• Malma

Fertinova Helsingfors

Hej,

Funderar över framtiden och behöver råd;
    Har ni tänkt berätta för era blivande barn att de blivit till genom ÄD eller hålla det hemligt - om det går?
    Om ni berättar tänker ni uppmuntra barnet att ta kontakt med äggdonatorn - den genetiska modern?
    Och hur och vilken ålder berättar ni för barnet?

Många funderingar , hur tänker ni?

• Malma

Hej Myra & Fertilitetsresa,  tack för era fina svar.

Jag har upplevt att speciellt den äldre generationen inte fullt ut accepterar ÄD och behandlar ÄD-barn som en adoption. T.o.m att ÄD barnbarn förringas jämfört mot biologiska barnbarn. Trist.

Alla vill gärna leta biologiska likheter och det kan kännas mycket känslosamt jobbigt ibland att höra. Därför kan det vara lättare att hålla tyst om det men att bara berätta för den närmsta kretsen och låta barnet själv bestämma när/om det vill berätta är en bra tips att gå tycker jag. Tror att det blir en katastrof om man inte berättar men om sedan barnet kommer fram till saken själv i tonåren eller senare. Samtidigt får man inse att barnet säkert är nyfiket på sin genetiska bakgrund och vill träffa ÄD, om det går.
    Barn är ändå bara till låns och man får vara tacksam att man får följa dem en bit i livet.
    ÄD barn är utan tvivel högt älskade och efterlängtade för att man kämpat så, och kanske älskar man dem mer än ett biologiskt barn.

• Malma
    Myra skrev 2014-01-31 19:40:44 följande:
    Tycker det är bra att frågor man funderar på lyfts fram. VI alla som går igenom en äggdonation har en lång resa bakom oss med mycket känslor bakom oss och massa erfarenheter. Att ställa sig om till hoppet att bli gravid själv på egen hand, sen hormonbehandling, IVF och tråkiga besked, livet rasar samman och sen försöka resa sig igen för ställa om sig till äggdonation och allt som hör till. Inga tankar och funderingar är fel, tror vi alla tänkt samma tankar ett par ggr. Tror det är nyttigt att fundera och beta av dom frågorna och bli mera säkrare/medveten hur man känner och tycker så dom inte kommer ifatt senare. 
    Det där med att ÄD barn är biologiska sa våra psykolog vid samtalet för lämoplighetsintyget. 
    Ja, mycket fint skrivet - precis så är det.

Majoriteten av inläggen i alla ÄD trådar handlar om tekniska frågor som ska hjälpa en att bli gravid, vilket är mycket bra tycker jag annars hade jag aldrig blivit gravid om jag inte läst alla era inlägg och testat nya vägar som alla ni med lång erfarenhet av ÄD har testat och lyckats med. Så kämpa vidare alla ni som längtar efter ert första barn !!! Det ska lyckas så fortsätt kämpa!

Men när man sitter med med prinsessan i famnen så kommer nya funderingar relaterade till ÄD som inte tas upp någonstans, alla trådar är fokuserade på att bli gravid med ÄD och inte om bekymmer relaterade till ÄD efter födseln.  Funderar över hur andra ÄD mammor upplever sin situation med barnet/barnen.

Jag känner mig osäker på skillnaden mellan biologisk och genetisk; att man föder ÄD barn ger (förhoppningsvis) moderskänslor och man ger barnet en annan miljö att växa upp jfm genetiska modern, men något annat är det väl inte? Det är det där med arv (gener) & miljö för en individ båda är viktiga och bestämmer ens framtid. Därför ser jag ÄD som ett mellanting av genetiska barn och adopterade barn - liknande problemställningar men inte fullt ut som vid adoption kan dyka upp.
  • Malma

Kämpa på Myra med överklagandet !!! FK gör allt för att begränsa utläggen för vård utomlands och det är gratis att överklaga även efter avslag från Förvaltningsrätten. Överklagandet vidare till Kammarrätt, Högsta domstol och i slutändan EU-domstolen kräver hjälp från advokater för att lyckas och då blir det för dyrt och tidskrävande för oss vanliga människor att orka och ha råd att driva frågorna vidare trots att vi har rätt. Tycker att det är fel att tiden för överklagandet för oss individer är relativt kort ett par veckor men att sedan Förvaltningsrätt och vidare instans kan ta 1-2 år på sig att svara - och de har en stab med jurister medan vi utan juristutbildning ska samla ihop ett svar på ett par veckor.

Tack Virvla för tipset med epigenetik, det var intressant läsning och inget jag visste om.
    Jag tror personligen fortfarande att man mest bidrar till att ge sitt immunförsvar till barnet och att man kan påverka barnet positivt/negativt genom sin kost och levnadsstandard under graviditeten precis som under vilken graviditet som helst. Jag tror att barnet fortfarande liknar sina genetiska föräldrar, annars hade alla de barn som kommit till genom surrogatmödrarskap men med ägg och spermier från sina föräldrar inte liknat dem och det gör de. Vid surrogatmödrarskap i tex Indien borde epigenetik dessutom ha större genomslag då klimat, kost och levnadsstandard som påverkar barnet enligt epigenitik är annorlunda än jämfört om barnen blivit till i Finland eller Sverige.

Såg på nyheterna igår om ett par som gjort ÄD i Lettland, fått tvillingar, där pappan ändrat sig och gått till domstol för att få faderskapet för tvillingarna upphävt för att han endast ville ha ett barn, men vill upphäva faderskapet för båda barnen trots att det är hans genetiska barn.
    Kanske är inte alltid mannen helt med i drömmen att få barn genom ÄD.

• Malma

Lycka till Myra !!!

Hur har du tänkt lägga upp samtalet?

Mina tips - om du behöver några Skrattande - är att be om blastocyster - 2 st - om du vågar risken med tvillingar (kan bli komplicerad graviditet + men för livet för din del), med blastocyster så har åtminstone jag och många med mig som försökt länge lyckats bli gravida.

Mediciner är också viktigt och vitaminer båda före och efter insättning; tex klexane, prednisolone, gonepeptyl spruta (tror du får den av Fertinova), E-& D-vitaminer, kalcium, folcyra, minialbyl, gravid vitaminer, ev. antibiotika .... bara för att nämna några (stavning på medicinerna stämmer säkert inte helt).

Svar på tråden Fertinova Helsingfors