulle sedan träffa läkare 12.40. Ni som varit där..hinner vi med en båt hem till Sverige som går ca 17.00?? Frågade hur lång tid besöket skulle ta med fick då till svar att vi ska vara där kl 12 och sen träffa dr kl 12.40 Borde väl inte ta hela eftermiddagen? Maken skulle lämna prov så fort vi kom till kliniken..

• JZ79
    Fertilitetsresa skrev 2014-03-18 14:13:21 följande:
    Det är det gott om tid till JZ79! Det tar Max en halvtimme att gå till båten så det är lugnt :) grattis till stegen såhär långt!!
    Tack =) Då ska vi försöka boka båt (eller flyg, men tror inte det billigare). Har tittat på vikingline och siljaline hitills, skiljer ca 500:- mellan dessa. Då tar vi enklaste hytten och ej räknat med måltider. 2700kr är det billigaste båtresan jag hittat hitills, för 2 personer. Nån som vet vart det går att hitta ännu billigare resor? Tips mottages tacksamt Glad
  • JZ79

Hej..jag igen

Någon som tagit flyg Landvetter-Helsingfors? Billigaste resan 2000kr för två personer, men då är det byte i Riga. Hinner man byta flyg på en timme? Känner mig osäker och livrädd att missa läkartiden..Allt hänger ju isf på att flygen går i tid och bytet i Riga går smidigt..

• JZ79
    Dustpuppy, tack! Hittade flyg Landvetter-Gbg ca 2000kr för 2 personer tur och retur (då byter man i Riga, men det borde väl gå, vi kommer inte ha något bagage så hoppas 1 timmer räcker för flygbyte.. Hittade någon sida som sökte på alla lediga flyg. 18/6 kl12 ska vi vara där så den där båtresan funkar inte. Bra att det där clubkortet är gratis, kan vara bra att ha då vi lär göra mer än en resa. När jag sökte på resor 18/6 på vikinglines hemsida skulle det kosta över 3000? Silja line var billigare.. Jaja, får surfa lite till imorgon, blev så glad idag när vi fick en tid att allt bara snurrar, haha!
  • JZ79
    Dustpuppy skrev 2014-03-18 19:39:04 följande:
    18/6 är båten framme i Helsingfors kl 09:50.
    Utresa 17/6 16:30 hem 18/6 kl 18:15. 920 kr i B2P-hytt.

Mindre stress än med flygbyte? Om du kan Göteborg, så är det ungefär lika långt som från Centralen till Kopparmärra, kanske kortare.
    Tusen tack! Har ni registrerat mig för ett viking line clubkort, finns ju massor med pengar att spara!! Resor från min stad till Sthlm fixar vi nog rätt billigt med någon buss eller tåg. Inte så hemma i Gbg. Med såhär bra priser med båt så tar vi nog det, så får vi lite minisemester på köpet.
    ÅTerigen, tack!! Har sett ditt nickname lite överallt och du är så fantastisk som hjälper till och delar med dig av din kunskap {#emotions_dlg.flower}
  • JZ79
    Stockholm ti 17/6/2014 kl 16.30 - Helsingfors on 18/6/2014 kl 09.50 Mariella Personer: 2 Vuxna Hytt: 1 B2P Inside Piccolo
     Helsingfors on 18/6/2014 kl 18.15 - Stockholm to 19/6/2014 kl 10.00 Mariella Personer: 2 Vuxna Hytt: 1 B2P Inside Piccolo

Totalt: 2520,00 SEK

? Får det inte billigare trots att jag knappat in mitt kundnr...
  • JZ79

Glöm mitt tidigare inlägg, räckte inte med att bara klicka i kundnummer.. Nu har jag hittat samma billiga resa som du Dustpuppy Nu ska jag sluta spamma denna tråd om resor :P

• JZ79

..någon som vet en psykolog i närheten av Göteborg som skriver utlåtande för äggdonation??

Vi har nu varit på Fertinova för konsultation och står i kö. De hade några psykologer de samarbetar med men vi måste isf åka till Malmö..tänkte om det finns någon på närmare håll. Tacksam för tips :)
    Vi är helnöjda med vårt besök på kliniken och läkaren tror det blir vår tur i januari, känns helt otroligt att det äntligen händer något!! Fortfarande ca 1,5 år innan i vi är framme i kön på Sahlgrenska nämligen..

Dustpuppy, tusen tack för tipset om viking lines kundklubb, vi reste otroligt billigt nu så vi passade t om på att stanna några dagar extra och bodde på hotell i Helsingfors Solig

• JZ79

Efterlyste ju tips på psykolog, men det har löst sig..helt otroligt Igår fick vi mail från 2 psykologer som kan hjälpa till med utlåtande. En i Göteborg och en i staden där vi bor. Tänk att vi fick napp på 2 st en lördag Psykologen i vår stad berättade att hon skrivit flera sådana intyg. Känns intressant och inte så ensamt att fler par i vår stad gått/går igenom ÄD.

• JZ79
    Myra skrev 2014-08-10 07:59:35 följande:

Fått veta från Fertinova att kötiden framflyttad en månad till. Så troligen November. Det är 18 par före oss. Men så många före oss får man kanske räkna med att det kanske blir i December. 

Åh nej, är kön längre? Meddelar de alla i kön eller frågade du? Läkaren trodde i juni att det skulle bli vår tur i januari, senast februari..men kanske det är ytterligare en månad nu då.. Tröttsamt att vänta..Obestämd
  • JZ79
    Myra skrev 2014-09-17 20:07:02 följande:

Mailat idag med fertinova Helsingfors o dom verkar ha problem med kön o framflyttad till Dec nu. Hon frågade om jag kan tänka mig Fertinova Tammerfors om ev kan hjälpa oss snabbare. Mailat dom idag för att se vad som säger. Någon som varit där?

Ojdå, måste nog maila Fertinova Helsingfors jag också då. Verkar som det är flera månaders extra väntetid.. :/ Har inte vågat maila än, vill väl inte höra svaret.. Varit ganska inställd på januari/februari för oss eftersom läkaren sa så... Bra ändå att de kan erbjuda hjälp på en annan klinik, fast jag vet inte mkt om Åbo eller Tammersfors. Måste ju vara lätt att ta sig dit också i så fall.
    Har ni bestämt hur ni ska göra?
  • JZ79

Myra, ojdå..har Åbo inga väntetider? Eller så kanske de som fått vänta för länge på behandling i Helsingfors får förtur. Ska maila vår koordinator imorgon och fråga hur det ligger till med vår köplats då.
    Spännande att ni snart kommer vara igång då :) Låter bra att kliniken ligger centralt. Håll oss uppdaterade

Lillan15, grattis till graviditeten Snart är gossen här!

• JZ79
    Myra skrev 2014-09-25 16:29:14 följande:

Jag har redan får förslag på donator i Tammerfors. Känns väldigt speciellt. Min man ska resa endel framöver så hoppas dom hittar en i Åbo för jag tror inte vi hinner göra förrän mitten av nov.

Oj va snabbt de hittat donator! Solig Fast det tar väl lite tid innan behandling och sånt är igång så det kanske passar i november? Tar ni Tammersfors isf eller är det bara Åbo som gäller? Har ingen koll på vart Tammersfors ligger i Finland..men kanske går att åka båt och sen ta buss eller tåg dit..
    Själv väntar jag på svar från Helsingfors hur vi ligger till i kön..
  • JZ79
    Myra skrev 2014-09-26 06:30:47 följande:
    Hoppas du får bra svar från Helsingfors ang kö. Fråga annars om Åbo så ni slipper vänta. När var ni på första mötet i Helsingfors
    Vi var på första mötet i juni.
    Fick svar från koordinatorn igår. Hon skriver att de hoppas vi kommer igång som planerat, men att de har haft så många par i kön nu att den tyvärr blivit längre. Vi får gärna kontakta deras "systerkliniker" i Åbo eller Tammersfors om de kan hjälpa oss tidigare.

Var det ungefär ett sånt svar du fick? Måste man åka på ett nytt nybesök eller hur har de förklarat för er?

Vet inte hur vi ska göra. Mår just nu väldigt uselt i kroppen med inflammationer och äter mycket mediciner för reumatisk sjukdom. Behöver nog några månader på mig att få kroppen att må bra.Behandling betyder ju inga antiinflammatoriska mediciner för min del..
  • JZ79
    Myra skrev 2014-09-27 17:12:17 följande:

Svaret jag fick var att dom hade haft ett möte och dom erbjöd mig att kontakta Tammerfors. Jag kontaktade själv Åbo eftersom det är enklast att åka dit.

Jag mailade först Tammerfors eftersom dom nämnt dom. Kom sen på Åbo och mailade dom också. Åbo och Tammerfors har ju andra namn på finska och jag snurrade till det och blandade ihop dom jag mailade med. Jag trodde det var å o som hittar donator till mig men det var Tammerfors. Eftersom vi vill vänta till efter november pga att mannen är borta hoppas jag att Åbo hinner hitta en donator tills dess.

Känner du att kroppen är i obalans så följ din känsla o vänta ett tag.

Måste säga att det är så skönt att prata med någon som går igenom samma precis just nu. Har kontakt med andra som redan gjort behandling och fått barn. De kan svara på många frågor, men lite annat när någon ligger i samma "fas".
    Mailat Åbo nu och frågat hur det går till om vi skulle välja att göra behandling hos dom istället. Vore skönt om de kan få alla handlingar från Helsingforskliniken så vi slipper skicka alla papper och intyg igen. På Fertinovas hemsida står det att de inte har några köer alls för ÄD i Åbo och Tammersfors. Hade jag mått bra i kroppen hade jag varit överlycklig och suttit på en båt/flyg så fort som möjligt, men nu känns det lite delat. Får se vad de säger, lär ju ta någon månad eller två innan det är dags att få ett embryo och då är jag förhoppningsvis friskare i kroppen. Har några kg att gå ner också tänkte jag innan jag förhoppningsvis blir gravid
Svar på tråden Fertinova Helsingfors