• syntharen

Vänsterhänt?

När kan man veta att ens barn är vänsterhänt? Min son är snart 3 och han använder i princip bara vänster hand när han ritar och plockar med saker. Han använder höger hand men aldrig när han ritar. Kan han vara vänsterhänt mån tro? Det spelar ju ingen roll men det är bara intressant att veta. Det lär ju visa sig längre fram men hur tidigt kan man se det? Ni som är vänsterhänta eller har vänsterhänta barn, hur tidigt kunde ni se det?

• Svar på tråden Vänsterhänt?
  • blubbblubb

Min dotter var klart vänsterhänt vid 9 månader. Vid 3 år kan du absolut se det.  Det är väl bra att veta när man ska lära hur man håller saxen.

• fortsätt paddla

Min äldsta är vänsterhänt och det var solklart runt 3årsåldern.
    Vissa barn/ vuxna använder både höger och vänster men till olika saker. Dock brukar en sida vara mera dominant.
    Googla, finns en jättebra sida men glömt vad den heter. Där kan man få lite tips...

• Krusmatta

Jag är vänsterhänt och har vetat det så länge jag kan minnas iaf. Däremot är det vissa saker jag inte klarat av med vänster hand och som har ställt till det för mig. Jag har till exempel aldrig kunnat klippa med vänster hand, så när jag fick vänstersax i skolan blev det jättesvårt. Min fröken visste ju att jag var vänsterhänt, så klart jag skulle ha en vänstersax! Lika var det när jag skulle lära mig spela gitarr i skolan. Musikläraren frågade vilka som var vänsterhänta och jag svarade givetvis "ja", varpå jag fick en vänstergitarr. Jag lärde mig inte spela gitarr förrän jag insåg att jag behövde en gitarr för högerhänta.
    Som tur är har mina föräldrar låtit mig göra som jag vill, men det var inte alla lärare som förstod det...

• syntharen

Han använder höger hand när han äter men bara vänster när han ritar. När han leker använder han nog båda men vid finmotorik använder han nog mest vänster faktiskt. T.ex han lärt sig att låsa ett skåp med nyckel och då använder han vänster hand. Jag har testat att ge honom kritan i höger hand men han byter till vänster så det verkar vara den som han vill rita med i alla fall. Har köpt en barnsax men har glömt att visa honom den. Ska nog göra det i eftermiddag och se om han vill testa den och vilken hand han kommer vilja använda. Får köpa en vänstersax om han använder vänster hand. Finns det att köpa nånstans? Säkert på nätet men jag stöder gärna handlare i stan om jag kan...

• La Lola
    syntharen skrev 2013-05-15 13:45:42 följande:
    Han använder höger hand när han äter men bara vänster när han ritar. När han leker använder han nog båda men vid finmotorik använder han nog mest vänster faktiskt. T.ex han lärt sig att låsa ett skåp med nyckel och då använder han vänster hand. Jag har testat att ge honom kritan i höger hand men han byter till vänster så det verkar vara den som han vill rita med i alla fall. Har köpt en barnsax men har glömt att visa honom den. Ska nog göra det i eftermiddag och se om han vill testa den och vilken hand han kommer vilja använda. Får köpa en vänstersax om han använder vänster hand. Finns det att köpa nånstans? Säkert på nätet men jag stöder gärna handlare i stan om jag kan...

Vänstersaxar finns nog på de flesta butiker idag som har ett bra utbud av saxar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Realmilla

Mitt mellanbarn är vänsterhänt och hon gör allt med vänster det märkte vi rätt tidigt när hon började rita. Och hon är fortfarande det nu 6 år

• Angeliqan

Jag märkte att min dotter var vänsterhänt när hon var ca 1 år.
    Hon gjorde allt med vänster hand från början.
    Målade, åt, kastade bollar mm.

Svar på tråden Vänsterhänt?