Inlägg från: syntharen |Visa alla inlägg
  • syntharen

Vänsterhänt?

När kan man veta att ens barn är vänsterhänt? Min son är snart 3 och han använder i princip bara vänster hand när han ritar och plockar med saker. Han använder höger hand men aldrig när han ritar. Kan han vara vänsterhänt mån tro? Det spelar ju ingen roll men det är bara intressant att veta. Det lär ju visa sig längre fram men hur tidigt kan man se det? Ni som är vänsterhänta eller har vänsterhänta barn, hur tidigt kunde ni se det?

• Svar på tråden Vänsterhänt?
  • syntharen

Han använder höger hand när han äter men bara vänster när han ritar. När han leker använder han nog båda men vid finmotorik använder han nog mest vänster faktiskt. T.ex han lärt sig att låsa ett skåp med nyckel och då använder han vänster hand. Jag har testat att ge honom kritan i höger hand men han byter till vänster så det verkar vara den som han vill rita med i alla fall. Har köpt en barnsax men har glömt att visa honom den. Ska nog göra det i eftermiddag och se om han vill testa den och vilken hand han kommer vilja använda. Får köpa en vänstersax om han använder vänster hand. Finns det att köpa nånstans? Säkert på nätet men jag stöder gärna handlare i stan om jag kan...

Svar på tråden Vänsterhänt?